بروز شده در : جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 2:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 53017
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 9 اسفند 97 8:06 ب.ظ

بیشر دردهای انتشاری- تیر کشنده- به پاها دیسک نمی باشد

ثلاث- بیماران، با مراجعه به مراکز درمانی و هنگام معاینه، معمولا از درد در حین رانندگی طولانی، بالاو پایین رفتن از پله، نشستن طولانی مدت بر روی صندلی…ادامه…

دکتر طالب درویشی،  فیزیوتراپیست کلینیک فیزیوتراپی توان­مهر کنگان در گفتگو با خبرنگار هفته نامه ثلاث جنوب اظهار داشت : سندرم عضله پیریفورمیس شیوع زیادی در بین افراد بخصوص خانم ها دارد.

این عضله نسبتا مهم ، در سطح داخلی لگن از ناحیه استخوان خاجی تا سر استخوان ران،  به صورت عرضی در عمق عضلات سرینی قرارگرفته است . محل عبورعصب سیاتیک دقیقا در زیر این عضله و در موارد نادر بین عضله است. درپی انقباض این عضله، عصب سیاتیک تحت فشار قرار گرفته و دردی در ناحیه باسن تا پشت زانو ایجاد می کند.

بیماران، با مراجعه به مراکز درمانی و هنگام معاینه، معمولا از درد در حین رانندگی طولانی، بالاو پایین رفتن از پله، نشستن طولانی مدت بر روی صندلی، هنگام اجابت مزاج، هنگام حرکت چرخش ران ویا درد درپاها در ابتدای صبح و بیداری، شکایت می­کنند. این درد از ناحیه باسن تا پشت پا و ران، انتشار پیدا می کند.

به دلیل شباهت نوع دردِ ناشی از دیسک کمری و یا حتی درگیری مفاصل ناحیه ی کمری و مفصل لگنی خاجی؛ این درد اشتباه تشخیص داده می شود، که می توان با یک ارزیابی و معاینه دقیق توسط پزشک یا فیزیوتراپیست به این تشخیص دست پیدا کرد.

علت درگیری این عضله می تواند: کم تحرکی، ایستادن طولانی مدت، الگوی راه رفتن اشتباه، زایمان طبیعی، افتادن روی باسن و از همه مهم تر رانندگی طولانی باشد.

متاسفانه مراجعه کنندگان این سندرم، رانندگان وکارمندان می باشند.

 برای درمان، در موارد غیر حاد ، می توان با استراحت، پرهیز از انجام برخی فعالیت های تشدید کننده (راه رفتن و یا نشستن طولانی )، استفاده از کفش مناسب و تمرینات کششی، این درد را کنترل کرد.

در موارد شدید می توان با انجام فیزیوتراپی مداوم، شامل الکتروتراپی، سوزن خشک و آزاد سازی عضله توسط فیزیوتراپی، درد را کنترل و آرام کرد.

تمرین اول:

بیمار به صورت درازکش قرار می گیرد؛ با استفاده از یک ملحفه، پای خود را تا آستانه یا محل شروع درد به مدت ۴۰ ثانیه بالا می آورید.

 

 

تمرین دوم:

بیمار به صورت درازکش قرار می گیرد؛ هر دو پا را از زانو جمع و مچ پای مبتلا را روی زانوی مقابل قرار می دهد، با قلاب کردن دست ها در پشت زانوی  سالم، پاها را به مدت ۴۰ ثانیه در شکم، جمع می کند.

 

تمرین سوم:

بیمار روی صندلی قرار می گیرد، پای مبتلا را روی زانوی مقابلمی گذارد  و دست ها را قلاب کرده  و پشت زانوی سالم قرار می دهد و  پاها وسینه خود را به هم نزدیک می کند.

 

تمرین چهارم:

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن