بروز شده در : چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ساعت 2:28 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 48635
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 16 تیر 97 7:27 ب.ظ

راهکارهایی برای مدیریت هیجان ها و پیشگیری از اعتیاد

ثلاث- اعتیاد یا سوءمصرف مواد به‌عنوان معضلی فردی و اجتماعی، کانون توجه متخصصان در بخش‌‌های مختلف قرار گرفته است.

 

به گزارش ثلاث ،کارشناس سلامت روان مراکز خدمات جامع سلامت شهید سلطانی شیراز گفت: اعتیاد یا سوءمصرف مواد به‌عنوان معضلی فردی و اجتماعی، کانون توجه متخصصان در بخش‌‌های مختلف قرار گرفته است.

«مصطفی طوبایی» با اشاره به اینکه عوامل متعددی در آغاز و تداوم مصرف مواد دخالت دارند، ادامه داد: پژوهش‌‌های بسیاری به نقش هیجان در گرایش به سوءمصرف مواد، اشاره می‌کنند و سطح پایین تنظیم هیجانی که ناشی از ناتوانی در مقابله مؤثر با هیجان‌ها و مدیریت آنهاست، در آغاز مصرف مواد نقش دارد.

او با بیان اینکه دشواری در مدیریت هیجان‌ها، مشکل در تحمل پریشانی و تمایل‌های هیجان‌خواهانه، از مشکلات افراد سوءمصرف‌کننده مواد است و این موضوع، منجر به شکست در مدیریت حالت‌های عاطفی و هیجانی این افراد می‌شود، تاکید کرد: بررسی عوامل هیجانی مرتبط با گرایش افراد به اعتیاد، اهمیت ویژه‌ای دارد و در زمینه پیشگیری از وابستگی به مواد، آموزش به افراد در زمینه بهبود تنظیم هیجان‌ها، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

طوبایی به ارایه روش‌های مقابله با هیجانات برای پیشگیری از سوء‌مصرف مواد پرداخت و عنوان کرد: تنفس عمیق، آرمیدگی عضلانی، تصویر سازی ذهنی، ورزش، خودگویی مثبت، مذهب و معنویت، تصور کردن آینده خوشایند، تغذیه مناسب، استراحت و خواب کافی از جمله روش‌های کمک‌کننده در مدیریت هیجان‌ها با هدف پیشگیری از سوء‌مصرف مواد است.

این کارشناس سلامت روان یادآور شد: برنامه‌ریزی برای انجام کارهای مورد علاقه، قرار دادن موقعیت در چشم انداز و بیان احساس‌ها ونگرانی‌ها نیز از دیگر روش‌های کمک‌کننده در مدیریت هیجان‌ها برای پیشگیری از سوء‌مصرف مواد است./

 

برچسب ها: , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن