بروز شده در : جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 2:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 38554
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 8 بهمن 95 0:09 ق.ظ

دوری از سرطان ها با دوری از عوامل خطر کلیدی

ثلاث- دکتر “نگار میرزاد” افزود: سرطان برای فرد و خانواده اش حالت استرس زا دارد و به صورت عمیقی بر موقعیت های اقتصادی و عملکرد روزانه فرد و خانواده تاثیر می گذارد.

به گزارش ثلاث:  در شیراز، مسوول مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر در کارگاه اموزشی با حضور کارکنان اداره غله شیراز، به مناسبت هفته مبارزه با سرطان، گفت: در حال حاضر سرطان یکی از مسایل مهم و اصلی بهداشت و درمان در ایران و تمام دنیا است، در کشورهای توسعه یافته، سرطان دومین علت شایع مرگ و میر و در کشور ما، سومین علت شایع مرگ و میر است.

دکتر “نگار میرزاد” افزود: سرطان برای فرد و خانواده اش حالت استرس زا دارد و به صورت عمیقی بر موقعیت های اقتصادی و عملکرد روزانه فرد و خانواده تاثیر می گذارد.

او با بیان اینکه یکم تا هفتم بهمن امسال به نام “پویش ملی مبارزه با سرطان”، با شعار “سرطان قابل پیشگیری و درمان است با خودمراقبتی و امید” نامگذاری شده است، ادامه داد: باید بدانیم بیشتر از یک سوم سرطان ها با دوری از عوامل خطر کلیدی، قابل پیشگیری است.

مسوول مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر، اضافه کرد: عوامل خطر ابتلا به سرطان شامل مصرف تنباکو و دخانیات، چاق بودن یا داشتن اضافه وزن، رژیم غذایی نامناسب و دریافت کم میوه و سبزی های سالم، نداشتن فعالیت فیزیکی، مصرف الکل و عفونت ها مانند عفونت های منتقل شونده از راه تماس جنسی -HPV( ویروس پاپیلومای انسانی ) است.

دکتر میرزاد، با بیان اینکه پس از تنباکو، اضافه وزن و چاقی یکی از مهم ترین عوامل قابل اصلاح سرطان است، گفت: آگاهی هر فرد از چاقی و اضافه وزن، در پیشگیری از سرطان بسیار اهمیت دارد و بدانیم که ارتباط پایداری بین چاقی و سرطان های سینه، رحم، کلیه، روده بزرگ و مری وجود دارد.

او با تاکید بر برگزاری برنامه های ورزشی شامل پیاده روی و مسابقه های ورزشی برای کارکنان، افزود: نداشتن فعالیت فیزیکی، خطر سرطان روده بزرگ و سینه را افزایش می دهد.

مسوول مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر، ادامه داد: مصرف سیگار علاوه بر سرطان ریه، باعث بسیاری از سرطان ها مانند دهان، حنجره، مری، لوزالمعده، مثانه و بعضی از سرطان های خون می شود.

دکتر میرزاد، بیان کرد: محافظت در برابر نور خورشید یکی دیگر از عوامل جلوگیری از ابتلا به سرطان است، نور خورشید دلیل بیشتر سرطان های پوست، مانند ملانوم است.

او در پایان با تاکید بر تغذیه درست، گفت: مصرف زیاد گوشت قرمز، غذاهای نگهداری شده در نمک و نیتریت موجود در فست فود، احتمال خطر سرطان های معده و روده بزرگ را افزایش می دهد و رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی می تواند، خطر ابتلا به سرطان های معده و روده بزرگ را کاهش دهد.

این کارگاه آموزشی، سوم بهمن در اداره غله شیراز، برگزار شد/وب دا

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن