بروز شده در : جمعه 21 اردیبهشت 1403 ساعت 11:21 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 57089
تعداد نظرات:۲ دیدگاه
تاریخ انتشار:شنبه 6 مهر 98 1:48 ب.ظ

بوی نامطبوع کودمرغی کنگانی ها را کلافه کرده است

ثلاث-مدت هاست‌ که جهاد کشاورزی شهرستان کنگان مدعی برخورد با استفاده کنندگان از کود مرغی در زمین های زراعی است اما برخی از ساکنین محله‌‌های نزدیک به زمین های کشاورزی همچنان از مسئله استفاده از کود مرغی ابراز گلایه میکنند و میگویند : کشاورزان همچنان از کود مرغی استفاده میکنند‌.

مدت هاست‌ که جهاد کشاورزی شهرستان کنگان مدعی برخورد با استفاده کنندگان از کود مرغی در زمین های زراعی است اما برخی از ساکنین محله‌‌های نزدیک به زمین های کشاورزی همچنان از مسئله استفاده از کود مرغی ابراز گلایه میکنند و میگویند : کشاورزان همچنان از کود مرغی استفاده میکنند‌.

یکی از ساکنین شهر کنگان می گوید: کشاورزان در زمین های زراعی خود از کود مرغی استفاده می‌کنند که نه تنها بوی آن مردم را اذیت کرده بلکه به لحاظ بهداشتی نیز برای مردم خطرات جدی دارد.

این شهروند ادامه داد: استفاده از کود مرغی در اراضی زراعی داخل یا چسبیده به شهر می تواند منجر به انتشار بیماری از طریق باد ،حشرات و حیوانات شود و این یک نگرانی جدی برای ماست.

وی عنوان کرد: لازم است که نهادهای مربوطه مانند جهاد کشاورزی، شبکه بهداشت، محیط زیست، پلیس راهور و دستگاه قضا در این مسئله ورود جدی کنند چرا که سلامت مردم چیزی نیست که آن را نادیده گرفت. انتظار مردم ، ورود جدی این نهادها به موضوع کود مرغی است.

این شهروند کنگانی با تقدیر از پیگیری های گذشته نهادهای مربوطه افزود: در سال های اخیر پیگیری های خوبی در این رابطه انجام شده و شدت بوی متعفن کود مرغی در حال حاضر به نسبت سال های قبل کمتر شده ولی شاهدیم که همچنان از کود مرغی استفاده می شود. پلیس راهور نقش موثری در کنترل مبادی ورودی کامیون های حامل کود مرغی به استان و شهرستان دارد که میتواند این مسئله را تا حدود زیادی کنترل و حل کند.

احمد آذریار به تشریح اقدامات انجام شده به منظور جلوگیری از استفاده کود مرغی خام در اراضی کشاورزی پرداخت وگفت:برگزاری جلسات متعدد در فرمانداری،اطلاع رسانی به کشاورزان و مالکین اراضی با همکاری اداره جهادکشاورزی کنگان،تشکیل گروه گشت مشترک متشکل از نمایندگان دامپزشکی،بهداشت و درمان،حفاظت محیط زیست،جهادکشاورزی و نیروی انتظامی، گشت زنی و بازدبد از اراضی کشاورزی از مردادماه سال جاری،۱۷ مرحله بازدید از اراضی و ۹ مورد تخلف صورتجلسه گردیده و جهت اعلام به مرجع قضایی به شبکه بهداشت و درمان تحویل داده شده از اقدامات انجام شده در جهت جلوگیری از کودمرغی است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان با بیان اینکه یک مورد از تخلفاتی که کودمرغی خام روی زمین دپو شده بود و هنوز پخش نشده بود با همکاری شهرداری کنگان به محل دفن زباله حمل شد، افزود: هم‌اکنون گشت مشترک فعال می‌باشد و علاوه بر آن مواقعی که گزارش استفاده از کود مرغی خام داده شود، نسبت به اعزام گروه گشت اقدام می‌گردد.

مصطفی فرامرزی در این باره به خبرنگارثلاث گفت: در سال جاری تاکنون دوجلسه به ریاست معاون سیاسی اجتماعی فرماندار برگزارشده است که در این جلسه ادارات محیط زیست،بهداشت،نیروی انتظامی،جهادکشاورزی حضور داشتند.

رئیس جهادکشاورزی شهرستان‌کنگان افزود:از اول شهریور ماه سال جاری هفته ای دوبار کارگروهی متشکل از نیروی انتظامی،بهداشت و درمان،محیط زیست،جهادکشاورزی کار پایش و بازدید از مزارع را انجام می.دهند و درصورت مشاهده با متخلفین برخورد می‌کنند که تاکنون یک مورد دپوی کودمرغی جمع آوری و به خارج از شهر منتقل شده و چند مختلف نیز به مراجع قضایی معرفی شده اند.

وی ادامه داد: درسال گذشته از چندین شکایتی که توسط کارگروه صورت گرفت، ۱۵ مورد منجر به صدور رای توسط قاضی شد.

فرامرزی گفت:از سال های گذشته کلاس های متعدد ترویجی در خصوص جایگزینی کود مرغی خام با کودهای فراوری شده برگزار شده است و همچنین موضوع ممنوعیت استفاده از کود مرغی خام از سال های گذشته بوسیله نصب بنر و توزیع تراکت اطلاع رسانی شده است.

نوید اسماعیلی در گفتگو با خبرنگارثلاث از تشدید اقدامات قانونی و بهداشتی علیه متخلفین استفاده از کودمرغی غیرمجاز در کنگان خبر داد و گفت: با عنایت به شکایات متعدد مردمی از وضعیت غیربهداشتی ایجادشده ناشی از استفاده برخب از کشاورزان از کودمرغی غیر مجاز که باعث ایجادبوی ناخوشایند و آزاردهنده و ازدیادمگس گردیده است، کارگروه بازرسی از زمین های کشاورزی شامل شبکه بهداشت،جهادکشاورزی،محیط زیست ،دامپزشکی و نیروی انتظامی تشکیل و از ابتدای سال ۹۸ بازدیدهای متتعدی از کلیه زمین های کشاورزی منطقه کنگان و بنک را آغاز کرده است.

مسئول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان تصریح کرد: پس از بررسی های لازم ۳۱مورد گشت زنی انجام شده ۶ فقره پرونده قضایی تشکیل و متخلفین توسط شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان به دادسرای شهرستان معرفی شدند.

وی ادامه داد:این تیم بازرسی در طول هفته برنامه روتین بازرسی را انجام داده و به محض دریافت شکایت مردمی در اسرع وقت نسبت به بازدید زمین های کشاورزی اقدام نموده و خاطیان را به دادستانی معرفی خواهد کرد.

گزارش:صلاح خنافره

اخبار مرتبط

نظرات

  1. ali says:

    باسلام … سازمان محیط زیست اگه میتونه الایندگی های فازا رو کنترل کنه تابلو دروغین الایندگی هم درست کنه خودش یه نوع خدمت به مردمه همش مریضیه این هوای کنگون وشهرهای هم جوار….. مسئله کودمرغ حالابماند قابل توجه مسئولین محیط زیست …. والله بخدا

  2. مهدی بن رشید says:

    با سلام و احترام، تشکر فراوان از حسن توجه جناب آقای خنافره

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن