بروز شده در : شنبه 15 اردیبهشت 1403 ساعت 12:58 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 13500
تعداد نظرات:۹ دیدگاه
تاریخ انتشار:چهارشنبه 20 اسفند 93 11:50 ب.ظ

قابل توجه استاندار بوشهر

صدای تخریب اثار بردستان کهن را به گوش استاندار برسانید

ثلاث- استاندار محترم؛ می دانید که بردستان در جنوب استان همزاد با ریشهر، سیراف، سی نیز و… می باشد و آنچه که در بردستان فعلی مشاهده می گردد گویای تمدنی است که نیاکان ما به جدّ در تولید آن کوشیده و امروز به ما به ارث گذاشته اند،.

ثلاث – اکبر اندایشگر با توجه به وضعیت فعلی جنوب استان بوشهر و فراموش شدن پاره ای از نقاط روشن و گویا، در بخشی از پهنه ی جغرافیایی این دیار، بر آن شدم که به عنوان یک فرهنگی بازنشسته که حقاً حضرتعالی نیز در کارنامه ی درخشانت، سالها در کسوت معلمی کلاس درس، تابلو، میز و گچ به هدایت نسل انقلاب اسلامی گنجانده و درج گردیده است، مطالبی پیرامون بردستان با پیشینه ی درخشان در تاریخ و تمدن جنوب بیان دارم امید است بذل توجه نموده و آنچه که شایسته و بایسته ی دیار نوادگان امام هادی (ع) است دستور فرمائید تا اقدامات خدا پسندانه در رفع مشکلات و تنگناهای آثار تاریخی این دیار به عمل آید.

استاندار محترم؛ می دانید که بردستان در جنوب استان همزاد با ریشهر، سیراف، سی نیز و… می باشد و آنچه که در بردستان فعلی مشاهده می گردد گویای تمدنی است که نیاکان ما به جدّ در تولید آن کوشیده و امروز به ما به ارث گذاشته اند، و لیکن ما در پاسداشت و حراست از این دیار کمتر کوشیده ایم، باشد که با دید تیزبین و تدبیر حضرتعالی باعث تحرک بخشی به وضعیت فعلی آثار موجود در بردستان باشیم.

۱-مسجد جامع بردستان از قدیمی ترین آثار اسلامی در جنوب ایران و قدیمی ترین مسجد شناخته شده استان بوشهر می باشد و قریب به یقین طبق نظر مورخین، سیاحان و جهانگردان از بناهای قرون اولیه ی اسلامی بوده و از آن زمان تا کنون چهار بار ترمیم و بازسازی شده است. اما آنچه که مهم است هنوز با آن همه تلاش در بازسازی آن نتوانسته ایم به جامعه ی ایرانی و حتی هم استانی های خود معرفی نمائیم. هر چند که تلاش هایی صورت گرفته ولیکن از حضرتعالی می خواهم که بعنوان نماد اسلامی با قدمت چند صدساله ی استان، در برنامه های ویژه توسط صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل اوقاف و امور خیریه و امور مساجد و … مورد توجه قرار گیرد. انتظار دارم که حضرتعالی بازدید ویژه از این فضای معنوی بعمل آورده تا بدانیم و همه بدانند که استان چه فضای ارزشمند معنوی در اختیار دارد و چقدر می تواند مورد توجه ایرانگردان و جهانگردان قرار گیرد.

۲-قلعه ی خنجو با قدمت بیش از ۲۰۰ سال دومین مکان تاریخی این شهر و یکی از سه قلاع مهم و دارای ارزش تاریخی استان بوشهر بوده که از نظر معماری نیز باید گفت که منحصربفرد و حائز اهمیت است در گذشته ی نه چندان دور این قلعه دارای ۴ برج، ساختمان مسکونی، تالار دیدارهای امراء با مدعوین، اسطبل های اسب ها، انبارهای متعدد جهت نگهداری آذوقه و غلات و همچنین عمارت دیوان اداری خاص بوده است. هم اکنون فقط یک برج و قسمتی از عمارت شاه نشین آن که در دو طبقه بوده باقی مانده است. اما با بی توجهی مسئولین، متاسفانه این قسمت هم رو به ویرانی است. امید است با دستورات ویژه حضرتعالی، جهت تعمیر و مرمّت فضاهای باقیمانده در آینده شاهد راه اندازی موزه ی مردم شناسی شهرستان دیّر باشیم. چرا که راه اندازی موزه یکی از مطالبات جدّی مردم شهرستان دیّر می باشد.

۳-یکی دیگر از مکان های باقیمانده ی این دیار خرابه های بردوی بردستان است. و با توجه بر تحقیقات میدانی صورت گرفته قریب به یقین بندر گمشده ی خلیج فارس یعنی نجیرم است. برادر عزیز اگر تحقیقات صادقانه صورت گیرد و این اتفاق مهم و عظیم رخ دهد، این بندر (بندر نجیرم) چون سیراف در محدوده جغرافیایی استان بوشهر چون دُر خواهد درخشید، هرچند که متاسفانه گوشه گوشه ی آن چون گوشت قربانی تقسیم و از بین می رود.

۴- چهارمین فضای قدیمی این دیار کهن آستان مقدسه ی امامزاده سیدجمال الدین است. با توجه به تحقیقات صورت گرفته توسط آستان قدس رضوی و اخبار واصله از بزرگان و نوادگان آن سید جلیل القدر در فال و بردستان بویژه حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید محمد کراماتی از بزرگان سادات فال و بردستان، این امامزاده با سه واسطه به امام هادی (ع) امام دهم شیعیان و از عمو زادگان امام عصر(عج) می باشد. هم اکنون با تلاش مردم خیر و ولایت دوست منطقه و همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه، نسبت به مرمت و بازسازی بارگاه ملکوتی آن یادگار معصومین(ع) اقداماتی صورت گرفته است ولیکن جای تلاش بیشتر و همت عالیه است. امّا آنچه مهم است برادر بزرگوارم خوب است عنایت فرمائید در جنوب ایران از خوزستان تا سیستان بلوچستان هیچ امامزاده ای با سه واسطه متصل به امام معصوم (ع) مدفون نگردیده است. تلویحاً بعد از تحقیقات، آستان قدس رضوی، تایید نموده است که این سید جلیل القدر امیر سید جمال الدین ابراهیم ابن حسین ابن محمد ابن علی الهادی(ع) می باشد لذا توجه ویژه حضرتعالی و عنایت مسئولین امر و مردم ولایت مدار استان به این مکان مقدس می تواند. عنوان بزرگترین پایگاه معنوی و فرهنگی استان محسوب شده و حتی در جذب گردشگران و زوّار و تغییر اساسی در وضعیت فرهنگی، معنوی و معیشتی مردم نقش ویژه ایفا نماید.

با توجه به مطالب فوق و همچنین جهت اطلاعات بیشتر حضرتعالی نسبت به دیار کهن بردستان اعلام می دارم اینجانب مقالاتی با نام صدای پای بردستان، بردستان دیاری که باید از نو شناخت، رمضان در بردستان، محرم در بردستان، توسو و باغ، زمستان در بردستان، و نجیرم واقعی کجاست تهیه و در فضای مجازی و  بعضی از هفته نامه های استان نیز به سمع و نظر جویندگان و علاقمندان به تاریخ این شهر باستانی درج نموده ام لذا انتظار دارم عنایت لازم نسبت به موضوعات مطروحه مبذول داشته و امید است صدای پای واقعی بردستان کهن با همت حضرتعالی دوباره شنیده شود.

 

 

نجیرم-بردستان (۶۲)

 

برچسب ها:

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

  1. دیارم بردستان says:

    سلام
    با تشکر از جناب آقای اندایشگر استاد بزرگوار
    دلسوزی شما را نسبت به دیارمان بردستان تحسین می کنم.
    از مسوولین محترم استانی و مخصوصا استاندار محترم جناب دکتر سالاری تقاضا میکنیم که برای بازدید از آثار تاریخی و باستانی شهر بردستان به این شهر سفری را داشته باشند.
    ان شاءالله خداوند استاندار را حفظ بفرمایند.

  2. من یک بردستانی ام says:

    با سلام خدمت استاندار محترم
    حاج آقا سالاری ان شاءالله ایام بکامتان باشد.
    منتظر قدوم سبزتان در شهر باستانی بردستان هستیم.

  3. bardestan says:

    اقای اندایشگر فکر کنم زیادی داری مقاله مینویسی یکم به کیفیت هم توجه کن بجای کمیت تا استقبال بهتری بشه از مقالاتتون جناب زمانی باید از هویت بردستان دفاع میکردی که آثار بردستون پا برجا بودن و حریم مشخصی داشتن نه الان که ساختمان سازی و تخریب و چند عامل دیگه باعث تاراج آثار بردستان شده است ……

  4. بردستانی says:

    سلام وعرض ادب وارزوی سلامتی وموفقیت محضر استاندار محترم حضور شما وبذل عنایت شما نسبت به شهر بردستان مایه مباهات ما خواهد بود و منتی بر سر مردم بردستان انشاالله

  5. سید says:

    سلام وعرض خسته نباشید محضر استاندار محترم
    امید که با حضور خود در بردستان وحضور درامامزاده سید جمال الدین
    شاهد اتمام این بنای فرهنگی موهبی باشیم و مورد عنایت امام عصر قرار گیرید

  6. دوست عزیز says:

    اقای اندایشگر من مطمئنم که اقای سالاری اگر هم بیایند مردم بالادست جلوی اباد شدن بردستان خواهند گرفت

  7. غلامرضا ریشهری says:

    با سلام و سپاس از قلم شیوای دوست و همکار ارجمندم، استاد اکبر اندایشگر. دلسوزی و دغدغه های فرهنگی و تاریخی جناب اندایشگر قابل ستایش است. بردستان دیاری است که قدمت فراوان و مردمان بافرهنگی دارد و حیف است که این گونه به همراه دیّر در بن بست شناخت و معرفی قرار گرفته باشند.
    جناب آقای سالاری استاندار محترم و فرهیخته ی بوشهر. انشاالله که با اهتمام و توجه ویژه حضرت عالی، این دیار کهن و دیرپا به حق و جایگاه واقعی اش دست یابد.

  8. علی ناظمیان فرد- دانشگاه فردوسی مشهد says:

    با سپاس از جناب استاد اندایشگر و دوستداران فرهنگ و تمدن ایران زمین,امید است استاندار محترم و متولیان امر فرهنگ نسبت به حراست از مواریث فرهنگی عنایتی بیش از پیش مبذول فرمایند و مانع از فرسایش سرمایه های مادی و معنوی در استان بوشهر شوند. باری چو فسانه میشوی ای بخرد/ افسانه ی نیک شو نه افسانه بد

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن