بروز شده در : چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ساعت 2:28 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 60119
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 27 اردیبهشت 99 3:58 ب.ظ

فشار خون خود را اندازه بگیرید، آن را کنترل کنید، طولانی تر زندگی کنید

ثلاث- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ارسال پیامی، به مناسبت   روز جهانی فشارخون، شعار این روز جهانی را «فشارخون خود را اندازه بگیرید، آن را کنترل کنید، طولانی تر زندگی کنید» اعلام کرد.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ارسال پیامی، به مناسبت   روز جهانی فشارخون، شعار این روز جهانی را «فشارخون خود را اندازه بگیرید، آن را کنترل کنید، طولانی تر زندگی کنید» اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در متن پیام دکتر «عبدالرسول همتی» آمده است:

با توجه به گذر اپیدمیولوژیک که در کشورهای در حال توسعه رخ داده، بیماری‌ های مزمن و عوامل خطر مرتبط با آنها، از جمله مشکلات عمده بهداشتی این کشورها شده ‌است.

بیماری های مزمن هزینه های سنگین مستقیم و غیر مستقیم را بر سیستم بهداشت تحمـــیل می کنند. ارمغان این بیماری ها بار بیماری‌ ها، ناتوانی ‌بر اثر ابتلا به سکته های قلبی، مغزی، نارسایی قلبی، دیالیز و مشکلات چشمی و مرگ پیش از موعد برای میلیون ‌ها نفر انسانی است که بیشتر در کشورهای در حال توسعه زندگی می ‌کنند و قسمت زیادی از بودجه ‌های این کشورهای کم درآمد را به خود اختصاص می ‌دهند، بنابراین تشخیص زودهنگام و درمان مناسب، منافع اقتصادی و بهداشتی درمانی متعددی در پی دارد.

از جمله این بیماری ها فشارخون بالا یا قاتل خاموش است، میزان شیوع فشارخون بالا بر اساس مطالعه پیمایش ملی عوامل خطر سال ۱۳۹۵ در افراد بالای ۱۸ سال در کشور ۲۶.۴ درصد   بوده است و به طور کلی حدود یک سوم افراد بالاتر از ۳۰ سال و بیش از نیمی از افراد بالاتر از ۵۰ سال به این بیماری مبتلا هستند.

تشخیص به موقع آن می تواند از جنبه های متعدد اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و روانی هزینه اثر بخش باشد؛ این درحالی است که درمان عوارض فشارخون بالا از جمله جراحی شریان های کرونر قلبی، بای پس عروق کرونر و یا دیالیز علاوه بر سختی ها و نگرانی هایی که برای بیمار و اطرافیان او ایجاد می کنند، بسیار پرهزینه است.

بر اساس شعار روز جهانی فشارخون بالا سال جاری «فشار خون خود را اندازه بگیرید، آن را کنترل کنید، طولانی تر زندگی کنید Measure your Blood Pressure, Control it, Live longer:» و به منظور پیشگیری از عوامل خطر و کنترل بیماری‌ فشارخون بالا و در نتیجه آن ارتقای سلامت جامعه و کاهش بار بیماری باید راهبردهای موثر و قابل قبول به کار گرفته شوند تا بتوان در راستای «تغییر رفتارهای خطرساز» و «اصلاح شیوه های زندگی» و «شناسایی به موقع افراد پرخطر یا بیمار» گام برداشت. برای این منظور باید اقدامات چند جانبه و متعدد به کار گرفته شود و بخش‌ های مختلفی درگیر این مبارزه شوند و هر کدام اقدام متناسبی ارایه کنند. از این رو رسیدن به این هدف مهم، منوط به تعهد و همراهی آحاد مردم، سیاستگذاران، تمامی کارکنان بهداشتی و سازمان های مردم نهاد است که با همکاری و هماهنگی تنگاتنگ یکدیگر می توانند از بروز این بیماری و عوارض مهلک آن پیشگیری کنند.

نامگذاری این روز فرصتی مغتنم است تا سطح آگاهی مردم در زمینه این بیماری بدون علامت و مهلک افزایش یابد و درباره عوامل خطر این بیماری، نحوه صحیح تشخیص آن و نیز چگونگی کنترل و پیشگیری از عوارض آن و نحوه پایش این بیماری در منزل با توجه به بحران کووید ۱۹ از طریق فضای مجازی به مردم اطلاع رسانی شود و بدین صورت از بروز عوارض و به دنبال آن بار مالی و روانی زیاد آن بکاهند تا با تضمین سلامتی و پیشگیری از عوارض مهلک این بیماری، عمر طولانی تر و مفیدتری داشته باشند.

 

 

 

برچسب ها: , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن