بروز شده در : جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 2:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 4144
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 14 شهریور 93 10:44 ق.ظ

آرمان

منعی برای خونگیری از اهالی عسلویه نداریم/ آلودگی هوا بر سلامت خون موثر است

ثلاث ؛ وی با تاکید بر تاثیر آلوگی هوا بر آلودگی خون می گوید: یکی از تاثیرات آن هم افزایش کاذب سطح هموگلوبین است. به این دلیل که هنگامی که افراد دچار مشکلات آلودگی هوا می‌شوند میزان نیاز بدن به اکسیژن افزایش پیدا می‌کند…

ثلاث: رییس سازمان انتقال خون کشور می گوید: منعی برای اهدای خون از اهالی عسلویه وجود ندارد.

به گزارش ثلاث؛ طی سالهای گذشته بحث هایی درباره منع خونگیری از اهالی عسلویه به دلیل آلودگی های پارس جنوبی مطرح شده، خبرهایی که نماینده مجلس، ائمه جمعه منطقه و فعالان کارگری منبع اعلام آن بوده اند، با این حال هربار سازمان انتقال خون به تکذیب این ماجرا پرداخته است.

رییس سازمان انتقال خون کشور در در پاسخ به این سوال در همین مورد اظهار داشت: تغییرات محیط زیست و آلودگی‌ها در سلامت خون تاثیر گذار است و مطالعات متعددی نشان داده همراه با تغییر محیط زیست امکان پیدایش بیماری‌های نوظهور فراهم می‌شود.

دکتر علی اکبر پورفتح الله در گفتگو با روزنامه آرمان با تاکید بر تاثیر آلودگی هوا بر خون اظهار داشت: یکی از تاثیرات آن هم افزایش کاذب سطح هموگلوبین است. به این دلیل که هنگامی که افراد دچار مشکلات آلودگی هوا می‌شوند میزان نیاز بدن به اکسیژن افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، مغز استخوان فعال‌تر می‌شود و حجم بیشتری گلبول قرمز تولید می‌کند.

وی افزود: البته، در استاندارد‌های جهانی انتقال خون، هنوز بحث آلودگی هوا به‌عنوان عاملی برای منع اهدای خون مطرح نشده است. ما هم در این زمینه مطالعات زیادی انجام نداده‌ایم و اطلاعاتمان مبتنی بر مطالعات جهانی است. با توجه به اینکه سازمان‌های نظاره‌گر و سازمان‌هایی که دستورالعمل‌های ملی انتقال خون را تدوین می‌کنند تا به حال بحثی در رابطه با منع آلودگی هوای عسلویه یا هرجای دیگری برای اهدای خون ارائه نکردند، این مورد جزو پروتکل ملی ما نیست. یعنی به دلیل آلودگی هوا دستوری برای عدم دریافت خون از اهدا‌کننده وجود ندارد بنابراین، خبری که در مورد آلودگی هوا و اهدای خون در عسلویه صورت گرفته صحیح نیست.


 پورفتح الله در پاسخ به این سوال که چرا تا به حال در عسلویه، پایگاه انتقال خون راه‌اندازی نشده تا شائبه ها برداشته شود؟ اظهار داشت: ما برای تاسیس مراکز انتقال خون به فاکتورهای متعددی توجه می‌کنیم. میزان اهدای خونی که سالانه در یک مرکز صورت می‌گیرد یکی از این فاکتورهاست. در حال حاضر، به دلیل بحث سلامت خون و نکاتی که در زمینه آموزش و سطح نگرش اهداکنندگان مطرح است، در کشورهای پیشرفته گرایشی برای گسترش مراکز انتقال خون در بخش‌های پرجمعیت شهری است و تمایلی وجود ندارد که مراکز انتقال خون در مراکز و شهرستان‌های کوچک تاسیس شود. زیرا در شهرستانی که جمعیت اهداکننده آن کم است نمی‌توان پرسنل کارآمد قبلی را گذاشت و استاندارد‌های لازم را اعمال کرد. این فاکتورها در نگاه ما برای تاسیس مراکز انتقال خون لحاظ می‌شود.

وی افزود: ما هم الان به دنبال این هستیم مراکز انتقال خون را متمرکز کنیم به این معنی که مراکز انتقال خون را در شهرهای پر جمعیتی راه اندازی کنیم که حجم بالای اهدای سالانه و اهداکننده مستمر داشته باشند که سالی دو بار خون اهدا کنند ضمن اینکه، امروزه بحث اهدای خون غیر از ابعاد ایثارگرایانه مقوله‌های پنهان دیگر هم دارد. فردی که خون اهدا می‌کند باید وفادار به جامعه باشد، تعهد به رفتار خود و خانواده داشته باشد. به‌طور مثال، رفتارهای پرخطر جنسی، یک سال منع اهدای خون را به همراه دارد. تمامی این عوامل موجب می‌شود که ما وسواس‌های شدیدی در توسعه مراکزمان داشته باشیم.

رییس سازمان انتقال خون افزود: درمورد عسلویه هم که شما مطرح کردید مسائلی غیر از آلودگی هوا بوده که هنوز در آنجا مرکز تاسیس نشده است.

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن