بروز شده در : دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 ساعت 6:14 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 10183
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 15 دی 93 7:27 ق.ظ

سایه مرگ برجسم نیمه‌جان جنگل گلوبردکان جم/حرکت خزنده تغییرکاربری جنگل

ثلاث – جنگل گلوبردکان ریز از مناطق مهم وزیبای گردشگری استان بوشهر است که متاسفانه مورد بی مهری مردم و مسئولان قرار گرفته است و در مسیر نابودی به پیش می‌رود.

به گزارش ثلاث و به نقل از مهر، جنگل گلوبردکان بخش ریز واقع در شهرستان جم یکی از پرطرفدارترین نقاط برای سفر و گذراندن تعطیلات در جنوب استان بوشهر محسوب می‌شود و در هر فصل، زیبایی‌های خاص خود دارد.

این جنگل بسیار زیبا دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که موجب شده است مناظر طبیعی و چشم‌‌اندازهای بسیار زیبایی از ترکیب سه عنصر جنگل، کوهستان و رودخانه در برابر دیدگان گردشگران به وجود بیاید.

جنگل گلوبردکان از جمله مناطقی است که عید نوروز بسیار پر تردد و مهمان‌پذیر است و به دلیل وسعت نسبتاً زیاد، تعداد زیادی از مسافران نوروزی و مردم شهرستان می‌توانند از محیط مفرح آن استفاده کنند.

جنگل زیبای گلوبردکان ریز با درختان و پوشش گیاهی منحصر به فرد خود مناظر چشم نواز این منطقه را شکل داده است جنگلی که در سال های نه چندان دور در مسیر خود رودخانه ها و چشمه های خنک و زیبایی داشت، در چند سال اخیر با کاهش نزولات آسمانی و برداشت بی رویه از سفره های زیر زمینی، دیگر نشانی از آن رودخانه پرخروش و چشمه های پر آب نیست.

حرکت خزنده برای تغییر کاربری جنگل

جنگل گلوبردکان در نیمه نخست سال جاری چندین بار شاهد وقوع آتش سوزی های گسترده و بی سابقه ای بوده است؛ در اردیبهشت ماه، کمّه به عنوان زیباترین بخش از جنگل که عمدتا درختان تنومند بید در آن قسمت قرار داشت، دچار آتش سوزی شد و باعث خاکستر شدن درختانی با قدمت بیش از نیم قرن شد.

اکنون با گذشت چند ماه از آتش سوزی در آن نقطه از جنگل، متاسفانه شاهد حرکت خزنده و تغییر کاربری جنگل به باغ های کشاورزی با کاشت صیفی جات و مرکبات هستیم.

ادامه این روند و نبود فعالیت‌های نظارتی و پیشگیرانه باعث می‌شود تا طبیعتی که نظیرش را در استان نمی توان یافت و به تعبیری شهرستان جم با آن نفس می کشد و ریه‌های شهرستان است، برای همیشه به سوی زوال خواهد رفت.

منطقه‌ای که با اندکی اراده و تدبیر از سوی مسئولان به یکی از مهمترین مناطق جذب گردشگر در استان تبدیل شود امروزه نه تنها موانع و کاستی های پیش روی این امر رفع نشده است، بلکه در فصل هایی که خطر آتش سوزی، جنگل را نیز کمتر مورد تهدید قرار می دهد، تخریب و تغییر کاربری بلای جان این نعمت خدادادی شده است.

  بی تفاوتی مردم و مسئولان در حفظ و نگهداری از گلوبردکان

عضو شورای اسلامی بخش مرکزی جم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در شهرستان جم جنگل‌ها و باغ‌ها تنها زیستگاه‌های مهمی هستند که بیش از یک سوم جغرافیای طبیعی آن را در بر گرفته اند.

مصطفی نصیری افزود: جنگل‌ها در آیین و رسوم سنتی تقدس و تکریم خاصی دارند متاسفانه امروزه، عمده ترین قربانیان تمدن بشری و صنعتی، این طلاهای سبز هستند.

نصیری تصریح کرد: با رشد سریع جمعیت با وجود نیاز بیشتر به جنگل ها و باغات، آلودگی های این مناطق و جنگل زدایی افزایش یافته است.

این عضو شورای بخش مرکزی جم با بیان اینکه این جنگل ها هدیه خداوند و نخستین دوست انسان ها هستند بیان داشت: احترام به درختان و دوستی با آنان باید در جامعه نهادینه شود.

نصیری گفت: جنگل گلوبردکان بعد از تخریب جنگل های وسیع دره جمی در سال های قبل، از معدود محیط های زیبای گردشگری شهرستان جم و کم نظیر استان بوشهر است.

وی با ابراز نگرانی از بی تفاوتی برخی از مردم و مسئولان در حفظ و نگهداری این مجموعه خدادای خاطرنشان ساخت: آتش سوزی، تخریب توسط انسان ها، آلودگی های ایجاد شده در این منطقه و کم آبی  از تهدیدات این جنگل است.

مصطفی نصیری در پایان گفت: علاوه بر نقش مردم در نگه داری جنگل، باید ادارات مسئول نیز در حفاظت و همچنین ارتقای کمی و کیفی این منطقه گردشگری بکوشند.

 جنگل گلوبردکان قدرت بازسازی خود را از دست داده است

رئیس شورای اسلامی شهرستان جم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: جنگل زیبای گلوبردکان ریز از مناطق بسیار دیدنی و مهم شهرستان است و مناظر زیبای آن، چشم هر بیننده ای به خود جلب می کند.

علی پریشان خاطرنشان ساخت: این جنگل علاوه بر کم توجهی مردم و مسئولان به آن، کم کم در حال از دست دادن قدرت بازسازی خود است باید چاره اندیشی اساسی در زمینه حفاظت از این منطقه زیبا شود و به علت بازسازی نشدن از سوی جنگل، درختکاری نیزبی فایده است.

وی با بیان اینکه  مسئولان و مردم باید پوشش سبز جنگلی در حال انقراض گلوبردکان ریز را در یابند، خواستار توجه مسئولان و کارشناسان به صحبت ها و نظریات علمی در خصوص وضعیت پوشش جنگلی گلوبردکان شد.

 برداشت بی رویه آب و معادن شن و ماسه و اثرات زیست محیطی

نائب رئیس شورای اسلامی شهرستان جم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: جنگل زیبای گلوبردکان در بخش ریز از مناطق ویژه گردشگری استان بوشهر دارای ویژگی های منحصر به فردی است.

حسین محدثی افزود: رودخانه دائمی آب شیرین قابل شرب، پوشش گیاهی مناسب، هوای مطبوع و هم جواری کوه و آب و باغ و درخت از ویژگی های این جنگل است.

 وی تاکید کرد: به دلیل دخالت های مخرب انسانی از جمله برداشت بی رویه آب و معادن شن و ماسه و اثرات زیست محیطی آن، آتش سوزی های متعدد عمدی و سهوی، این جنگل زیبا رو به تخریب و نابودی است.

محدثی افزود: با وجود تخریب ها و بی مهری ها،  هنوز می‌توان جان بی رمق این طبیعت فرح بخش را روحی تازه بخشید باید همه با احساس مسئولیت بیشتر شاهد طراوت و سرسبزی بیشتر این جنگل زیبا و دیدنی باشیم.

 استفاده بی رویه آب عامل نابودی جنگل

یکی از فعالان اجتماعی شهر ریز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: جنگل گلوبردکان ریز قدمتی بیش از دو قرن دارد و بیش از ۵۰ گونه گیاهی در آن موجود است.

هوشنگ جمالی افزود: از زمان های دور چشمه های پر آب و رودخانه روان در این جنگل بوده است با ازدیاد جمعیت و هجوم مردم به این مکان تفریحی و استفاده نادرست از آن کم کم، باعث تخریب این طبیعت خدادای شده است.

جمالی تاکید کرد: استفاده بی رویه آب توسط نفتی ها و خشکسالی های اخیر در نابودی بخش‌هایی از جنگل گلوبردکان موثر بوده است.

 کشت صیفی جات و دیگر محصولات فصلی توسط افراد سودجو

وی اضافه کرد: افراد سودجو نیز با تخریب برخی قسمت های جنگل و قطع ریشه درختان، مبادرت به کشت صیفی جات و دیگر محصولات فصلی کردند این در حالیست که مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی شاهد این مناظر هستند.

هوشنگ جمالی در پایان با بیان اینکه فقط در تعطیلات نوروز هر سال، حدود ۱۵هزار نفر از این منطقه دیدن می کنند خواستار همکاری همه برای حفط و نگهداری این جنگل شد.

گزارش: ابراهیم قیصری

برچسب ها:

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن