بروز شده در : سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 ساعت 0:00 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 55472
تعداد نظرات:۴ دیدگاه
تاریخ انتشار:جمعه 14 تیر 98 9:36 ب.ظ

بورس ” زمین بازان” در کنگان تا کجا  ادامه می یابد ؟

بندر کنگان بخصوص در این مقطع با  فاجعه ی بورس زمین بازی و نابسامانی در نمای  مهندسی جغرافیا  و معماری هویت و زندگی اجتماعی شهری از این یکسو و گرانی وتورم نجومی بهای قطعه زمینهای مسکونی مواجه است

عبدالمجید اورا : گفته اند در روزگاران نچندان دور ، “جوانی” که  ۱ متر پارچه پس از مدتی کهنه پوشی به وی رسیده بود ، با خوشحالی  از اینکه می خواهد نو نوارشود ، آن را نزد خیاط محل برد و سفارش پیراهنی داد، … خیاط  که از هیجان و نیاز جوان بفکر سوء استفاده بود از مشتری غافل پرسید ؟ چند تا پیراهن دوخت کنم ؟
جوان پاسخ  داد: یک پیراهن!  مگر چند تا  پیراهن می شود با این پارچه دوخت !
خیاط:  اگر بخواهی ؟ چهار عدد هم می شود !
جوان ؛ چند روزی بعد به خیاطی سر زده  و سفارشش را جویا شد … خیاط چهار پیراهن “عروسک سایز” را  حواله ی جوان کرده وگفت و این سفارش شما و لطفاً دستمزد چهار پیراهن را بپردازید !

جوان که سخت برآشفته شده بود گفت: خیاط حسابی! مرا مسخره می کنی ؟ وشروع به داد وبیداد وفریاد زدن کرد… رهگذران به دور آن دو جمع شدند و از علت جنجال سوال می کردند … خود جوان شرح ماجرا را بازگفت … رهگذران حق به خیاط دادند که چون جوان خود اینچنین خواسته است و  …  گناهی متوجه خیاط نیست!

 از گفته ها ونگفته ها که بگذریم  بندر کنگان بخصوص در این مقطع با  فاجعه ی بورس زمین بازی و نابسامانی در نمای  مهندسی جغرافیا  و معماری هویت و زندگی اجتماعی شهری از این یکسو و گرانی وتورم نجومی بهای قطعه زمینهای مسکونی مواجه است . و ظاهراً قراراست به تعبیری این شهر با مساحت  ۷۳۸ هکتار  قبلی  کوچک وکوچکتر  ونقد شده تا دریک چمدان “سامسونت” جا بگیرد !
آمار تقریبی اراضی مسکونی موجود در کنگان  تعداد پلاک ها در شهرک های معرفی شده:
از سمت جنوب خروجی شهر شرق بلوار امام خمینی تا محدوده ی کمربندی نرسیده به شهربنک!

۱- صفا(۲۲۰۰ )۲- سالمی(۹۰۰) ۳)معلم(۸۰۰)۴-نیلوفر(۱۰۰) ۵-دامداران(۲۰۰) ۶-امام رضا(ع) (۲۰۰ )۷-سلمان(۵۰۰) ۸- بالاتر از فرهنگان، نفت وگاز، حسین آباد وسلامت (۲۰۰)۹-ایثار(۱۵۰۰)۱۰-نفت وگاز ومدرس (۱۰۰۰) ۱۱-دردار وآذرگون(۵۰۰)۱۲- یاس”۱،۲،۳”(۷۰۰)۱۳-شقایق(۴۵۰) ۱۴- قائم مجموعاً (۱۲۰۰) بعلاوه پائین دست بلوارامام ۱۵ – پائین گوده شمالی( ۳۰۰)۱۶- شهرک رنجبر(۴۵۰)۱۷-گوده جنوبی تا  مدرس غربی( ۲۰۰)۱۸- پریشانی(۱۰۰) ۱۹-مدرس شرقی ورضوان( ۲۰۰)۲۰- حدفاصل خیابان شهید رجائی تا خمینی آباد( ۵۰)۲۱- خیابان غدیر تا فنس منطقه -خیابان شهید عاشوری (۱۰۰) ۲۲- سمت جنوب غدیر تا آب شیرین کن (۲۰۰)  ۲۳- وبعد از رود خانه آب شیرین کن قطعه ی ۵ هکتار نزدیکی بلوار اصلی قطعه بندی شده حدود( ۱۵۰  پلاک)۲۴ – یک موردقطعه ی سه هکتاری درشرف تفکیک می باشد۲۵ -قطعه ی ۱۹ هکتاری که  علملیاتی  معاملاتی دردست اقدام بوده وبا شرایط پیش فروش به مبلغ پایه ۸۰ ملیون(  ۴۷۰) ۲۶- قطعه  ی ۱۲ هکتاری  پائین ترمینال(۳۰۰ ) ۲۷- قطعه ی ۲۰ هکتاری بین تنبک جدید ومّره که قسمت شرقی آن پلاک بندی شده و بخش پائینی فعلاً مانده است .
و موارد دیگر مشابه که احتمالاً  از قلم افتاده و تحت  مقدمات اولیه است.با جمع بندی این تعداد پلاک های موجود علاوه بربافت فرسوده واقعاً  جا دارد که ارقام بهای زمین از حدود ۱۰۰ ملیون به بالا باشد چرا ؟ یک جوان و یک شهروند بی خانمان چه باید بکند ؟ چه کسی ومرجعی باید سازکار تامین  دو جانبه ی منافع مالکان و خریداران و وضعیت کلی شهر را تشریح و تعدیل کرده وتطبیق دهد !  

درمقابل  دیگر  داستان؛  اگر دستگاههای اجرائی ونظارتی به گزارش واصله از انبارمخفی  صدها کیسه ی آرد و یا مثلاً  قند وشکر احتکار شده  واکنش نشان می دهند که بحق هم هست  وجا دارد  که در این پروسه هم وارد عمل شده و چگونگی ماجرا ی خرید وفروش های نامعتارف  و صنعتی و ناتوانی یک جوان  که تازه می خوا هند زندگی مشترک را شروع کند  وشهروندی که در این اتفاقات هاج  واج مانده است  را مطالعه وبررسی نمایند  متاسفانه در این روند برخی از  شهرکها و پلاک بندی ناکارمد وغیرمطمئن مطابق با شهرسازی  نوین ، برای اقلیتی محدود فوق العاده سودآور برای عموم نیازمندان  درد سر ساز و  مشکلاتی بترتیب زیر با تبعاتی تلخ را برای شهر و شهروندان بدنبال دارد که به ساماندهی متوازنی سخت نیازمند است:
– انحراف غیر فنی و سلیقه ی رودخانه های فصلی وآب روها
– دز نظر نداشتن فضای های فرهنگی، آموزشی، بهداشتی،تاسیساتی،سبز و تفریحی ،  خیابان کشی و گذرهای استاندارد،و….
– بروز رقابت ناسالم در میان بسیاری از املاکی ها و افزایش بی رویه ی بهای زمین و اجاره مسکن
– فروش زمین های مسکونی به برخی از کارکنان صنعتی  متمول و در پی آن دوباره فروش آن باعث  افزایش تصاعدی قیمت ها در این بخش شده است.
– این رویه بدون لحاظ   میزان  موجودی زیر ساخت های و ظرفیت های تاسیساتی ، کمبودها و شرایط روانی ودر گیرها وتداخلات  وحجم کار مضاعف تراکمی  تاثیر گذار بر شرح وظایف  که مراجعات  کاذبی  وغیر ضرور را بر ادارات و دستگاهها  ی کنگان وبه تبع آن به شهروندان زیربط تحمیل می کند.
-….
ودر این باره چند پیشنها د زیر قابل طرح است:
– بازتعریف طرح جامع و تفصیلی شهر
– تدوین بانک املاک  و مستغلات و اولویت بندی ضرورت ها نیازهای شهروندان و ایجاد تسهیلات واقعی با نرخ حقیقی
– اتخاذ تدابیری اصولی وصحیح از سوی مجامع صنفی با لحاظ  شرایط منصفانه ی کسب وکار (حدقل ۱۳۰ بنگاهدار و ۸۰ مورد نوبت در انتظار)و ارائه تضمین هایی  در رعایت حقوق شهروندی
-تفکیک محلات وشهرک هایی که تحت تاثیر معاملات صنعتی قرار دارند…
–  کارشناسی و کد گذاری اراضی و تعیین تکلیف موضوعات فیزیکی مرتبط واطلاع رسانی شفاف به شهروندان
– نظارت برنحوه ی پلاک بندی و ایجاد شهرک های جدید با رعایت محدوده  وحریم رودخانه ها و تاسیسات و خیابان ها و اماکن عمومی و …

…  منتظر پیگیری و تدبیری هستیم تا به این برایند هرج ومرج گونه پایانی یابد 
نتیجه میگیریم زمین را دوست داریم یا نداریم کدام  زمین را؟
نجوای کنگان

 

برچسب ها:

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

  1. اشنا says:

    عزیز فقط یه راه کار داره چنتا بنگاه داری که دست به یکی کردن و قیمتها رو بالاپایین میکنن شناسایی کنید که خون مردم رو کردن تو شیشه الان زمین تو کنگان از تهران داره جلو میزنه

  2. سارا مصطفایی says:

    تو را خدا بگید کجا بریم برای گرانی زمین اعتراض کنیم چرا مسولان به گرانی زمین رسیدگی نمیکنن ..

  3. علی says:

    دوست عزیز، کنگان پایتخت اقتصادی ایرانه، باید هم قیمت ملک در کنگان در حد شهرهای بزرگ باشه، اگر خواهان پایین آمدن قیمتها هستید باید یکنواخت همه شهرها پایین بیاید، نه اینکه تهران متری ۱۰۰میلیون باشد و کنگان مثلا متری ۱۰۰هزار تومن

    • محمد says:

      کنگان همش دلال بازیه زمین هاش ارزش واقعی پایینی دارن …‌

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن