بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 68440
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 25 مهر 01 8:44 ب.ظ

پنج گام برای داشتن استخوان های سالم و پیشگیری از پوکی استخوان

ثلاث- پوکی استخوان در مراحل اولیه علامتی ندارد و همین امر تشخیص را با مشکل مواجهه می کند.در واقع پوکی استخوان با عوارض خود مشخص میشود: ۱-شکستگی خودبخودی یا با کمترین ضربه به استخوان ،۲-درد شدید کمر در نقطه ای خاص ۳-قوز پشت که موجب انحنای پشت می شود ۴-کوتاه شدن قد نسبت به قد دوران جوانی بیشتر۲.۵ ازسانت

پوکی استخوان یا استئوپروز به کاهش توده استخوانی و ضعیف و سست شدن بافت استخوان گفته می شود . این حالت سرانجام به شکستن استخوان منجر خواهد شد. نمای ریز استخوان مثل کندوی عسل می باشد که دارای تیغه هایی با فضای مشخص است. هنگامی که پوکی استخوان رخ می دهد فضای بین این تیغه ها بزرگتر شده و استخوان توخالی می شود.بدین ترتیب استخوان ها نازک و شکننده و با کوچکترین ضربه و یا حتی خودبخودی می شکنند.

در سراسرجهان، شکستگیهای ناشی از پوکی استخوان در افراد بالای ۵۰ سال از هر سه زن یک نفر و از هر پنج مرد یک نفر را درگیر می کند .این شکستگی ها منجر به پیامد های زیادی از جمله تغییر کیفیت زندگی، ایجاد درد و ناتوانی و از دست دادن استقلال افراد و نیز افزایش نرخ مرگ در سالمندان می شود.

در مطالعه ای بر روی جمعیتی بالغ بر ۲۴۰۰ نفر از زنان و مردان بالای ۶۰ سال در شهر بوشهر ، شیوع استئوپروز ۴۱.۵ % (در مردان ۲۴.۶% و در زنان ۶۲.۷ % ) گزارش شده است که نشانگر شیوع بالای این بیماری در کشور می باشد.

علایم پوکی استخوان:پوکی استخوان در مراحل اولیه علامتی ندارد و همین امر تشخیص را با مشکل مواجهه می کند.در واقع پوکی استخوان با عوارض خود مشخص میشود: ۱-شکستگی خودبخودی یا با کمترین ضربه به استخوان ،۲-درد شدید کمر در نقطه ای خاص ۳-قوز پشت که موجب انحنای پشت می شود ۴-کوتاه شدن قد نسبت به قد دوران جوانی بیشتر۲.۵ ازسانت.

همه ساله۲۰ اکتبر (۲۸مهر) بعنوان روز جهانی پوکی استخوان نام گذاری شده است .شعار این روز جهانی “برای سلامتی استخوان خود قدم برداریم” در نظر گرفته شده است . با فرا رسیدن این روز لزوم اطلاع رسانی و ارتقاءآگاهی به عموم و گروه هدف برنامه(مردان و زنان ۵۰ سال به بالا) و نیز اجرای کمپین مبارزه با پوکی استخوان همانند هر سال ضروری خواهد بود. لذا از تاریخ ۲۶ مهر ماه لغایت ۲ آبان کمپین پوکی استخوان با هدف اطلاع رسانی به عموم و گروه هدف برنامه برگزار می گردد.

پنج گام برای داشتن استخوان های سالم و پیشگیری از پوکی استخوان:

مصرف کلسیم و ویتامین دی روزانه-انجام ورزش روزانه-عدم مصرف سیگار والکل-انجام سنجش تراکم استخوان-مشورت با پزشک

منبع: شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن