بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 61360
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 4 شهریور 99 2:23 ب.ظ

کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ به کمک مصرف نان سبوس دار

ثلاث- تحقیقات بسیاری نشان داده است مصرف نان سبوس دار به پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها از جمله چاقی، دیابت و بیماری های قلبی عروقی کمک می کند، به گونه ای که مصرف نان های سبوس دار در مقایسه با نان های سفید به آهستگی قندخون را بالا می برد و فرد دیرتر احساس گرسنگی می کند.

 

تحقیقات بسیاری نشان داده است مصرف نان سبوس دار به پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها از جمله چاقی، دیابت و بیماری های قلبی عروقی کمک می کند، به گونه ای که مصرف نان های سبوس دار در مقایسه با نان های سفید به آهستگی قندخون را بالا می برد و فرد دیرتر احساس گرسنگی می کند.

 

این عامل می تواند در پیشگیری از بروز چاقی و به دنبال آن دیابت و بیماری های قلبی عروقی مؤثر باشد. مصرف نان سبوس دار موجب افزایش حجم مدفوع و رانش مدفوع در طول روده کوچک و بزرگ می شود که این عوامل نقش مهمی در مبارزه با یبوست و سرطان روده بزرگ دارند.

مصرف منابع غذایی فیبردار از جمله نان سبوس دار بر کاهش چربی و کلسترول خون نیز تأثیر بسزایی دارد، به گونه ای که فیبرهای غذائی نامحلول با اتصال به اسیدهای صفراوی یا چربی ها از جذب کلسترول و چربی غذائی جلوگیری می کنند. نان سبوس دار منبع خوبی از ویتامین های گروه B به ویژه ویتامین B۲ و نیاسین است که این ویتامین ها به عملکرد بهتر مغز کمک می کنند.

فیبرهای گیاهی به دو نوع محلول و غیر محلول تقسیم می ‌شوند و سبوس گندم، جزو فیبرهای نامحلول است که نان‌های سبوس دار نیز از آن تهیه می‌ شود.

یبوست و سرطان روده بزرگ نیز از جمله بیماری ‌های شایع در جامعه است و مصرف منابع غذایی حاوی سبوس، به ویژه نان سبوس ‌دار می‌تواند از بروز این بیماری‌ ها جلوگیری کند./۱۰۵

«رضیه شناور» رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن