بروز شده در : جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 2:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 11444
تعداد نظرات:۱۳ دیدگاه
تاریخ انتشار:چهارشنبه 8 بهمن 93 3:03 ق.ظ

سوژه مخاطبان ثلاث/

سایه ترسناک «چهارشنبه سوری زودرس» بر آرامش شهر / تهدید سلامتی مردم با انفجار ترقه های بازیافتی

اختصاصی ثلاث – انداختن ترقه در اماکن عمومی و علنی به قصد ترساندن مردم، جرم و از مصادیق اخلال در نظم عمومی و تعرض به افراد محسوب می شود.

اختصاصی ثلاث – صبح روز پنجشنبه ۲ بهمن ماه ۹۳ محموله بزرگی از ترقه در شهرستان کنگان امحاء شد.طی این اقدام تعداد ۶۵ هزار و ۹۶۰ ترقه و مواد آتش زا از انواع مختلف به آتش کشیده و منهدم شدند.این تعداد ترقه با ارزش ۹۱ میلیون و ۱۰۹ هزار و ۳۴۳ ریال از شهرهای عسلویه و دیر کشف و در گمرک بندر کنگان نگهداری شده که پس از طی مراحل قانونی در منطقه ای امن و دور از شهر امحاء شدند.

هر چند امحاء این ترقه ها ۴ ساعت زمان برد ولی به دلیل استفاده از روش نادرست در سوزاندن و عدم دپوی آنها دقیقاً بعد از امحاء با آتش، حجم کمی از ترقه ها سالم ماند و همین مقدار اندک نیز کافی بود تا از مردم شهر کنگان سلب آرامش کند.

صدای کلافه کننده و انفجارهای پی در پی ترقه های به اصطلاح بمبی، شبانه روز از گوشه و کنار شهر به گوش می رسد و هیچ نهادی نیز در این زمینه پاسخگو نیست و عملاً همگی چشم و گوش خود را روی این اتفاق بسته اند.

امحاء ۶۵ هزار ترقه در کنگان-سعید صفایی - ثلاث

یکی از شهروندان کنگانی در تماس با ثلاث خواستار رسیدگی مسئولین امر به این مسئله شد و اظهار داشت: بعد از شایع شدن این ماجرا جرات بیرون رفتن از خانه را نداریم.

وی که نخواست نامش فاش شود گفت: برخی در قالب دسته های موتوری در سطح شهر می چرخند و ترقه ها را زیر پای عابرین پیاده منفجر می کنند که این اتفاق یکبار برای من و خانواده ام رخ داده است و مطمئناً برای بقیه هم به یک مشکل جدی مبدل شده است.

وی افزود: با این تفاسیر بیماران قلبی،افراد مسن و زنان باردار بیشتر در معرض خطر قرار دارند و اگر خدایی نکرده مشکلی پیش بیاید چه کسی پاسخگو است.

یکی دیگر از شهروندان کنگانی با ارسال ایمیل به ثلاث خواستار برخورد جدی با افرادی که آرامش مردم را بر هم می زنند، شده و طی این ایمیل اظهار داشته است: تعدادی از پسربچه ها مترصد فرصتی بوده تا ترقه ها را جلوی پای عابران انداخته و خودشان با لذت نظاره گر رعب و وحشت شهروندان باشند.    

وی در ادامه آورده است: استفاده از این ترقه ها  باعث آلودگی صوتی و کاهش قدرت شنوایی و حتی بینایی برخی شهروندان می شود که آثار روحی ناشی از این  مزاحمت ها مدتها آنان را رنج می دهد. این نوجوانان گاهی سوار بر موتور یا خودرو  و یا پیاده، انواع این ترقه ها  را به خیابان پرتاب کرده و صدای مهیب ترقه ها راننده ها و سرنشینیان خودروها را ناراحت می کند و عملاً این اتفاق شهرستان را در وضعیتی به نام چهارشنبه سوری زودهنگام با ترقه های رایگان قرار داده است و چون افراد در مقابل تعداد بالای ترقه هایی که در اختیار دارند، هزینه ای پرداخت نکرده اند در کوچه و خیابان و شهر به راحتی آنها را منفجر می کنند بدون اینکه توجهی به آرامش مردم داشته باشند.

  ***                   

با توجه به امحاء غیر اصولی ترقه ها و بجا ماندن صدها ترقه سالم در این جریان که به دست جوانان افتاد، این سوال به اذهان متبادر می کند که چنانچه این شیوه نیز در امحاء مواد مخدر، مشروبات الکلی و … نیز بکار گرفته شود، نتیجه آن چیست؟
با توجه به تجربه سابق در خصوص نحوه نادرست امحاء ترقه ها و نیز حضور نمایندگان برخی نهادهای نظارتی از کشور و شهرستان در برنامه از بین بردن ترقه ها، انتظار می رفت که این بار از شیوه صحیح آن استفاده شود. 
در روش بکاربرده شده پس از آتش زدن قسمتی از ترقه ها؛ بر اثر انفجار ایجاد شده حجم زیادی از ترقه های سالم به اطراف پرت می شوند. همچنین پاشیدن آب روی این حجم از ترقه نیز بخاطر وجود لایه محافظی از پلاستیک که این مواد آتش زا درون آن تعبیه شده اند زیاد موثر نیست مگر اینکه برای مدتی تقریبا طولانی در آب خیسانده شوند.

امحاء ۶۵ هزار ترقه در کنگان-سعید صفایی - ثلاث

 

معمولا نوع آتش زدن ترقه ها در حجم و تعداد زیاد بخاطر انفجار حاصله باید به صورت خطی باشد یعنی ترقه ها را باید در یک خط قرار داد و آتش زدن ترقه ها بصورت انباشته، چندان موثر نیست.

چه لزومی داشت با توجه به نزدیک شدن به آخر سال و مراسم چهارشنبه سوری و همچنین افزایش جشن ها و مراسم مختلف عروسی و … این امحاء صورت پذیرد با اینکه این اتفاق می توانست با تاخیر ۳ ماهه رخ دهد.

به هر ترتیب هدف اصلی و مثبت، از امحاء این مواد جلوگیری از سوء استفاده مالی برخی از افراد و نیز پیشگیری از سلب آسایش مردم توسط عده ای دیگر بود که بنا به دلایل ذکر شده مورد دوم میسر نشد و نیازمند تدبیر بهتری بود تا امروز آسایش شهر به هم نریزد ولی اکنون که برخی افراد بسته های زیادی از این مواد منفجره را در منازل خود دپو کرده و روزانه در سطح شهر منفجر می کنند چه راهکاری می توان اندیشید. آیا بهتر نبود به جای «چه کنم، چه کنم» های امروز؛ با فکر صحیح، اساسی و برنامه قبلی برای امحاء صحیح این مواد مباردت ورزیده می شد که شاهد این نارضایتی ها بین شهروندان نباشیم.

عملاً انداختن ترقه در اماکن عمومی و علنی به قصد ترساندن مردم، جرم و از مصادیق اخلال در نظم عمومی و تعرض به افراد محسوب می شود.

طبق ماده ۳۲۵ قانون مجازات اسلامی؛ حتی اگر ترقه موجب صدای مختصری شود و به نوعی عرفاً و نوعاً کشنده محسوب نشود و در این بین فردی به علت همان صدای مختصر جان خود را از دست دهد به دلیل آنکه از این عمل نوعاً استنباط ضرب و جرح می شود قانون گذار قصد ضرب و جرح ِ عمدی را از فعل پرتاب کننده احراز کرده و مجازات قتل شبه عمد را بر آن اعمال می کند که علاوه بر پرداخت دیه به زندان نیز محکوم می شود و در واقع از رکن مادی این عمل رکن روانی و سوءنیت خاص نیز به دلیل نوعاً کشنده بودن عمل ارتکابی احراز می شود.

 

نظرات

  1. کنگانی says:

    متاسفانه مقدار زیادی از آنها امحا نشده بود پسر یکی از اقوام ما حدود نصف گونی جمع کرده بود

  2. علي says:

    دیروز بنده با یکی از نوجوانان علت این کار زشت را که باعث شده ظهر و تا بامداد ادامه داشته باشد و باعث سلب آسایش همسایگان شده را جویا شدم شروع به پرخاشگری و بی ادبی کرد به نظرمن اینها همگی به تربیت خانوادگی برمیگرددو از نیروی پرتلاش انتظامی درخواست برخورد داریم

  3. دانشجوي دكتراي حقوق says:

    این ماده عینا به شرح ذیل می باشد:
    ماده ۲۳۵: اگر کسی به قتل عمدی شخصی اقرار نماید و دیگری به قتل عمدی یا خطایی همان مقتول اقرار کند ولی دم در مراجعه به هر یک از این دو نفر مخیر است که برابر اقرارش عمل نماید و نمی تواند مجازات هر دو را مطالبه کند.
    این ماده در فصل ششم راههای ثبوت قتل می باشد
    و تفسیری که شما از این ماده کردید تفسیری غیر کارشناسی و اشتباه است .
    لطفا تفسیر های اینچنین از قانون در سایت درج ننمایید کسانی که تحصیل کرده هستند به شما می خندند و یا ناراحتی آنان را به دنبال دارد و کسانی که نمیدانند باعث می شود تفسیر های بد از قانون به این راحتی که شما انجام دادید در جامعه افزایش می یابد.

    • ثلاث says:

      کاربر گرامی با عرض پوزش اعداد جابه جا تایپ شده اند.
      ماده ۳۲۵ مدنظر بوده که به اشتباه ۲۳۵ تایپ شده است.
      از شما و همه کاربران بخاطر این اشتباه تایپی پوزش می طلبیم.

  4. حرف منصفانه says:

    احسنت، حرف دل مردم را زدید. عملا برخی از مسولین خود را به نشنیدن زدن

    آسایش مردم تا نصف شب از بین رفته.

    شاید این نتیجه عدم نظارت کامل باشد و البته البته امحا نادرست

    البته بی انصافی نمیکنیم و باید بگوییم که شهرستان کنگان کلا یک شهرستان آرام و امن است و بهه این لحاظ باید تشکر کرد

  5. خالو جونی says:

    سلام
    واقعا هیچ نهادی جوابگو نیست . بنده به پلیس ۱۱۰زنگ زدم در جواب : ما چکار کنیم و جواب سر بالا دادند . واقعا جای تاسف دارد .شما که می خواستید آنها را ازبین نبرید حداقل به صاحبانشان پس می دادید . آسایش از ما سلب شده!

    • ثلاث says:

      کاربر گرامی !
      این ترقه ها توسط نیروی انتظامی کشف و امحاء نشده است.
      محموله متعلق به گمرک بوده که نیروی انتظامی نیز با آنها همکاری داشته است.

  6. با درود
    کاش روش بهتری برای از بین بردن ترقه ها استفاده می کردند.
    همه ما در عذابیم.

  7. حسن says:

    شب که ماخواب نداریم ازصدای این ترقه ها

  8. کنگانی says:

    دستشون درد نکنه واقعا عالی ترقه ها را ازبین بردند!

  9. مهتوگ. says:

    ابتدا خسته نباشید عرض میکنم خدمت مسولین محترم که هر ساله با امحاء بی نظرشون و با قرار دادن ترقه به دست افراد زیر ۲۰سال هم آسایش مردم رو سلب میکنن هم سلامت این افراد.این روزا کنگان حال و هوای میدون جنگ گرفته نه زنی جرات داره بره بیرون نه تو خونت آسایش داره.درپایان تشکر میکنم از ثلاث عزیز که مشکلات ما همشهریا رو تک به تک بازگو میکنه.

  10. داوود says:

    سلام یه درصدی تقصیر ثلاث هست که این خبر زد تا جوان نوجوان هجوم بیان به این محل

  11. سعید says:

    با سلام امروز صبح دم در خونه یکی ترقه انداخت ما بچه کوچیک داریم من رفتم بیرون به من ناسزا گفت حسابی کتکش زدم رفت شکایت کرد منم شکایت کردم حالا من ایا محکوم میشم؟ فقط لطفا راهنماییم کنید

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن