بروز شده در : جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 2:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 48638
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 16 تیر 97 7:51 ب.ظ

تفاوت زایمان فیزیولوژیک و طبیعی چیست؟

ثلاث- متخصص زنان و زاییمان گفت: زایمان فیزیولوژیک در واقع طی شدن روند طبیعی زایمان بدون هیچ گونه دخالت دارویی و پزشکی است.

به گزارش ثلاث،  دکتر سمانه محمودی”  گفت: زایمان فیزیولوژیک در واقع طی شدن روند طبیعی زایمان بدون هیچ گونه دخالت دارویی و پزشکی است.

متخصص زنان و زاییمان اظهار داشت:   در زایمان فیزیولوژیک تا فرارسیدن زایمان هیچ اقدام دارویی و یا پزشکی انجام نمی شود. در این نوع زایمان تمام سعی بر این است که فرد از ابتدا تا آخر احساس راحتی داشته باشد.

او تفاوت بین زایمان فیزیولوژیک و طبیعی را چنین عنوان نمود: در زایمان طبیعی دخالت های دارویی و پزشکی انجام می شود، اما در زایمان فیزیولوژیک در طی دوران بارداری، مادر با دردهای طبیعی خود مواجه می شود و روند زایمان را با کم ترین دخالت دارویی و پزشکی طی می کند.

دکتر سمانه محمودی” در خصوص روند زایمان فیزیولوژیک گفت: در زایمان فیزیولوژیک مصرف داروی محرک انقباضات رحمی مثل اکسی توسین یا داروی تسکین دهنده مثل پتیدین در طی لیبر و زایمان لازم نیست. مـــادران باردار در روند زایمان فیزیولوژیک می توانند در هر وضعیتی که احساس راحتی بیشتری می کنند قرار بگیرند و زایمـــان کنند.

 

او ادامه داد: با فرا رسیدن هفته های آخر بارداری، در بدن تغییراتی روی می دهد که مادر باردار و جنین را برای زایمان آماده می کند. در این زمان جنین قادر است به زندگی خود در خارج از رحم ادامه دهد. زمان زایمان لحظه پر اضطراب و مهیج برای مادر و خانواده اش می باشد.

این متخصص زنان و زایمان افزود: طبیعت زایمان درد است و علت اصلی درد زایمان ، انقباضات رحم است که باعث باز و نرم شدن دهانه رحم می شود تا جنین بتواند از آن به داخل مهبل وارد و سپس از این مجرا خارج شود .واکنش مادر باردار نسبت به درد زایمان متفاوت است و تحت تاثیر عوامل زیادی مانند فرهنگ ، احساس ترس و نگرانی ، تجربه زایمان قبلی ، میزان آمادگی برای بچه دار شدن و حمایت همسر می باشد.

وی اظهار کرد: محل و میزان درد بر حسب مراحل مختلف زایمان (مرحله باز شدن دهانه رحم، مرحله عبور جنین از کانال زایمان و مرحله جمع شدن رحم) متفاوت و معمولاً در نواحی زیر شکم، کمر، میاندوراه و پاها احساس می شود.

 

دکتر محمودی تأکید کرد: ضروری است آموزش های لازم زایمان فیزیولوژیک به مادران در چندین جلسه آموزش داده شود. در زایمان فیزیولوژیک مادر پیش از زایمان در کلاس‌های آمادگی برای زایمان شرکت می‌کند و با روش‌های مختلف زایمان آشنا می‌شود و آزادانه مجاز به انتخاب شیوه زایمانی طبیعی است و در این روش مادر، درصورت تمایل با همراه آموزش دیده به اتاق زایمان وارد می‌شود.

او انجام ورزش های زایمان فیزیولوژیک را به مادران توصیه کرد و افزود: در کلاسهای زایمان فیزیولوژیک به مادران محترم ورزش هایی آموزش داده می شود که در روند زایمان طبیعی بسیار مفید می باشد. / منبع: بیمارستان مادر و کودک شیراز

 

 

 

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن