بروز شده در : چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ساعت 2:28 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 55214
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 30 خرداد 98 2:37 ب.ظ

باورهای محدود کننده…

ثلاث- باورهای محدود کننده القائات ذهنی هستند که از کودکی به ما تحمیل شده ، گاهی اوقات این باورها برای رهایی از شکست و خلاص شدن از وضعیت موجود است و در واقع آسانترین راه برای توجیه تنبلی و تلاش نکردن در راه هدف مورد نظر می باشد.

 

همه ی ما کم و بیش با جملات و یا رفتارهایی مواجه می شویم که از طریق سریال ها، برنامه های تلویزیونی، فضای مجازی، دوستان و اقوام کم کم به صورت باورهایی در ذهن ما شکل می گیرد؛ باورهایی که به مرور باعث ایجاد محدودیت هایی می گردد که مسیر پیشرفت و ترقی را سخت و گاها غیر ممکن می سازد.

مثلا بعضی از ما معتقدیم که افراد پولدار، ثروت خود را از راه نامشروع بدست آورده اند؛ فلان اقوام یا فلان کشور، بی بند و بار هستند؛ برای موفق شدن حتما باید شانس داشت؛ اگر پدرم پولدار بود، من هم حتما دکتر یا مهندس می شدم؛ این کار فقط از خارجی ها ساخته است و مثالهایی از این دست .

 این تلقین ها را باورهای محدود کننده می نامند .

باورهای محدود کننده القائات ذهنی هستند که از کودکی به ما تحمیل شده ، گاهی اوقات این باورها برای رهایی از شکست و خلاص شدن از وضعیت موجود است و در واقع آسانترین راه برای توجیه تنبلی و تلاش نکردن در راه هدف مورد نظر می باشد . 

این باورها ناخواسته ما را در انجام بسیاری از کارها ناتوان می کنند و معمولا قبل از اینکه تلاش لازم برای دستیابی به هدف مورد نظر را به کار گیریم، پیشاپیش شکست را می پذیریم . 

در صورتی که در اکثر موارد، موفق نشدن  به ناتوانی شخص مربوط نمی شود و بیشتر به علت کافی نبودن مهارت انجام آن کار است .

 خود کم پنداری از دیگر مواردی است که ذهن ما را به آسانی برای جذب اینگونه باورها آماده میکند .  من از اول هم اینکاره نبودم؛ استعداد ندارم؛ نمی توانم؛ نمی شود؛ نمیگذارند و …

  و اما راهکار چیست ؟

ابتدا باید بدانیم چه چیزهایی را از چه کسانی باید یاد گرفت و بکار بست. برای مشورت، کسانی را انتخاب کنیم که اطلاعات کافی در زمینه مربوطه را داشته باشند . بیاموزیم قبل از اینکه ایده های دیگران را به باوری برای خود تبدیل کنیم، آنان را از نظر علمی و منطقی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم .

ذهن خود را از باورهای که تا کنون سد راه پیشرفتمان شده اند پاک کنیم ، تلاش کنیم تا استعداد و توانایی های خود را شناخته و تقویت کنیم .

بپذیریم که موفقیت یک شبه حاصل نمی شود و برای رسیدن به هدف باید برنامه ریزی کرد و شکست را جزیی از موفقیت بدانیم و از آزمودن مسیرهای مختلف نهراسیم و دلایل آن را بررسی کنیم .

یادمان باشد همه چیز به خودمان برمیگردد و برای رسیدن به هدف مورد نظر باید ورودی های ذهن خود را پاکسازی کنیم و از تغییر رفتارهایمان هراس نداشته باشیم .

اختصاصی ثلاث- فرزانه کاظمی

 

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن