بروز شده در : جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 2:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 5598
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 15 مهر 93 8:47 ق.ظ

خرمای «ریز و جم» قربانی بسته بندی نامناسب

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی « ریز پاد » بیش از ۱۰۰ نوع از ارقام  مختلف خرما در کشور وجود دارد که استان بوشهر با حدود پنج میلیون اصله نخل حجم بسیار بالایی از کل خرمای  تولیدی کشور را به خود اختصاص داده است. در این میان هر چند دشتستان عنوان بزرگترین قطب تولید خرمای […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی « ریز پاد » بیش از ۱۰۰ نوع از ارقام  مختلف خرما در کشور وجود دارد که استان بوشهر با حدود پنج میلیون اصله نخل حجم بسیار بالایی از کل خرمای  تولیدی کشور را به خود اختصاص داده است.

در این میان هر چند دشتستان عنوان بزرگترین قطب تولید خرمای استان بوشهر را به یدک می کشد .اما برخی از درختان خرما  در منطقه جم و ریز  به دلیل شرایط آب و هوایی خشک و نسبتا معتدل ، مختص و بومی  این خطه سرسبز به شمار می روند که از نظر صفات تشریحی و فیزیولوژیکی (گل دادن، بلندی و کوتاهی درخت، رنگ، شکل، خوشه ی میوه ، ، زودرس یا دیر رس بودن ، میزان قند ،رطوبت و طعم ) با خرماهای دیگر مناطق تفاوت های زیادی دارند.

 

خرمای خاصویی  جم و ریز  یکی از بهترین نوع از این درختان خرماست.خرمایی عسلی، خوش طعم و غنی از مواد مغذی که به گواه مصرف کنندگان و کارشناسان خرما و تغذیه دارای  بهترین کیفیت در بین  خرماهای ایران و حوزه ی خاور میانه می باشد.

شاعر نیز در وصف خرمای خاصویی سروده است:

« هسته ی خاصویی ا زقند سمرقند بهست            گُل بود خوار ز شیرینی خار جم و ریز»

با وجود کیفیت ناب خرمای خاصویی جم و ریز ، متاسفانه تا کنون گامی اساسی در جهت معرفی  این محصول ارزشمند و صادراتی در کشور صورت نگرفته است.

خرمایی که با رنج زیاد نخلداران به بار می نشیند پس از برداشت به کارگاه‌های خانگی یا به اصلاح محلی همان موشتو (محل جمع آواری و تمیز کردن خرما) برده می شود  تا  برای فروش آماده شود.

در این کارگاهای خانگی بسته‌بندی به صورت دستی انجام می‌شود و  اهمیت ندادن و یا غفلت کشاورزان به مهمترین مرحله یعنی بسته بندی سبب شده است تا این محصول علارقم برتری وی‍ژه ای که نسبت به دیگر خرماها دارد ،مجالی برای معرفی شدن پیدا نکند.

 از سویی دیگر استفاده از از بسته بندی های نامرغوب و کارتن هایی غیر استاندار و یکنواخت که برای همه نوع ارقام خرما از آن استفاده می شود، سبب کاهش چشمگیر قیمت خرمای خاصویی  طی سالهای اخیر در بازارهای صادراتی شده است.

نمونه ای از خرمای خاصویی در بسته بندی های بی کیفیت و دستی

به همین منظور باید به عواملی که مربوط به ارتباطات است بها داد.بسته ‌بندی نا مناسب، بر روحیه مصرف کننده تأثیر نا مطلوبی برجای می‌ گذارد.

در واقع می‌توان گفت بسته ‌بندی یک فروشنده خاموش و چهره کالاست ، چون مشتری از طریق بسته بندی محصول را شناسایی می کند  و تشویق به خرید آن می شود.

 و شاید یکی از مهمترین دلایل کم بودن قیمت این خرمای بی همتا در بازار همین بسته‌بندی نامناسب باشد که می‌توان با توسعه صنایع بسته‌بندی این مشکلات را کاهش داد.

در این سالها کشورهای حاشیه خلیج فارس از ضعف بسته بندی نهایت بهره را برده و  خرمای استان بوشهر را بصورت فله ای و یا در کارتن هایی غیر استاندارد خریداری می کنند و پس از تعویض کارتن ها و بسته بندی کوچک و لوکس آنها، به نام خودشان صادر می کنند .

نمونه ای از بسته بندی لوکس خرمای خاصویی در بسته های ۲۵۰ گرمی که که به قیمت ۳۰،۰۰۰ ریال در فروشگاهها عرضه می گردد

بدون شک توجه به ظرفیت بالای مصرف و صادرات خرما و به دنبال آن بسته بندی لوکس خرمای خاصویی ، ضمن هویت بخشی به این محصول بومی و مغفول مانده دیار جم و ریز ، می تواند  ارزش افزوده بالاتری را برای کشاورزان و صادر کنندگان به همراه داشته باشد.

امیدواریم مسئولان شهرستان در جهت حمایت از کشاورزان زحمتکش ، زنجیره تولید خرمای منطقه را از ابتدا تا انتها به صورت یک فرایند علمی ، بیش از پیش مورد بررسی و توجه  قرار دهند.

عکس: میثم منصوری

 

زبانسرای ایران زمین ریز در تاریخ ۱۳۹۳/۰۷/۱۵ گفته:

منطقه جم و ریز پتانسیل های بسیاری برای سرمایه گذاری و اشتغال جوانان دارد.که یکی از این موارد بسته بندی و بازاریابی خرمای مرغوب خاصویی است.متاسفانه همه جوانان بدنبال کار شرکتی هستند که این موضوع باعث شده که کارآفرینی و تولید در شهرستان به حداقل برسد.

برچسب ها: , , , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن