بروز شده در : چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ساعت 2:28 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 56391
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 12 شهریور 98 12:24 ب.ظ

مواد غذایی موثر در پیشگیری از پوکی استخوان را بیشتر بشناسید

ثلاث- «استئوپروزیس» یا پوکی استخوان، کاهش‌ دانسیته استخوانی با ازدست رفتن استحکام استخوان ها و افزایش بروز ضعف‌ و شکنندگی‌ استخوان‌ ها است. به این بیماری، «بیماری خاموش» نیز می گویند، زیرا ضعیف شدن بافت استخوانی بدون هیچگونه علامتی صورت می گیرد.

 

ثلاث: احتمال بروز پوکی استخوان، با افزایش سن بیشتر می شود؛ به گونه ای که بر اساس بررسی های انجام شده، نیمی از زنان ۶۵ سال و بالاتر به آن مبتلا هستند و شیوع آن در زنان چهار برابر مردان است. از مهمترین عوامل خطر موثر در ابتلا به پوکی استخوان می توان به جنسیت مونث، بالا رفتن سن، سابقه خانوادگی، رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی، سیگار کشیدن و مصرف الکل اشاره کرد.

برای اینکه تمام ویتامین‌ ها و مواد معدنی مورد نیاز برای حفظ سلامت استخوان‌ ها تامین شود، باید طیف گسترده ای از مواد غذایی دارای کلسیم، ویتامین های D، K و C، آهن، منیزیم و پتاسیم مصرف شود. از این رو علاوه بر مصرف روزانه دو تا سه واحدی محصولات لبنی شامل شیر، ماست، کشک، قره قوروت و پنیر، مصرف سبزی های دارای برگ سبز تیره، میوه ها از جمله آلو سیاه، پرتقال، انگور، توت فرنگی، خرمالو و کشمش، حبوبات و آجیل از قبیل بادام، پسته، گردو و منابع پروتئینی همچون سویا، ماهی و مرغ در قالب رژیم غذایی سالم در کنار افزایش فعالیت بدنی، بهترین و مفید ترین درمان در کنترل و مدیریت پوکی استخوان است.

همچنین بهتر است از مصرف مواد غذایی کنسروی، فست ‌فود، سرخ کردنی‌ ها، مواد غذایی نمک‌ سود، نوشیدنی‌ های الکلی و کافئین نیز پرهیز شود./ نسرین نسیمی، کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز

 

.

.

 

 

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن