بروز شده در : چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ساعت 2:28 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 7633
تعداد نظرات:۸ دیدگاه
تاریخ انتشار:دوشنبه 19 آبان 93 8:18 ق.ظ

یک پیشنهاد برای؛

نامگذاری روز کنگان

اختصاصی ثلاث – رضا طاهری : حسب پیشنهاد برخی از دوستان وهمشهری‎هایم جهت هم‎اندشی برای تعیین و نام‎گذای روز کنگان در نوشته‎های پیشینم در کتاب از مروارید تا نفت/ تاریخ خلیج فارس (از بندر سیراف تا کنگان و عسلویه) تورقی کردم

  • مدرسه سلیمانیه: مدرسه عنصری (۱۳۱۱/۷/۱۱) اولین مدرسه‎ی کنگان بود، متفاوت از مکتب‎خانه‎ها به عبارتی مدرسه عنصری آغاز آموزش و پرورش در کنگان بود. چندسال پس از شروع به کار مدرسه عنصری در ساختمان مکتب‎خانه‎ها و خانه‎ی شخصی، ساختمان مدرسه‎ای به دست شیخ‌سلیمان ‌نصوری در کنگان ساخته شد و به آموزش پرورش اهدا شد. اما در ۱۳۲۸/۸/۸ مدرسه‎ی دولتی با ۶ کلاس درس و یک ایوان جایگزین ساختمان شیخ‎سلیمان نصوری شد و به پاس خدمات شیخ‎سلیمان نصوری در کنگان این مدرسه دولتی از عنصری به سلیمانیه تغییر نام داد. این مدرسه چندین بار نوسازی شد و برای مدتی دبستان اختر و بعدها شهید شعبانی نام‎گذاری شد. (صفحه ۴۶۱)
  • باد عقرب در آبان‏ماه پس از ضربه‎ی عقرب می‎وزد که موجب تغییر و خنک شدن هوا می‏شود و لحیمر و لچیزر در نیمه‎ی دوم مهرماه تا اول آبان‎ماه قبل از ضربه‎ی عقرب. (صفحه ۱۵۹)
  • درتقویم ایرانی روز دهم ماه آبان باستانی برابر با چهارم آبان فعلی به ‏عنوان جشن آبان‏گان مشخص شده ‏است. آبان‏گان جشن آناهیتا (آناهید)، الهه‎ی آب است. درجشن آبان‏گان، ایرانیان به ‏ویژه زنان در کنار دریا یا رودخانه‏ ها، الهه‎ی آب را نیایش می‏کردند. (صفحه ۴۲)

سه مطلب فوق مرا واداشت تا ۸ آبان‎ماه را برای روز بندرکنگان پیشنهاد بدهم. چرا که:

۱- در این انتخاب به نقش آموزش و پرورش در روند و ساختار پیشرفت شهری کنگان نگاه می‎شود و جایگاه توسعه‎ی انسانی آموزش و پرورش در کنگان مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ با شکل‌گیری زندگی گروهی انسان و در پاسخ به نیاز انسان‌، آموزش و پرورش شکل گرفته است و استمرار و بقای هر جامعه‌ای نیازمند مطالعه‌ی آموزش و پرورش آن جامعه است، چرا که مجموعه‌ی باورها، ارزش‌ها، رفتارها، گرایش‌ها و مهارت‌های آن جامعه را به نسل جدید منتقل می‌کند. پژوهش و بررسی زندگی گذشتگان راهگشای زندگی ما و آیندگان است، فراموش کننده‎گان گذشته، محکوم به تکرار آن هستند.

۲- در این انتخاب از ساخت بناهای عمومی و سازندگان زیر ساخت شهری همراه با کارهای خیرین و نیکوکاران تقدیر می‎گردد.

بی‎شک بناهای آباد گردد خراب ***       ز باران و از گردش آفتاب

اما بنای اندیشه و تلاش مردان و زنان کنگانی که در طول تاریخ این منطقه زیسته‎اند از یاد رفتنی نیست و در این انتخاب می‎توان به نقش تلاش و جانفشانی معلمان، شهیدان، ایثارگران، صاحبان قلم و اندیشه و خیرین و نیکوکاران گذشته و حال کنگان نگاهی انداخت. در قضیه ۱۳۲۸/۸/۸ که ذکر آن رفت باید گفت شیخ سلیمان نصوری علاوه بر مدرسه آب‎انبار و حمام عمومی نیز ساخته بود و این انتخاب هم به نوعی افتتاح اولین پروژه‎ی عمرانی جهت ترویج امر متعالی آموزش و پرورش توسط دولت وقت در جنوب بوده است. یک ضرب‎المثل فرانسوی می‎گوید شهر پاریس یک روزه ساخته نشده است؛ شهر کنگان نیز حاصل و تلاش چندین و چند نسل است چه در ساختمان‎سازی چه در پرورش فکری و اجتماعی، به قولی دیگران کاشتند ما خوردیم ما بکاریم و دیگران بخورند. باشد که ما و آیندگان به یافته‌ها و اعمال نیک گذشتگان مهر بورزیم، آن‌ها را دوباره بررسی کنیم، برای رفع کاستی‌ها بکوشیم و چیزی بر آن بیفزاییم و آن را پر بارتر به آیندگان بسپاریم.

۳- غالب جشنواره‎های ملی و محلی از مهرماه تا اردیبهشت می‎باشد که بسته به موقعیت آب و هوایی کنگان بهترین وقت آبان تا اسفند است. این انتخاب با آب و هوای بندرکنگان و وضعیت جغرافیایی بندرکنگان هم‎خوان‎تر است به نوعی با جشن ملی آبان‎گان که جشن آب و دریاست نیز همراه است.

با این همه این نوشته تنها یک پیشنهاد است که جای نقد و بررسی دارد، قطعاً دیدگاه همه‎ی صاحب‎نظران قابل تأمل و احترام است.

رضا طاهری

 

اخبار مرتبط

نظرات

  1. دینا says:

    عالیه آقای طاهری ؛ من با نظر شما موافقم……..‌‌‌‌‌

  2. حرف منصفانه says:

    از اینکه هنوز هستند افرادی که به سرنوشت و اینده کنگان اهمیت می گذارند خیلی خوشحالم.

    حتما گرما و سرمای هوا مورد نظر قرار گیرد

  3. کنگانی says:

    خیلی عالی

  4. هم شهری says:

    سلام . این چه کنگانی است که با کوچکترین اتفاق باید ساعتها بدون آب بماند شاید روزی در موقعیت سخت تری قرار گرفتیم مثل زلزله. پس باید از بی آبی بمیریم. مسولین خودشان دارند بقیه فدای سرشان.

  5. دینا says:

    سلام همشهری….قرار شد راجع ب ای گزارش انتقاد؛ کنی……… نام گذاری روز کنگان……………نه قطعی آب.

  6. مهدیار says:

    با تشکر از سیدرضا حسینی که در آغاز موضوع این نام را برای کنگان پیشنهاد دادو تقدیر از طاهری که پیگیر نام گذاری کنگان است

    • ناشناس says:

      جناب اقای طاهری!
      ایشان محقق و نویسنده برجسته ای هستند

  7. محسن says:

    ممنون از اظهار نظر آقای طاهری … به نظرم باید آقایانی که بدنبال نامگذاری روز کنگان هستند به جای استفاده از معتمدین محل از کارشناسان و نخبگان شهرستانی، استانی و کشوری استفاده کنند.
    چون این روز در تاریخ جاودانه خواهد شد و آیندگان باید به آن افتخار کنند.

    ممنون از آقای طاهری عزیز که در این زمینه احساس خطر کردند و مطلب نوشتند

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن