بروز شده در : چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ساعت 2:28 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 58978
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 13 اسفند 98 1:32 ب.ظ

راهکارهایی برای تقویت سیستم ایمنی به کمک تغذیه سالم

ثلاث- در ماه های اخیر کرونا ویروس به عنوان مهمترین عامل مسری عفونی تنفسی در دنیا مطرح شده و در روزهای اخیر مواردی از شیوع آن نیز در کشور مشاهده و ثبت شده است. با این حال با تغذیه مناسب می توان تا حدود زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر این ویروس کمک کرد.

تعدادی از غذاها به علت داشتن ویتامین C، در تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی دارند. انواع میوه‌ها و سبزی‌ها مانند انواع لیمو، انواع مرکبات، انواع توت، کیوی، فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی و سبزی های برگ سبز از قبیل انواع کلم به دلیل داشتن ویتامین C می‌توانند در تقویت سیستم ایمنی موثر باشند.

غلات سبوس‌دار و حبوبات، منابع غذایی خوبی برای ویتامین‌های گروه B هستند که مصرف این مواد در بدن از بروز عفونت‌های مکرر دستگاه تنفسی فوقانی پیشگیری می‌کند. مصرف سیر که دارای آهن و روی است، موجب تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر عفونت‌های ویروسی می‌شود. مواد غذایی غنی از امگا ۳ نیز مانند ماهی قباد، قزل‌آلا، ماهی‌های روغنی، دانه کدو حلوایی و روغن شاه‌دانه که غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، توصیه می شود.

یکی دیگر از منابع غذایی موثر در تقویت ایمنی بدن، مواد غذایی دارای ویتامین A مانند تخم‌مرغ، هویج، انبه، سیب‌زمینی، زردآلو، کدو حلوایی و سبزی های دارای برگ سبز تیره مانند اسفناج است.

کم آبی بدن، به ویژه در نواحی با آب و هوای خشک باعث می شود مخاط بدن عملکرد خوب خود را نداشته باشد. بنابراین باید با تامین آب کافی برای بدن لایه های مخاطی (موکوز) را آماده نگاه داشت تا بتوانند به بهترین شکل از ورود ویروس ها و باکتری ها به بدن جلوگیری کنند. به طور میانگین نوشیدن روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب توصیه می شود.

خوردن شلغم و خانواده آن مانند تربچه و انواع ترب سفید و سیاه می‌تواند موثر باشد، این مواد به دلیل داشتن ترکیبات گوگردی، ضدمیکروب و ضدویروس هستند و در تقویت سیستم ایمنی موثرند. همچنین برخی از ادویه ها مانند زنجبیل نیز در تقویت سیستم ایمنی نقش مفیدی در بدن ایفا می‌کنند و برای بالا بردن ایمنی بدن از خوردن لبنیات و به خصوص ماست پروبیوتیک‌دار نباید غافل شد./«شبنم باقری» کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن