بروز شده در : جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 2:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 50650
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 28 مهر 97 6:00 ب.ظ

گذر زمان؛ تنها عاملی که در پیشرفت سرطان برگشت ناپذیر است

ثلاث- همزمان با آغاز هفته سلامت زنان و به همت واحد سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت شهدای والفجر، ۹۰ بانوی شاغل در دانشگاه شیراز با اهمیت غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطانهای شایع زنان آشنا شدند.

به گزارش ثلاث و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، رییس مرکز بهداشت شهدای والفجر، گفت: بیماری های سرطانی در دوره های اولیه بروز، نشانه های آشکاری ندارند، یا این که ممکن است این نشانه ها از سوی افراد مبتلا چندان جدی گرفته نشود، نکته مهم در ارتباط با سرطان شناخت بیماری در مراحل اولیه است؛ چرا که این موضوع می تواند معادله مرگ و زندگی را برای بیماران تغییر بدهد، گذر زمان تنها عاملی است که در پیشرفت سرطان برگشت ناپذیر است و به همین دلیل در جهان، کمپین های زیادی برای اطلاع رسانی درباره انواع سرطان به ویژه آن دسته که شیوع بیشتری در میان زنان دارند به راه افتاده است.

دکتر «احمد رضازاده» با بیان اینکه سرطان سینه شایع ترین سرطان در بین زنان در سراسر جهان است که در دهه های گذشته به شایع ترین بیماری میان زنان ایران هم تبدیل شده، است، افزود: سرطان سینه توده سفتی است که از مجاری پستان شروع شده و بافت جلویی را مورد تهاجم قرار می دهد، ظهور توده درشت در غده لنفاوی زیربغلی نشانه ای از شکست مقاومت میزبان است و دیگر اینکه چنین گرفتاری غددی بالا بودن بدخیمی بیماری را نشان می دهد.

علائم هشدار دهنده سرطان سینه

در ادامه دکتر «مهنوش طینوش» مسوول واحد سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت شهدای والفجر با بیان علائم هشداردهنده سرطان سینه، گفت: به طور معمول این نشانه ها شامل یک توده بدون حساسیت، سفت یا سخت همراه با حاشیه تا حدودی نامشخص، توکشیدگی مختصر پوست و فرو رفتن نوک پستان به داخل، تغییر رنگ پوست و لک و جوش روی پوست پستان، وجود ترشح آبکی و خونی از نوک پستان (علامت اولیه و زودرس و گاهی هم اتفاقی و نشانه یک بیماری خوش خیم غیر از سرطان است) تورم یا قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست پستان و در مراحل پیشرفته شبیه پوست پرتقال با منافذ باز و پوست ضخیم است.

۴۵ تا ۵۵ سالگی، سن شیوع سرطان سینه

«فاطمه فرجی» کارشناس میانسالان این مرکز بهداشت نیز در ابتلا به سرطان پستان، به نقش مهم سن اشاره کرد و گفت: این بیماری در زنان در دوره قبل از بلوغ وجود ندارد و در زیر ۲۵ سالگی نادر است، اما در سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی شیوع بیشتری دارد.

او به اهمیت عوامل ژنتیکی و ارثی اشاره کرد و افزود: در زنانی که مادر یا خواهر آنها به سرطان پستان مبتلا بوده اند احتمال ابتلا به میزان دو برابر افزایش پیدا می کند. بنابراین همه زنان واجد شرایط از ۳۰ تا ۶۹ سال برای انجام غربالگری سرطان سینه باید به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

مراحل بیماری سرطان

او با اشاره به بروز چهار مرحله در بیماری سرطان سینه، توضیح داد: در مرحله نخست، علاج قطعی است، مرحله دوم و سوم، مرحله کلینیکی است که بیمار باید تحت درمان های خاص و جراحی و شیمی درمانی قرار گیرد، اما مرحله چهارم زمانی است که بیماری خیلی پیشرفت کرده و کار زیادی برای آن نمی توان انجام داد

برچسب ها: , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن