بروز شده در : شنبه 22 اردیبهشت 1403 ساعت 10:36 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 17277
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 4 تیر 94 1:34 ب.ظ

جزئیات کامل جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش

ثلاث – استیضاح وزیر آموزش و پرورش دقایقی پیش در صحن علنی مجلس با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور آغاز شد.   به گزارش ثلاث و به نقل از جام نیوز، نشست بررسی طرح استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آمورش و پرورش از دقایقی قبل در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست ابوترابی‌فرد نایب […]

ثلاث – استیضاح وزیر آموزش و پرورش دقایقی پیش در صحن علنی مجلس با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور آغاز شد.
 

به گزارش ثلاث و به نقل از جام نیوز، نشست بررسی طرح استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آمورش و پرورش از دقایقی قبل در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور آغاز شد.

طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش هفته گذشته با ۴۹ امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد.

* قوانین مربوط به استیضاح در مجلس شورای اسلامی

به گزارش فارس، طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، در جلسه استیضاح، پس از بیانات استیضاح‌کنندگان، رئیس‌جمهور مى‏‌تواند به دفاع از وزیر یا وزیران مورد استیضاح بپردازد، همچنین وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز مى‏‌توانند به دفاع از خود بپردازند. حداکثر وقت دفاع از استیضاح براى رئیس‌جمهور یا چند وزیر پنج ساعت و براى یک وزیر سه ساعت خواهد بود.

وزیر یا وزیران مورد استیضاح مى‏‌توانند حداکثر یک ساعت از وقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نمایندگان موافق قرار دهند.

بیانات استیضاح‌کنندگان و پاسخ آنها در یک یا چند جلسه باید به طور متوالى صورت گیرد و استیضاح‌کنندگان مجاز نخواهند بود در ضمن ارائه دلایل و توضیحات خود، موضوعات دیگرى را که به مورد استیضاح مربوط نیست مورد بحث قرار دهند.

پس از پاسخ وزیر یا وزیران مورد استیضاح و یا پاسخ رئیس‏‌جمهور از طرف هیئت وزیران مورد استیضاح، حداکثر ۲ نفر از نمایندگان استیضاح‌کننده حق دارند توضیحات تکمیلى بدهند، به شرطى که صحبت هر کدام از ربع ساعت تجاوز نکند. رئیس‌جمهور مى‏‌تواند حداکثر یک ساعت به دفاع از هیئت وزیران بپردازد و وزیر مورد استیضاح هم مى‏‌تواند حداکثر نیم ساعت مجدداً از خود دفاع کند.

در بخشی دیگر از آیین‌نامه آمده است که پس از انجام استیضاح، رئیس عدم اعتماد وزیر یا وزیران را به رأى مى‏‌گذارد و در صورتى که وزیر یا هیئت وزیران مورد استیضاح در مجلس حاضر نشوند، استیضاح‏‌کنندگان مطالب خود را بیان مى‏‌کنند و رئیس اعلام اخذ رأى عدم اعتماد مى‏‌کند.

اهم اتفاقات جلسه استیضاح:

* اسحاق جهانگیری و نوبخت در صحن علنی مجلس حاضر شدند

معاون اول رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت برای بررسی طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس حضور یافتند.

البته به نوشته خبرگزاری صدا و سیما، با توجه به حضور گروه خبری ریاست جمهوری در صحن علنی مجلس، به احتمال زیاد رئیس جمهور برای دفاع از وزیر آموزش و پرورش در مجلس حضور می یابد.

* مخالفت فراکسیون اصولگرایان رهروان با استیضاح وزیر آموزش و پرورش

سخنگوی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس گفت: اعضای شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت در جلسه امروز خود بر حمایت از وزیر آموزش و پرورش و کمک به وی در جهت حل مشکلات تاکید داشتند.

* اسامی سخنرانان موافق استیضاح «فانی» در صحن علنی مجلس

۸ نماینده مجلس در موافقت با طرح استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی سخنرانی خواهند کرد.

* توضیحات ابوترابی فرد درباره درج غلط اسامی برخی از نمایندگان در طرح استیضاح فانی

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی توضیحاتی پیرامون درج اسامی غلط برخی از نمایندگان در طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش ارایه کرد.

* کوچکی‌نژاد (موافق استیضاح): ۸۰ درصد فرهنگیان طالب استیضاح وزیر هستند

نماینده مردم رشت در سخنان خود با اشاره به وضعیت فعلی آموزش و پرورش و مشکلات موجود در ارائه خدمات آموزشی و پرورشی در این وزارتخانه گفت: در حال حاضر صندوق ذخیره فرهنگیان و بازنشستگان با اقداماتی که انجام می دهد موجب شده است که فرهنگیان به این حرکت معترض باشند.

وی افزود : مسئولان این صندوق با دادن هدیه های گرانقیمت از محل صندوق ذخیره فرهنگیان آینده فرهنگیان را به مخاطره انداختند.

نماینده مردم رشت همچنین حرکت نکردن وزیر در جهت اجرای سند تحول آموزش و پرورش،  رسیدگی نکردن به مطالبات فرهنگیان و سیاست بازی در وزارت آموزش و پرورش را از دیگر محورهای دلایل موافقت خود با استیضاح وزیر عنوان کرد.

کوچکی نژاد همچنین با اشاره به انتصابات بی مورد در وزارت آموزش و پرورش و استفاده از برخی نیروهای متحصن در دانشگاه ها ناتوانی وزیر در گرفتن حق و حقوق فرهنگیان از مجلس و دولت را یادآور شد.

وی گفت : امروز شصت هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل و ۹ میلیون بی سواد در کشور داریم که وزیر در این زمینه هیچ برنامه ای نداشته است.

*نماینده ارومیه : مدارس روستایی رها شده است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت : در زمان مدیریت وزیر آموزش و پرورش  مدارس روستایی رها شده است .

نادر قاضی پور که به عنوان مخالف عملکرد فانی در جلسه استیضاح وی سخن می گفت  افزود : اکنون مدارس روستایی در مناطق محروم به مراکز ترک اعتیاد تبدیل شده که این ننگ بزرگی است .

وی افزود : در حالیکه اعتبارات مدارس شبانه روزی در مقایسه با گذشته دو برابر شده اما امکانات آن افزایش نیافته است.

این نماینده مجلس گفت :  هنوز در مناطق جنوبی کشور شاهد مدارس کپری و کانکسی هستیم که دانش آموزان در دمای بیش از ۵۰ درجه در آنها  مشغول تحصیل هستند.

قاضی پور کنارگذاشته شدن افراد با سابقه ، افزایش آمار بیسوادی در کشور به ویژه در مناطق روستایی  ،‌ عدم ارائه امکانات تحصیلی به روستاها  که منجر به شهرنشینی روستاییان شده و یا برخی روستاییان از ادامه تحصیل دختران خود در شهرها ممانعت می کنند  و افزایش هزینه تحصیل برای افراد کم درآمد را از جمله نقاط ضعف مدیریت فانی در اداره این وزارتخانه برشمرد.

وی گفت : با وجود اینکه در قانون اساسی یک اصل مربوط به تحصیل رایگان در کشور است اما این قانون رعایت نمی شود و هر روز شاهد هزینه تراشی برای خانواده ها هستیم.

وی اضافه کرد : طرح های حمایتی از فرهنگیان نیز اجرا نمی شود و اکنون از کارت بیمه طلایی فرهنگیان نامی بیش نمانده است .

قاضی پور گفت : روحیه کم تحرک فانی موجب ضرر و زیان به این وزارتخانه شده است به طوری که حتی مدیران منصوب وی نیز پشت سرش سخن می گویند.

*نماینده دشتستان: انتصاب مدیران بازنشسته و بی برنامه در آموزش و پرورش

نماینده دشتستان گفت: تلاش ما بر این بود که این استیضاح صورت نگیرد و با تذکرات مشکلات حل شود اما متاسفانه تذکرات نیز به جایی نرسید.

آقای سید مهدی موسوی نژاد افزود : اکنون نیز ما از این استیضاح خوشحال نیستیم ولی امیدواریم نتیجه استیضاح به خیر و صلاح فرهنگیان باشد.

وی همچنین در تشریح دلایل موافقت خود با استیضاح وزیر ، بی توجهی به اصول اساسی سند تحول بنیادی در آموزش و پرورش را یادآور شد و گفت: وزیر در فعالیت های خود هیچ حرکتی در این زمینه نداشته است.

نماینده دشتستان همچنین به انتصاب مدیران بازنشسته و بی برنامه در سطوح مدیریت آموزش و پرورش معترض شد و گفت: متاسفانه در وزارت آموزش و پرورش از نیروهایی استفاده می شود که هیچ آثار مثبتی در توسعه و روند رشد این وزارتخانه ندارند.

موسوی نژاد همچنین گفت: متاسفانه با استفاده از حلقه مشاوران خاص سیاسی بدون در نظر گرفتن شایستگی خسارات جبران ناپذیری به آموزش و پرورش وارد شده است.

وی همچنین  حرکت نکردن در جهت تحول ساختاری اداری و مدیریتی آموزش و پرورش را از دیگر دلایل موافقت خود با استیضاح وزیر عنوان کرد و گفت: متاسفانه در این وزارتخانه از نیروهای بازنشسته به عنوان معلمان آموزشی استفاده شده که مشکلات خاصی  به وجود آورده است .

این نماینده مجلس همچنین به کار نگرفتن فناوری ارتباطات و اطلاعات در سطوح آموزشی ، برنامه ریزی نامناسب در ساماندهی نیروهای انسانی در آموزش و پرورش ،  اجرا نکردن مصوبات مجلس در مورد مربیان پیش دانشگاهی ، نبود هیچ برنامه خدمات رفاهی و تفریحی برای فرهنگیان و نیز  پرداخت نشدن اضافه کار، فوق العاده حقوق در مناطق محروم و همچنین مشکلات هزینه های پرداخت آب و برق مدارس را از دیگر دلایل موافقت خود با استیضاح وزیر عنوان کرد.

*نماینده قروه: یک ششم بودجه آموزش و پرورش صرف آموزش می شود

نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی گفت: پنج ششم بودجه آموزش و پرورش صرف امور غیر آموزشی می شود و فقط یک ششم آن به مسئله آموزش اختصاص می یابد.

نادر قادر مرزی  افزود: حضورم به عنوان مخالف عملکرد این وزیر به عنوان فردی که طرفدار دولت آقای روحانی بوده و هستم نشانگر آن است که این استیضاح سیاسی نیست.

وی گفت: آقای فانی از برنامه های اعلامی خود در جلسه رأی اعتماد فاصله زیادی گرفته است.

قادر مرزی  ناتوانی  در جلب رضایت جامعه آموزش و پرورش کشور ، عدم توجه و اختصاص منابع مالی لازم برای هزینه های مدارس و تبدیل مدارس به مدارس خودگردان برخلاف قانون اساسی ، تعطیل شدن مدارس شبانه روزی به علت نبود امکانات و بودجه لازم برای مایحتاج اولیه ، ناتوانی فانی در افزایش فضای آموزشی در مناطق محروم ، عدم تأمین معیشت معلمان شاغل و اعطای امتیاز مانند دستگاه های دیگر ، و نداشتن برنامه مدون ، موثر و  عملیاتی برای ارتقاء بهره وری را از نقاط ضعف وزیر آموزش و پرورش برشمرد.

قادرمرزی گفت: آقای وزیر تاکنون برای شنیدن سخنان معلمان به هیچ استانی سفر نکرده  و این عدم حضور گواه  بی توجهی به مشکلات آنان است.

وی افزود: اکنون مدیران مدارس بویژه در استان های مرزی کشور برای اداره مدارس خود و تأمین بودجه چای ، ماژیک و گچ به گدایی افتاده اند.

قادر مرزی گفت: اکنون بیش از ۵۰ درصد مدارس کردستان در شأن معلمان و دانش آموزان نیست به طوری که برخی از آنها فاقد سرویس بهداشتی و برخی دیگر در شرف تخریب است.

وی با اشاره به این که رئیس جمهور گفته است معلمان نیاز به ادبیات عاشقانه ندارند بلکه باید وضع معیشتی آنان بهبود یابد افزود: معلمان مشکل معیشتی دارند و هنوز برخورد کارمندی با آنان می شود.

قادرمرزی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در کشور گفت: به نظر ما این طرح با وجود دریافتی ۱۰ میلیونی برای پزشکان طرح تمول پزشکان است و وزیر آموزش و پرورش نتوانسته است هیچ اقدامی برای افزایش درآمد و جایگاه معلمان انجام دهد.

وی افزود: در مدیریت آقای فانی بیش از ۵۰ درصد یک میلیون فرهنگی و کارمند کشور در بخش اداری فعالیت می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما هنوز نمی دانیم هدف از پرورش در این وزارتخانه چیست چرا که در شرایطی که روزانه ۱۷۶ هزار صفحه مطلب جدید وارد فضای مجازی می شود نقش آموزش و پرورش در این بخش کجاست.

قادر مرزی عدم ساماندهی علمی درخصوص تقسیم کار معلمان را یکی دیگر از نقاط ضعف مدیریت فانی در وزارت آموزش و پرورش دانست.

*نماینده پاکدشت: استیضاح جنبه سیاسی ندارد

نماینده پاکدشت و عضو کمیسیون تحقیقات مجلس گفت: این استیضاح جنبه سیاسی ندارد و تنها در جهت رفع مشکلات نظام آموزشی و فرهنگیان است.

آقای فرهاد بشیری با اشاره به جایگاه ممتاز آموزش و پرورش گفت: نگرانیهای ما از وضعیت فعلی آموزش و پرورش در کمیسیون تحقیقات و نیز جلساتی که با مسئولان آموزش و پرورش و دولت داشتیم مطرح و بررسی شد ولی متأسفانه به جایی نرسید و امروز آنچه توجه ما را به استیضاح جلب کرد عملکرد آقای فانی در حوزه ستادی است که نشاط را از نظام آموزش و پرورش گرفته است.

وی همچنین عدم پیگیری مطالبات فرهنگیان و بروز فضای ناامیدی در میان آنان ، خالی بودن پستهای بلاتصدی در وزارت آموزش و پرورش و نیز مشکلات جدی بازنشستگان و همچنین بکارگیری نیروهای بازنشسته در آموزش و پرورش را از جمله دلایل موافقت خود با استیضاح وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد.

*نماینده آبادان: باید تغییر اساسی در آموزش و پرورش ایجاد شود

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: همگان از وضع موجود در آموزش و پرورش نگران هستند و امیدوارم نمایندگان با رأی خود تغییر اساسی در آموزش و پرورش ایجاد کنند.

محمدسعید انصاری گفت: اکنون کلاسهای درس در مناطق محروم یا وجود ندارد و یا به تعطیلی کشیده شده است.

وی افزود: طرح ادغام مدارس روستایی به ترک تحصیل دانش آموزان منجر شده است و وزیر آموزش و پرورش چگونه می خواهد پاسخگوی این وضع نگران کننده باشد.

انصاری نبود تجهیزات مناسب گرمایی و سرمایی در مدارس و تأمین نشدن معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته را ناشی از عملکرد ضعیف فانی در این وزارتخانه دانست.

نماینده مردم آبادان افزود: اکنون وضع آموزش و پرورش عقب مانده است و مردم از این وضع نگران هستند.

*نماینده زنجان: وزیر محبوبیتی بین فرهنگیان ندارد

نماینده زنجان گفت :‌ اصولگرایان و اصلاح طلبان همه بر این اعتقادند که وزیر سست و کم تحرک به درد وزارت آموزش و پرورش نمی خورد.

آقای محسن علیمردانی با اشاره به اینکه هیچ مصلحتی بالاتر از رضایت فرهنگیان و معلمان از وزیر  نیست ، تصریح کرد : آقای فانی هیچ مقبولیت و محبوبیتی بین فرهنگیان ندارد .

وی استفاده از مدیران مسن که توانایی ایجاد نشاط و شادابی را در وزارت آموزش و پرورش ندارند و نیز فضای نارضایتی  ، سستی و ناکارآمدی در این وزارتخانه را از دیگر دلایل استیضاح وزیر عنوان کرد و گفت : در این وزارتخانه  علیرغم شعارهای دولت ، فراجناحی عمل نمی شود و این وزارتخانه را نمی شود حزبی اداره  واز افراد خاص استفاده کرد.

وی افزود : هر کسی که در حوزه ستاد انتخاباتی رئیس جمهور حضور داشته به او حکمی داده اند و این یعنی بازی و حذف نخبگان و فرهنگیان از مدیریت اجرایی کشور و آموزش و پرورش .

نماینده زنجان همچنین گفت : نگران این هستیم که در انتخابات پیش رو  مناطق آموزش و پرورش در سراسر کشور به ستادهای انتخاباتی تبدیل شود .

آقای  علیمردانی همچنین بی توجهی به سوء تغذیه دانش آموزان و کمبود کلاس های درس و مشکلات معیشتی معلمان و آموزشی دانش آموزان را از دیگر دلایل استیضاح وزیر ذکر کرد .

*تقویت مدارس غیرانتفاعی موجب ایجاد فاصله طبقاتی

نماینده مردم رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود این که طبق قانون، تحصیلات رایگان است اما تقویت مدارس غیرانتفاعی موجب ایجاد فاصله طبقاتی در جامعه شده است.

 محمود شکری افزود: اطرافیان وزیر این کاره نیستند و افراد باسابقه کنار گذاشته شده اند.

وی گفت: با وجود اینکه من مشاور فانی بودم اما وی توصیه ها را انجام نمی داد و وقتی مرا از اتاقش بیرون کرد گفت ما با شما کاری نداریم در حالی که در زمان گرفتن رأی اعتماد با نمایندگان کار داشت و وعده و وعید می داد.

شکری افزود: نمایندگان هیچ انتظاری ندارند و تنها می خواهند این وزارتخانه تقویت شود.

وی با بیان اینکه فانی به حرف های نمایندگان گوش نمی دهد و گرنه استیضاح نمی شد ، گفت:‌ اطرافیان آقای وزیر وی را درک نکرده اند.

شکری عدم اختصاص بودجه برای تأمین مدارس مورد نیاز، وجود چند پایه در مدارس و تراکم زیاد دانش آموز و وضع نامناسب معیشتی فرهنگیان را از جمله مشکلات این وزارتخانه اعلام کرد و افزود: اکنون در چهار ساعت، شش پایه تحصیلی در مدارس دولتی تحصیل می کنند.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد جامعه با مسئله آموزش و پرورش درگیر هستند گفت: اگر مجلس در این بخش حساسیت نداشته باشد مملکت را از دست می دهیم.

شکری به سخنان نوبخت در خصوص افزایش چند درصدی بودجه آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: آیا با این افزایش وضع معیشتی معلمان و فرهنگیان تغییر کرده است.

وی با بیان این که معلمان از بیمه مناسبی برخوردار نیستند و در مناطق محروم ۱۳ میلیون تومان خرج عمل یکی از معلمان شده که وی مجبور به استقراض آن شده است ، گفت: این مشکلات را اعلام کرده ایم اما برخی نگذاشتند وزیر آموزش و پرورش درد معلمان را بشنود.

شکری افزود: اگر یک چهارم بودجه ای که به مدارس غیر انتفاعی اختصاص می یابد صرف مدارس دولتی می شد معلمان می توانستند بسیار مثمر باشند.

وی گفت: معاون وزیر به جای انجام دادن کارهای محوله خود بخش پرورشی این وزارتخانه را به تعطیلی کشانده و معلمان قرآن را برداشته است و به جای ساماندهی اینگونه کارها اعلام می کند که مجلس تاکنون ۳ هزار سوال از وزرا داشته است.

شکری افزود: بعضی کارها به خیر فانی است و باید مسئولیت را از او گرفت چرا که برای آخرت او نگران هستیم.

*نماینده ملایر: بی توجهی به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

نماینده ملایر بی توجهی به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را از دلایل استیضاح  وزیر خواند.

آقای احمد آریایی نژاد با اشاره به اینکه در وزارت آموزش و پرورش در زمینه ارائه خدمات  و تسهیلات به مدیران و معلمان در برخی مناطق  تبعیض صورت می گیرد گفت : ‌وزیر آموزش و پرورش هیچ حرکتی در زمینه  جلوگیری از این اقدام نکرده است .

نماینده ملایر همچنین مشکل رتبه بندی معلمان و وضعیت نامناسب معیشتی آنان را متذکر شد و گفت : وزارت آموزش و پرورش در این زمینه حرکت های جدی صورت نداده است.

*فانی: آموزش و پرورش استراتژی خود را کیفیت‌بخشی می‌داند

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز(چهارشنبه) در جلسه استیضاح خود در صحن علنی مجلس اظهارداشت: آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک دولت و ملت است و به تعبیر مقام معظم رهبری آموزش و پرورش ۴۰ میلیون مخاطب مستقیم دارد.

وی افزود: البته به تعبیر دیگر مخاطبان آموزش و پرورش همه جامعه هستند، آموزش و پرورش با ۱۰۵ هزار مدرسه که در ۷۵۲ منطقه وجود دارد بزرگترین نهاد کشور است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مسائل اقتصادی در این وزارتخانه تصریح کرد: آموزش و پرورش یک نهاد سرمایه‌ای است نه هزینه‌ای، بودجه آموزش و پرورش در سال‌های ۹۲ و ۹۳ و ۹۴ از بودجه کل کشور به ترتیب ۹/۱ درصد، ۱۰/۷ درصد و ۱۱/۲ درصد بوده که نشان می‌دهد در ۲۲ ماه اخیر سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت ۲/۱ درصد رشد داشته است.

فانی ادامه داد: با توجه به اینکه نمایندگان می‌دانند که تخصیص یک دهم درصد از بودجه دولت عدد قابل توجهی است باید گفت در طول این مدت ۹/۱ درصد بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی رشد داشته است.

وی تاکید کرد: رشد بودجه آموزش و پرورش در سه سال اخیر از ۵/۳ درصد درسال ۹۲ به ۲۴/۱ درصد در سال ۹۴ افزایش یافته که این اعداد و ارقام منهای بودجه هزار و ۳۵۰ میلیارد تومانی است که دولت برای طرح رتبه بندی معلمان در نظر گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اعلام سیاست‌های پنجگانه این وزارتخانه گفت: ساماندهی منابع انسانی، توسعه و مشارکت، ارتقای مدیریت، بودجه ریزی عملیاتی و اصلاح نظام مدیریت از سیاست‌های پنجگانه این وزارتخانه بوده که توانستیم در راستای این سیاست‌ها گام‌های موثری برداریم.

فانی با اشاره به دستاوردهای اجرای این سیاست‌ها در وزارتخانه آموزش و پرورش اظهار داشت: رشد کمی و کیفی خدمات آموزشی با تکیه بر عدالت آموزشی یکی از دستاوردهای مهم این وزارتخانه بوده است.

وی افزود: این در حالی است که در ۱۷ اردیبهشت ۹۳ که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم یکی از مطالبات ایشان تهیه نقشه راه اجرای سند تحول بود که وزارت آموزش و پرورش به دنبال این مطالبه مقام معظم رهبری نقشه راه اجرای سند تحول را تهیه کرده و در اسفند ماه سال گذشته به اتمام رساند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: این نقشه راه مبنای تنظیم برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش و پرورش خواهد بود.

فانی همچنین گفت: ۴۰ راهکار از ۱۳۰ راهکار سند تحول در قالب ۹۹ برنامه در آموزش و پرورش اجرا شده است.

وی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در راستای کاهش بی سوادی در کشور تصریح کرد: در راستای انسداد بی سوادی دانش‌آموزان  ابتدایی تحت پوشش از ۹۷/۴  به ۹۸/۵ رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در کشور ۱۱۰ مدرسه تک دانش آموزی وجود دارد، گفت: برای اولین بار آئین‌نامه اجرایی کلاس‌های چند پایه به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید همچنین آئین‌نامه مدارس عشایری و مناطق محروم هم به تصویب این شورا رسیده است.

فانی با اشاره به دانش آموزان تحت پوشش دوره متوسطه اول و دوم اظهارداشت: دانش آموزان تحت پوشش متوسطه اول از ۸۷ درصد به ۹۴/۳ درصد افزایش یافته همچنین دانش‌آموزان تحت پوشش متوسطه دوم از ۷۶ درصد به ۸۲/۴ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از سیاست‌های مهمی که این وزارتخانه آن را اجرایی کرده ساماندهی نیروی انسانی بود، تصریح کرد: در سال جاری و در جشنواره بهره‌وری این وزارتخانه به عنوان دستگاه برتر شناخته شده و وزارت آموزش و پرورش از محل اجرای این سیاست بیش از هزار میلیارد تومان صرفه جویی داشت.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از محل این صرفه جویی ها اقداماتی در جهت افزایش رفاه فرهنگیان صورت گرفت که از جمله می‌توان به اجرای مرخصی زایمان بانوان فرهنگی پس از سه سال از تصویب مجلس در سال ۹۳ و افزایش مدت زمان آن از ۶ ماه به ۹ ماه اشاره کرد.

فانی افزود: همچنین بعد از ۴ سال قانون خدمات کشوری ماده ۶۵ که شامل حق شغل فرهنگیان است اجرا شد و حق شغل فرهنگیان از ۸۰۰ امتیاز به ۱۵۰۰ امتیاز افزایش یافت.

وی با بیان اینکه این وزارتخانه برنامه برقراری فوق‌العاده شغل مناطق مرزی را اجرا کرد، گفت: همچنین برای بیش از ۱۰۰ فرهنگی بازنشسته طرح حق رتبه‌بندی شغلی را به مرحله اجرا درآوردیم.

وزیر‌‌ آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ترتیب نیروهای آموزش و پرورش در مراکز آموزشی و دانشگاهی گفت: هم اکنون ۶۴ هزار و ۶۰۰ دانش آموز – معلم در ۹۸ پردیس در حال تحصیل هستند و موفق شدیم برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان را تکمیل کنیم.

فانی در پایان به برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش شامل بازنگری و اصلاح قوانین مورد نیاز برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان زیربنای برنامه ششم توسعه، تامین منابع برای اصلاح و بازسازی ۳۵ درصد فضاهای آموزشی، پیگیری تحقق درآمدهای آموزش و پرورش در اصلاح قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، تبدیل به احسن کردن فضاهای آموزشی و استفاده از مصوبه مجلس برای افزایش منابع در آموزش و پرورش، تدوین سند اجرایی به منظور رسیدگی به دانش آموزان عشایر و محروم و در نهایت تلاش برای افزایش بخش غیر پرسنلی در بودجه آموزش و پرورش اشاره کرد.

*عملکرد دولت‌ها در آموزش و پرورش سلیقه‌ای است

احمد آریایی‌نژاد نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز(چهارشنبه) پارلمان در سخنانی به عنوان موافق طرح استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، اظهار داشت: استیضاح آقای فانی سال گذشته مطرح شد و ما قصد مادارا داشتیم تا مشکلات برطرف شود.

وی افزود: بنده ۳۰ سال در آموزش و پرورش استخوان خُرد کرده و در شهرها و روستاهای دور و نزدیک خدمت کردم و جوانی‌ام را پای نونهالان ونوجوانان این کشور گذاشتم.

 

آریایی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ما درباره استیضاح آقای فانی نامه‌ای را به آقایان روحانی و لاریجانی نوشتیم تا کوچکترین اهمیتی به مسائل آموزش و پرورش بدهند ولی رؤسای هر دو قوه نامه را به زیردستانشان ارجاع دادند و امروز هم هر دو در جلسه استیضاح حضور نیافتند و این نشان‌دهنده میزان اهمیت آموزش و پرورش است.

 

وی افزود: حقیقت این است که بنده با شخص سروکار ندارم بلکه نسبت به رویکرد آموزش و پرورش در کشور منتقدم، به راستی که اسم افراد مهمتر است یا فکر و ذهن و مبانی اعتقادی افراد؟ متأسفانه علی‌رغم وجود سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هیچ کار شایسته و بایسته‌آی در این زمینه انجام نشده است، بحث این دولت هم نیست بلکه در همه دولت‌ها بعد از انقلاب به آموزش و پرورش پرداخته نشده است.

 

نماینده همدان در مجلس در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: متأسفانه همه دولت‌ها درباره آموزش و پرورش سلیقه‌ای عمل می‌کنند، آنچه شاهد بودیم سال به سال دانشگاه‌های تربیت معلم و تربیت مدرس به صورت راکد درآمدند و نیروهای آزاد از همه جا گرفته شدند، آن هم به خاطر کمبود بودجه و اعتبارات که ضربه اصلی به آموزش و پرورش نیز از همین جا زده شد.

 

وی با بیان اینکه متأسفانه آموزش و پرورش که باید تربیت افراد صالح و سالم را برعهده بگیرد، از آن فاصله گرفته است، تصریح کرد: باید پرسید آیا با روی کار آمدن دولت جدید، دانشگاه فرهنگیان رونق کافی پیدا کرده یا اینکه از رونق افتاده است؟ به هر طریقی رونق دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم و تربیت مدرس کمرنگ شود، باید فاتحه تدریجی آموزش و پرورش را خواند، آیا امکاناتی که برای سایر وزارتخانه‌ها وجود دارد، برای همکاران معلم هم وجود دارد؟

 

وی با انتقاد از تبعیض و بی‌عدالتی در آموزش و پرورش، تأکید کرد: بعضی از مدارس شبانه‌روزی به خاطر کمبود بودجه تعطیل شدند، آیا دانش‌آموزان محروم روستاها نباید تحصیل کنند؟ آیا جایگاه حقیقی روستائیان راستین و زحمتکش این نیست که فرزندانشان بتوانند از تحصیل مناسب و رایگان برخوردار شوند؟

 

آریایی‌نژاد ادامه داد: معلمان زبده در مدارس خاص تدریس می‌کنند و در مدارس عادی باید معلمانی که سرخورده بودند، به تدریس مشغول شوند، بنابراین دانش‌آموزان زبده‌ای که توان مالی مناسبی ندارند، آیا باید در مدارس عادی ادامه تحصیل دهند؟‌

 

وی با اشاره به رتبه‌بندی معلمان و عدم تعیین تکلیف نهایی این موضوع، گفت: باید به جایی برسیم که همه افراد حسرت شغل معلمی را بخورند، برخی می‌گویند معلمان در فصل تابستان سه ماه تعطیل هستند، آقایان بیایند شغلشان را با معلمان تعویض کنند تا ببینند چه کسی بیشتر خون دل می‌خورد. متأسفانه عده ای از جنس خودمان هم این حرف را می‌گویند، وظیفه آموزش و پرورش تربیت انسان‌های صالح و کارآمد است، متأسفانه برنامه‌ریزی صحیح و هدایت درست و مناسب در مورد منابع بودجه آموزش و پرورش وجود ندارد.

 

وی با بیان اینکه هر دولتی بر اساس سلیقه‌اش در آموزش و پرورش فعالیت می‌کند، گفت: هر دولتی یک سوگولی دارد، باید پرسید چه زمانی قرار است آموزش و پرورش سوگولی دولت شود تا به وضعیت این وزارتخانه مادر و کلیدی رسیدگی شود.

 

آریایی‌نژاد تصریح کرد: رضایت شغلی و امنیت شغلی فرهنگیان کجاست؟ چرا نیروهای تحصیل کرده آموزش و پرورش دوست دارند به وزارتخانه‌های دیگر بروند؟ آیا این موضوع به دلیل وجود تبعیض و بی‌عدالتی در وزارتخانه آموزش و پرورش نیست؟ دانش‌آموز اول راهنمایی را دیدم که نمی‌توانست حتی نامش را بنویسد، چه کسی به او کارنامه قبولی داده است؟

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی مناسب برای هزینه‌کرد اعتبارات در آموزش و پرورش وجود ندارد، از دلایل کم اهمیتی به آموزش و پرورش عدم حضور دو رئیس قوه مقننه و مجریه در جلسه امروز مجلس است، باید بدانیم با تعویض وزیر هم مشکل این وزارتخانه حل نمی‌شود بلکه باید رویکرد آموزش و پرورش در کشور تغییر کند.

*استیضاح فانی سیاسی نیست

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که در مخالفت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت با اشاره به مشکلات وزارت آموزش و پرورش گفت: مشکلات این وزارت خانه تنها با وزیر حل نمی‌شود و نیازمند عزم ملی است.

وی با بیان اینکه مخالفت با استیضاح فانی به معنای بی‌نقص بودن وزارت آموزش و پرورش نیست، درباره مباحث مطرح مبنی بر احساس تبعیض بین معلمان، گفت: احساس تبعیض بین معلمان چه ارتباطی به وزیر دارد.

 

مصباحی مقدم در عین حال با انتقاد از کسانی که مجلس را به دلیل استیضاح وزیر آموزش و پرورش مورد هجمه قرار داده‌اند، گفت: چرا برخی می‌گویند استیضاح سیاسی و سریالی است چرا برخی می‌خواهند مجلس شورای اسلامی خاموش باشد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان ایتکه ۲۰ سال است که فانی را می‌شناسد، افزود: بنده از سال ۷۵ به عنوان مجتهد آشنا به تعلیم و تربیت سابقه عضویت در شورای عالی آموزش و پرورش را دارم و مسائل این وزارتخانه را می‌‌دانم و باید توجه داشت در زمانی که آقای مظفر وزیر آموزش و پرورش بودند آقای فانی نیز در آموزش و پرورش سمت های معاونت، مشاوره وزیر و یا مدیریتی در وزارتخانه مذکور را داشته اند و در دولت یازدهم نیز به مقام وزارت رسیدند.

 

مصباحی مقدم افزود: آموزش و پرورش از ثبات مدیریتی کمی برخوردار بوده و بیشترین استیضاح‌ها در این وزارتخانه انجام شده که این بی‌ثباتی باعث عدم ساماندهی در امور این وزارتخانه شده است؛ آموزش و پرورش یک وزارتخانه بزرگ بوده و کمتر کسی می‌تواند از عهده مدیریت آن بربیاید، مهم‌ترین وظیفه آموزش و پرورش تعلیم و تربیت بوده و مقام معظم رهبری تاکید دارد که هزینه در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری است.

 

وی با متدین خواندن وزیر آموزش و پرورش، تصریح کرد:‌ سند تحول ملی آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و آقای فانی در تدوین این سند نقش مهمی داشته و از شایسته ترین افراد در اجرایی کردن این سند مهم می‌تواند باشد.

 

مصباحی مقدم افزود: معلمان حق بزرگی دارند بنابراین باید مجلس و دولت به دغدغه‌های آن‌ها توجه کنند اما نکته مهم این است که معلمان از تبعیض رنج می‌برند و می گویند به چه دلیل پرداختی‌های این وزارتخانه از سایر دستگاه ها و نهاد‌ها مانند وزارتخانه‌های ورزش و ارشاد و سازمان‌های ثبت احوال و محیط زیست کمتر است و معلمان تبعیض را احساس می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه استیضاح فانی وارد شدن به معامله باخت باخت است، گفت: قانون مدیریت خدمات کشوری که برای یکسان سازی حقوق در مجلس به تصویب رسیده فراموش شده است. البته شنیده‌ایم که دولت در حال اصلاح این قانون برای تمدید مجدد این قانون است بنابراین دولت باید اصلاحیه خود را در این زمینه زودتر ارائه دهد تا تبعیضی در پرداختی کارکنان نباشد و فراموش نکنید معلمان به حق خود راضی هستند.

*استیضاح امروز پاسخ مناسبی به احساسات فرهنگیان نیست

غلامرضا تاج‌گردون در جلسه علنی امروز مجلس (چهارشنبه ۳ تیر ۹۴) و در جریان مخالفت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: استیضاح حق نمایندگان است و باید به استیضاح سوای اینکه چه رای بیاورد یا نه توجه کافی صورت پذیرد.

وی افزود: ایراداتی که نمایندگان در ارتباط با وضعیت فرهنگیان و کمبودها در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش و معیشت فرهنگیان مطرح کردند ایرادات  بجایی است، اما من این سوال را از اسیتضاح‌کنندگان وزیر آموزش و پرورش دارم که ما چرا استیضاح می‌کنیم و استیضاح چه ابزار و برای چه کاری است؟

 

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: به نظر من استیضاح می‌تواند سه هدف را دنبال کند. یکی حرکت در جهت بهبود وضعیت موجود که عمده نمایندگان هم که با آنها صحبت می کردم به این موضوع اشاره داشتند که این استیضاح هم انجام شود معلوم نیست که وضعیت بهتر شود یا نه و حتی برخی می‌گفتند وضع بهتر نخواهد شد.

 

تاج‌گردون اظهار داشت: هدف دوم استیضاح حرکت یا جلوگیری از یک انحراف جدی در عملکرد وزیر نسبت به اختیارات و امکانات است و هدف سوم هم یک پاسخ به رفتار دولت است و من این نکته را می‌خواهم به نمایندگان بگویم که استیضاح امروز سه هدف را دنبال نمی‌کند.

 

وی افزود: در طول سنوات کاری مجلس بیشترین استیضاحی که اتفاق افتاده استیضاح وزیر آموزش و پرورش بوده. آیا بعد از انجام این استیضاح‌ها وضع آموزش و پرورش بهتر شد و این سابقه نشان می‌دهد که استیضاح موجب بهبود وضعیت نخواهد شد.

 

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نداشتن نگاه سیستمی به فضای موجود آموزش و پرورش چه در دولت و چه در مجلس موجب می‌شود که ما با یک نگاه سطحی بر روی موضوع سرپوش بگذاریم و استیضاحی که امروز در مجلس در حال انجام است پاسخ مناسب به احساسات و دغدغه‌های فرهنگیان نیست. استیضاح امروز نتیجه نخواستن‌های دیروز و نتوانستن‌های امروز است.

 

تاج گردون خاطرنشان کرد: آیا عملکرد آقای فانی در راس وزارت آموزش و پرورش به گونه‌ای است که موجب انحراف جدی در آموزش و پرورش می‌شود. آیا ما به وزیر امکاناتی داده‌ایم که عملکرد وی نامطلوب است.

 

وی افزود: سهم ما، گذشتگان، وزیر، دولت و همه کسانی که در اصلاح امور دخیل هستند در وضعیت فرهنگیان چقدر است اگر می‌خواهیم که وضع فرهنگیان بهتر شود همه ما در آن نقش داریم. آیا وزیر داشت و نداد؟ سهم وزیر چه مقدار است؟ وزیر را متناسب با سهمی که دارد زیر سوال ببریم.

 

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طبق آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت آ‌موزش و پرورش و گزارش تفریق بودجه سهم آموزش و پرورش از بودجه نه به صورت صد در صد بلکه ۱۱۰ درصد پرداخته شد و ۱۰ درصد بالاتر از مصوبه مجلس از منابع مختلف تجهیز و به آموزش و پرورش پرداخت شد.

 

تاج گردون خاطرنشان کرد: مطالبه‌ای که امروز توسط استیضاح‌کنندگان مطرح می‌شود حرف دل فرهنگیان است و مسیر آن باید توسط مجلس و دولت اصلاح شود. دولت نگرشی را که بتواند ظرفیت بهتری را در جامعه فراهم کند که مشکل آموزش و پرورش حل شود، ایجاد کند.

 

وی افزود: سهم آموزش و پرورش از بودجه سالیانه از سال ۹۲ تا ۹۴ دو درصد افزایش پیدا کرده آیا می‌شود بیشتر از دو درصد سهم آموزش و پرورش را از این بودجه محدود افزایش داد.

 

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری چندی پیش در مجلس استیضاح و کنار گذاشته شد و این درواقع پاسخ مجلس به یک رفتار دولت بود که ما مشابه این مورد را در مورد استیضاح وزیر کار در دولت قبل نیز داشتیم اما در استیضاح امروز به چه رفتار دولت می‌خواهیم پاسخ دهیم؟ ما هیچ بهره‌ای از این کار نمی‌بریم.

 

تاج گردون در پایان گفت: در عالم امروزی که عالم سیاست و عالم بدی است و خیلی از رفتارها رفتارهای غیراخلاقی است اما آقای فانی به زعم مسائل بد امروزی یک عیب دارد و آن هم این است که دروغگو نیست. انسان ساده‌ای است که می‌تواند در حد چارچوب اداری و نظام اجرایی مطرح کند و من از نمایندگان درخواست می‌کنم به خاطر ایجاد همدلی و همزبانی بین مجلس و دولت و دادن آرامش بهتر به نظام اجرایی و آموزش و فرهنگیان به استیضاح رای ندهند.

 

 

*صحبت‌های مشاور عالی فانی درباره آزادی سران فتنه برای استیضاح وی کافی است

سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان به عنوان موافق استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش طی سخنانی اظهار داشت: شهید رجایی و شهید باهنر نمونه کاملی از یک معلم در نظام اسلامی هستند اما رئیس دانشگاه فرهنگیان در حضور معلمان و دانش‌آموزان از سیستم آموزش و پرورش آمریکا تمجید می‌کند.

 

وی افزود: در آموزش و پرورش آمریکا ۹۹ دصد دانش‌آموزان قبل از فارغ‌التحصیلی مورد تجاوز قرار می‌گیرند و این فرد از این سیستم آموزش و پرورش  تمجید می‌کند؛ این فردی که می‌خواهد برای فرزندان این سرزمین معلم تربیت کند.

 

این نماینده مجلس تصریح کرد: استیضاح سیاسی نیست و سعی نکنید که آن را سیاسی جلوه دهید، چرا که اگر سیاسی بود صحبت‌های آقای سید کاظم اکرمی مشاور عالی فانی در جمع معلمان برای استیضاح وزیر کافی بود که خطاب به معلمان گفت چرا اینجا نشسته‌اید؟ بلند شوید و بروید زمینه آزادی سران فتنه را فراهم کنید. همچنین اگر استیضاح سیاسی بود سخنان آقای کفاش در کرمان برای استیضاح وزیر کافی بود. لذا ما به دلایل سیاسی استیضاح نمی‌کنیم، وگرنه انتصابات در آموزش و پرورش که یا فتنه‌گر بودند و یا در فتنه نقش داشتند برای استیضاح کافی بود.

 

نقوی حسینی تاکید کرد: من وکیل دولت نیستم، وکیل فراکسیون هم نیستم که با نظر کمیسیون نشست و برخواست کنم و فراکسیون بگوید رای بدهید و من هم بگویم چشم. من وکیل مردم بودم و اکنون هفته‌ای دو روز به مدارس و معلمان سر می‌زنم و متاسفم که بگویم که در مدارس پول چای معلمان را از جیب مردم می‌گیرند.

 

وی خطاب به وزیر‌ آموزش و پرورش گفت: من سه بار به شما گفتم که اگر به معلمان پرداختی داشتید از تلویزیون مطرح نکنید؛ اینقدر با شان معلمان بازی نکنید، فرزندان معلمان نمی‌توانند بگویند که پدرشان معلم است. چرا وقتی حق مردم را می‌دهید مصاحبه می‌کنید؟ اصلا حرف اساسی ما همین‌جا است که چرا حق معلمان را نمی‌دهید و وقتی می‌دهید آن را اعلام می‌کنید.

 

این نماینده مجلس با بیان اینکه حقوق معلمان حق‌التدریسی ۹ ماه بعد پرداخت می‌شود، گفت: معلمان ابتدایی که ۲۰ سال سابقه کار داشته باشند، دو ساعت از کارشان کم می‌شود و وزارت آموزش و پرورش به عنوان حق‌التدریس این پول را به آنها می‌دهد، اما در این دوره مدیریت آموزش و پرورش این موضوع را قطع کرده است. در حالی که مدیران ستادی صندوق ذخیره فرهنگیان پاداش ۱۰ میلیونی خود را می‌گیرند، اما حق معلمان را نمی‌دهیم.

 

وی در پایان سخنان خود خطاب به نمایندگان و وزیر آموزش و پرورش گفت: وزیر آدم خوبی است، اما مدیریت تعارف‌پذیر نیست؛ آقای وزیر افرادی که در اطراف شما هستند به بحران‌های آموزش و پرورش کمک می‌کنند لذا خود را نجات دهید.

 

 

*فانی وزیر آموزش و پرورش باقی ماند

جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی به بررسی استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش اختصاص داشت و بهارستان‌نشینان پس از استماع سخنان نمایندگان موافق و مخالف استیضاح، در نهایت مجددا به فانی اعتماد کردند.

 

بر این اساس علی‌اصغر فانی از مجموع ۲۵۶ رأی مأخوذه با ۷۶ رأی موافق، ۱۶۷ رأی مخالف و  ۱۳ رأی ممتنع توانست اعتماد دوباره وکلای ملت را برای صدارت بر وزارت آموزش و پرورش کسب کند.

 

فانی دومین وزیر کابینه دولت یازدهم بود که در عرصه محک مجدد نمایندگان مجلس قرار گرفت.

 

حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور در روز ۲۷ مهر ۱۳۹۲، سه وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه‌های بدون وزیر که در دور اول معرفی وزرای پیشنهادی رای نیاورده بودند را به مجلس معرفی کرد.

 

به این ترتیب علی‌اصغر فانی برای وزارت آموزش و پروش، رضا فرجی‌دانا برای وزارت علوم و رضا صالحی امیری برای وزارت ورزش و جوانان معرفی شدند.

 

رای‌گیری در خصوص سه وزیر وزارتخانه‌های باقی‌مانده در روز یکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲ با حضور انجام شد و علی‌اصغر فانی برای صدارت بر وزارت آموزش و پرورش و رضا فرجی‌دانا برای صدارت بر وزارت علوم, تحقیقات و فناوری توانستند رای اعتماد مجلس را کسب کنند.

 

فرجی‌دانا که همزمان با فانی از مجلس رای اعتماد گرفته بود، نخستین وزیر دولت کابینه بود که در مجلس نهم استیضاح شد

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن