بروز شده در : جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 2:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 8593
تعداد نظرات:۱۲ دیدگاه
تاریخ انتشار:جمعه 14 آذر 93 5:53 ب.ظ

پیشواز روز دانشجو/

مدرک‌گرایی؛ جفایی به صاحبان فهم و خرد

ثلاث – سکینه الماسی : ۱۶ آذر در میان روزهای مهم تقویم کشور ما بعنوان روزی تاریخی قلمداد می گردد که از جهاتی قابل اهمیت است که نگرش نوی در برداشت جامعه از این قشر را موجب گردیده است . آنچه در نوزدهم آذرماه بوقوع پیوست بیشتر حول دو محور مد نظر این گفتار است.

ثلاث – سکینه الماسی : ۱۶ آذر در میان روزهای مهم تقویم کشور ما بعنوان روزی تاریخی قلمداد می گردد که از جهاتی قابل اهمیت است که نگرش نوی در برداشت جامعه از این قشر را موجب گردیده است . آنچه در نوزدهم آذرماه بوقوع پیوست بیشتر حول دو محور مد نظر این گفتار است.

یکی بحث همصدایی قشر دانشجو با دیگر آحاد جامعه در مقابله با شرک زمانه و دیگری بیداری روشنفکران جوان بعنوان آینده سازان آن دوران که در اعتراض به قتل و عام مردم و بخصوص دانشجویان در دانشگاه حادثه ای را رقم زد که در نوع خود انقلابی در محیط دانشگاه بود.

وقتی اعلام شد که نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا به ایران می‏آید. دانشجویان مبارز تصمیم گرفتند که در فضای حکومت نظامی بعد از کودتای سیاه، هنگام ورود نیکسون، نفرت و انزجار خود را به دستگاه حاکم نشان دهند و از روز ۱۴ آذر تا شانزدهم این ماه تظاهراتی در گوشه و کنار به وقوع پیوست که در نتیجه در بازار و دانشگاه عده‏ای دست گیر شدند.

این وضع در روز ۱۵ آذر هم ادامه داشت. روز ۱۶ آذر به عنوان روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان این سرزمین در برابر استعمار غرب و استبداد و خودکامگی در دفتر تاریخ این سرزمین به یادگار ثبت گردیده است.دانشجو و دانشگاه بعنوان قشر و نهادی اجتماعی در هر جامعه ای بعنوان موتور محرکه و چرخ حرکتی و سنبل رویش و کوشش ،بارزترین نماد تلاش است و با اطمینان می توان گفت که چشم امید جامعه به دانشجو و دانشگاه است ؛ فرصت مغتنمی است تا بعنوان دانش آموخته ی دانشگاه ، توجه آحاد جامعه و بخصوص دانشجویان را به این نکته معطوف دارم که وقتی چشم دیگران به ماست و نبض اجتماع به حرکت و بینش و روش ما دوخته شده ، بر ماست که در تحقق خواسته ها و مطالبات در هر زمینه با عزمی راسخ تا حصول نتیجه بکوشیم و هر روز با نگاهی جهان شمول و همراه با علم و تکنولوژی و بهره برداری از تجارب مفید و ارزنده دیگران گامی اساسی برداریم .

در بحثی دیگر با توجه به نگاه دنیا به کشور ما بعنوان کشوری اسلامی و تاثیرگذار در زمینه اخلاق انسانی، احیاگر سنت پیشوایان خود باشیم که با ایمان ، منادی انسانیت باشیم ، نیاز امروز جامعه ی داخلی نیز حفظ ارزشهای والای انسانی و کرامت داشته هایی است که خیلی ها برای قداست آن سالها ممارست نمودند و پاسداشت مقام آنان ، گام برداشتن در همان مسیر است و اگر میگوییم دانشجو نبض جامعه است سخن گزافی نیست .

حرمت دانشجو و دانشگاه همان داستان امامزاده و متولی آن است که دانشجو بایست حرمت خود و دانشگاه بعنوان مرکزی علمی را نگه دارد و علاوه بر تقویت بنیه علمی بتوان هم برای فردای خود و هم جامعه در بخش کار و کار آفرینی کوشید که منظور کار همان اشتغال و کوشش برای گردانندن چرخ اقتصاد کشور است چرا که گاهی بیان راهکار و ارایه پیشنهاد ، سرمایه ای ارزشمند است . بازخورد نگاه و بینش و توقع پیرامون نسبت به دانشجو و دانشگاه و مراکز علمی بدلیل برخی مسایل پیش پا افتاده ، نوعی دلزدگی نسبت به این قشر سختکوش بوجود می آورد که زیبنده نیست لذا بیاییم همان جایگاه و همان قداست را زنده سازیم .

از طرفی دیگر ازدیاد مراکزی بعنوان دانشگاه با پسوند و پیشوندهای مختلف و وجود روز افزون افرادی بعنوان دانشجو، از جهاتی هم مسبب فراگیر شدن تخصص های مختلف در میان افراد میگردد و هم در باوری دیگر بحث مدرک گرایی بدون در نظر بودن افزایش سطح معلومات و تخصص است که اگر شق دوم در ذهن جامعه جاری گردد ، جفایی به صاحبان فهم و خرد است که بایستی همه خردمندان در سطح کلان با بازنگری چه دربحث ایجاد اینگونه مراکز و چه در بحث ارایه مدرک ، دانشگاهها و مراکز علمی را از حالت بنگاهی بیرون بیاورند . بهر صورت عنوان روزی بعنوان روز دانشجو با بزرگداشت حماسه آفرینان این روز باید بعنوان روزی ماندگار در تاریخ و تقویم کشورمان ماندگار بماند چرا که جامعه ی پرتلاشی که افق روشنی را چشم انتظار است ، نگاهش به افراد تحصیلکرده و نیروی خوش فکری است که می تواند قله های علم و دانش را فتح کند و ایرانیان با سلاح علم و تقوا و درایت توانسته اند به این مهم نایل گردند. باشد که همواره چنین باشد .

نظرات

  1. فضول says:

    خوب به چه مناسبتی ایشون این یادداشت دادند سمت خاصی تو کنگان دارند یاقراره …. بگذریم

  2. دینا says:

    ثلاث جان ؛ لطف کنید خانوم لماسی رو برا ما تعریف کنید ؛؛ یه بیوگرافی از ایشون ب ما بدین؛؛؛؛ بدونیم پست و مقامش چیه؛؛؛؛

  3. دینا says:

    ثلاث جان لطف کن ؛ خانم الماسی رو سی ما تعریف کن……کلا یه بیوگرافی از ایشون بده؛؛؛؛ ببینیم ایشون چ سمتی تو کنگان دارن ؟؟؟؟؟؟

    • ناشناس says:

      اگه ثلاث اجازه بده من بجاش جواب بدم .
      تعریف خانم الماسی : خانم الماسی موجود زنده و شهروندی است که می تواند مطلبی جهت انتشار به روزنامه یا سایت برای انتشار بدهد. تو هم اگه بجای این همه نظر جور واجور یه مطلب در مورد مسائل و مشکلات شهر می نوشتی خوب بود هر مطلبی خوندیم نظر گذاشته زیرش با اسم دینا

  4. دینا says:

    ی کلمه سی ما بگو ؛ خانم الماسی چکاره ی کنگونن ک ای حرفا رو زده…ظاهرا ایشون ب خاطر معروفیتو مشهوریت خودش این حرفا رو زده؛ و ثلاث هم ظاهرا از کمبود خبر ؛ این گفته رو تو سایت درج کرده…آیا جواب قانعه کننده ای داری؛؛؛؛ یا بازم میخای سرپوش بذاری رو حرفا ما……

  5. علی says:

    ثلاث خبر کم اوردی ای زدی بگو ببینم الماسی کی ان چن یک محلن چطو ادمی خوتون معرفی نم کنین راس می گی ای نظر ثبتش کن

  6. دینا says:

    تلاث سی چه جواب نمیدی ؟؟؟؟؟؟؟؟

    • max says:

      منتظر نباش جوابی گیرت نمیاد. یعنی جوابی ندارن که بخوان بگن

    • ناشناس says:

      دینا تو هم عجب انتظاراتی داریا
      طرف وقت سر خاروندن نداره بیاد جواب تو بده عججججججب

  7. max says:

    چرا نظرمو نزاشتی؟. ننگ برتو ای ثلاث که خیلی دو رو هستی

    • ع.ی says:

      مشخصه که خیلی ضد حال خوردی که اینجوری داری نفرین میکنی مکس. حتماً صلاح ندیده که تایید کنه به خودت فشار نیار سکته میکنیا میدونی ایننجور نفرین کردن چقدر بده و به عنوان یه بچه مسلمون برای تو خیلی زشته ایطور حرف زدن واقعا که

    • max says:

      اینکه مثل پرچم باشی کار بچه مسلمون نیست. ثلاث ننگ برتو

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن