بروز شده در : جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 2:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 20530
تعداد نظرات:۴ دیدگاه
تاریخ انتشار:یکشنبه 15 شهریور 94 8:05 ق.ظ

وقتی مردم و مسئولین فقط نظاره گر هستند/

میراث غنی فرهنگی کنگان در معرض تهدید

ثلاث – عبدالمجید اورا : میراث غنی فرهنگی کنگان اساس انسجام و هویت ما کنگانی هاست


ثلاث – عبدالمجید اورا:  کنگان برای  پیدا کردن اهمیت و جایگاه خویش به معیارهای معتبری نیاز دارد. اکنون نیز که خیلی دیر نشده برای رسیدن به آن  شان همیشگی، تلاش دلسوزان واقعی این شهر همراهی شد و هدفمند شود  … معولاً با برخی مظاهر ناخوشایند روبرو می شویم که به جرئت می توان گفت این نوع حرکات و رفتارها در کنگان بی سابقه بوده و نشانه هائی از پسرفت فرهنگی یا استحاله  فرهنگی محسوب می شوند و این روال ادامه دارد.
در این نوشتار سعی کرده ام با نگاهی گذرا بر پیشنهادی که قبلاً مطرح کرده بودم بار دیگر بعنوان یکی از  راههای خروج از معضلات موجود اجتماعی در حال شکل گیری به آن اشاره نمایم هر چند راههای بسیاری برای چاره اندیشیدن هست. از مخاطبین  ارجمند استدعا دارم در جمع بندی این قضیه جامعه و شهرمان را یاری کنیم.
گذر زمان  نقش مهمی در تکامل و فراز و نشیب  شیوه های محبوب در سیر زندگی ما و نوع مرکزیت اهتمامات گذشته و حال حاضر در توجه به آن دارد ، اما آنچه  ممکن است دشوار باشد و نه غیر ممکن؛ حفظ داشته هائی است که زمانی بخشی از جلوه های زیبای زندگی روزمره ما و پدرانمان بشمار می آمده است، همانگونه  که برای ارتقاء دانش مدرن ، درک تجریبات گذشته، اساس موفقیت امروز محسوب شده است ، اکنون برای توضیح مفاهیم مختلف بسیاری از عادات که در زمان مربوطه محصور شده اند، و یا در مکان خاصی فراموش شده اند باید گفت که این درک دقیق ماست که مرزهائی را از هم جدا  می کند ، یا مشابه به موضوعات مورد علاقه تعریف می کند و به آن می پردازد.
بسیاری از باورها از درک اولیه انسانی پدید آمده است، یعنی همان چیزهائی که همه جا در جهان امروز بصورت وسیعی پراکنده است و مردمان آن برای معرفی خود به آن تکیه دارند و نباید تنها در صورت نیاز به یک حس خوب و بزرگ با درکی روشن به آن مراجعه کنیم!
چون ضرورتاً عقل سلیم حکم می کند که این شناخت فرهنگی و تاریخی ما، از خودمان  می تواند هویت مستقل ما را حفظ کند و از آسیب خرده فرهنگ ها محفوظ بدارد.
در این راستا  مواردی مانند: شیوهای قومی، رسوم اجتماعی، عرف یا رسوم اخلاقی، ارزشها، باورهای قالبی، نوع مشاغل و حِرَف و فنون، قوانین و مقررات و مشاغل اموری هستند که الگوهای رفتاری یک جامعه را شکل می دهند و لزوماً احتیاج مبرم به بازخوانی وشناخت دقیق آنها داریم :
شیوه های قومی : شکلی از رفتار روزمره است که در طی سالیان متمادی ساخته شده و بوجود آمده اند و جزو عادت رفتار اکثر افراد یک جامعه در آمده است که در عین مطلوبیت ممکن است اجباری نباشد.
رسوم اجتماعی: شیوه های متداول معتقدات و رفتارهای مربوط به انجام امور مهم هستند که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند و نسبت به شیوه های قومی الزامی ترند و عدم تبعیت از آنها با فشار غیر رسمی همراه است.
عرف یارسوم اخلاقی: نمونه های رفتاری برای حفظ سلامت اخلاقی جامعه بوجود آمده اند و الزامی تر از دو مورد قبلی هستند معمولاً رفتارهای اجباری جامعه را شکل می دهند که الگوهای رفتاری مهم و بنیادین محسوب می شوند.
ارزشها:  تفکرات و احساسات عمیق ریشه داری هستند که به رفتار جمعی افراد متعلق به یک فرهنگ الهام و معنا می بخشند.
 باورهای قالبی: تصورات کلی هستند که بی انعطاف در ذهن جای می گیرند و در قضاوتها مورد استفاده قرار می گیرند.
 قوانین  : آندسته از الگوهای رفتاری هستند که بمنظور حفظ نظم و امنیت و تعادل جامعه که بصورت قواعد و مقررات وضع و تبیین شده اند و با ضمانت اجرائی همراه هستند.
مشاغل و حرف و فنون : شامل آندسته از فعالیت های فکری و جسمی هستند که نیازمندیهای اولیه در تغذیه ، پوشاک، مسکن، ابزارکار و تجهیزات بهبود زندگی و رفاه را تامین میکنند.
….
گاهی حتی یک مورد  از طیف گسترده ای در پدیده های  احتمالی موجود که جالب بنظر نمی رسد نگرش ما را در یک موقعیت برای بیان هویت و شخصیت شهر و جامعه مان؛  دچار تزلزل تفکر و رفتار می کند، که آیا پدیده بخشی از میراث  جامعه ی ماست  و یا تحمیل شده  به آن؛ منفی است یا مثبت و در هردو صورت تبعات آن بر نسل فعلی و آینده ما چه خواهد بود؟  
تعریفات  فوق در علائق متنوع به صورت علمی در  صنوف و حتی در نهادهای  مختلف جوامع بین المللی بصورت گفتمانی برجسته مطرح است ،تا جائیکه  بسیاری از جوامع بدنبال احیای مراکز میراث فرهنگی خود هستند.
هویت و میراث فرهنگی تابعی اساسی بنام پالایش فرهنگی جهت حفاظت از خود عدم ذوب شدن و شکست خوردن ، را بعنوان  سند چشم انداز در ایده های نو با تجارب گذشته، برای  پیشرفت و جلوگیری از انحطاط، در حافظه تاریخی مردم خود زنده کرده است .
و مطمئناً ستون ضروری حفظ هویت، به آگاهی نسبی افراد جوامع از گذشته و شرایط حال وحتی  از آینده بستگی دارد  .
احیای روند رفتار مطلوب فرهنگی و ترویج آن وظیفه بزرگی است که بردوش یک عده خاص یا دستگاه ویژه نیست بلکه  بعهده همه مردم یک جامعه یا یک شهر است، و اینک به منظور تسهیل استفاده از آن میراث گرانبها و الهام بخش هویت که مانع از خرُد شدن شخصیت فردی فرهنگی شهروندان و شهرمان است به  نقش  نخبگان در حفاظت از  الگوهای رفتار فرهنگی سخت نیاز مندیم.
در  وبلاگ نویسی  وبرخی سایت ها تلاش زیادی برای محافظت از موضوعات  فرهنگی و حفظ و نگهداری آن شده است، اما به تلاش های پیشرو در این راه  نیاز داریم که ایجاد خانه فرهنگ کنگان و سازماندهی اقشار فرهیخته ای که می توانند ازهمینجا نیز روند  از هم گسیختگی فرهنگی و بروز ناهنجاریهای اجتماعی  مانع شوند و حیات فرهنگی را تا حدود زیادی سامان ببخشند باز مشاهده کنیم.
بخصوص  اینکه بسیاری از روش های علمی در ارزیابی  رفتارهای مثبت و منفی اجتماعی  اکنون پاسخگوی بسیاری از معضلات اجتماعی نیز هست در دسترس بسیاری از عزیزان قرار دارد.
اما در خاتمه ؛می توان در خانه فرهنگ کنگان به موضوعات زیر پرداخت:

  –  آثار صنعتی شدن و استحلال فرهنگی شهرستان
   – ارائه گزارشات  وقایع تاریخی کنگان
   –  وضعیت فرهنگی فعلی کنگان
    – جمع آوری منابع سمعی وبصری در ۷ مورد الگوی رفتاری فوق الذکر
    – معرفی شخصیت های تاثیر گذار و چهره های ماندگار کنگان واستفاده ازتجارب آنها
    – نمایشگاه عکس وفیلم
   –  اسناد ومدارک موثق تاریخی در عرصه های متنوع
   –  نمایشگاهی ازنوع لباس و ابزار مشاغل و… ازگذشته ی کنگان
    – تئاتر و نمایش فیلم مستند
    – جمع آوری خاطرات بزرگان وسالمندان بومی

برچسب ها: ,

نظرات

  1. علی says:

    تعاریف اصطلاحات علوم اجتماعی کار چندان شاقی نیست برشمردن مشکلات هنر نیست راهکار دادن و راه حل دادن و انجام آن هنر است .

  2. خودمونیم says:

    یا مطلبوکامل نخوندی؟ یا از سر(؟) چیزی پروندی!

  3. محمود says:

    موضوع مهم وخوبی است، فکرمی کنم نیاز به پیگیری دارد.

  4. عبدالله says:

    سلام…

    جای سلام وعلیک…”خوبی”؟
    وجای خداحافظ … “فعلاً”گرفته… ازهمینجا بگیر وبرو…

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن