بروز شده در : چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ساعت 2:28 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 50075
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 21 شهریور 97 2:01 ق.ظ

اختلالات روانی مرتبط با سوء مصرف مواد را بشناسیم!

ثلاث- بهترین نتایج درمان ترک اعتیاد، زمانی حاصل می شود که درمان های دارویی با مداخله های روانی و اجتماعی به درستی ترکیب شوند.

به گزارش ثلاث و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مسوول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب با اشاره به بررسی های انجام شده و گزارش سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، مواد افیونی مثل تریاک، گل یا همان ماری جوانا، هروئین،کراک و شیشه را به ترتیب دارای جایگاه نخست تا پنجم مواد مخدر مصرفی در کشور معرفی کرد.

«ندا محمدی » اختلال های روانی مرتبط با مصرف مواد را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: در نخستین نوع اختلال، فرد با ناتوانی در کنترل رفتار و افت کارکرد اجتماعی روبرو بوده و تداوم مصرف علاوه بر مواجهه با اشکال های جسمی، روانشناختی و وابستگی جسمی به صورت تحمل و محرومیت، وجود دارد.

او همچنین دومین نوع اختلال را شامل نشانه های جسمی یا روانشناختی که در اثر مسمومیت یا محرومیت از مواد در فرد ایجاد می شود نام برد که با رفع این علائم، پس از گذشت چهار هفته، این اختلال فروکش می کند.

محمدی با توضیح این موضوع که در اختلال مصرف مواد، اولویت اصلی زندگی فرد معتاد، مصرف مداوم مواد به عنوان تنها منبع کسب لذت و رضایت در زندگی می شود، ادامه داد: رفتارهای مرتبط با دستیابی به مواد برای فرد، به صورت غیرعادی ارزش بقا پیدا می کند و این موضوع فرد را برای لغزش و تکرار این امر تا مدت ها پس از قطع مصرف، آسیب پذیر می سازد.

مسوول واحد سلامت روان این مرکز، طبیعت مزمن این گونه اختلال را سبب مقایسه آن با سایر بیماری های طبی عود کننده همچون افسردگی، آسم، فشار خون و دیابت ذکر کرد و افزود: در تمام این بیماری ها، ژنتیک و عوامل محیطی، نقش مشابهی در علت و سیر بیماری دارند و نه تنها درمان قطعی وجود ندارد، بلکه میزان موفقیت در درمان ارتباط مستقیم با میزان پایبندی به درمان دارد.

او اضافه کرد: بهترین نتایج درمانی زمانی حاصل می شود، که درمان های دارویی با مداخله های روانی و اجتماعی به درستی ترکیب شوند؛ اما بیماران دارای خانواده پایدار، سن بالا و شاغل، از دستورات درمانی پیروی بیشتری دارند.

محمدی همچنین پیگیری درمان افراد با سابقه مصرف مواد به صورت تزریقی را با اهمیت برشمرد و گفت: هدف اولیه این پیگیری تشویق این افراد برای دریافت مداخله درمانی و قطع مصرف تزریق مواد است و در صورت نبود موفقیت در قطع مصرف تزریقی دارو، باید آموزش های کاهش آسیب و ارائه چگونگی دسترسی به وسایل کاهش آسیب، به کمک کارشناسان بهداشتی انجام شود.

مسوول واحد سلامت روان این مرکز به بیماران و خانواده ها توصیه کرد تا دست کم به مدت یک سال، پیگیری طولانی داشته باشند و در هنگام بروز عوارض داروها و فوریت های مرتبط با درمان اختلال مصرف مواد، باید به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کرده و از ارتباط با دوستان و نزدیکان مصرف کننده مواد، پرهیز کنند.

این آموزش ها به همت واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب برای بیش از ۱۲۰ مراقب سلامت مراکز زیر پوشش، برگزار شد

برچسب ها: , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن