بروز شده در : شنبه 15 اردیبهشت 1403 ساعت 12:58 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 50029
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 18 شهریور 97 10:48 ق.ظ

احداث اسکله صیادی فضا را برای تقویت تجارت دریایی کنگان باز می کند

اختصاصی ثلاث- دریا یکی از اصلی ترین راه های امرار معاش مردم شهرستان کنگان از گذشته های خیلی دور تا کنون بوده و هست و لذا احداث اسکله جدید قطعا زیرساخت های کنگان را در بحث صیادی و تجاری تقویت می کند.

 

به گزارش ثلاث، احداث اسکله تجاری برای کنگان یکی از آرزوهای دیرینه مردم این منطقه است. با توجه به اینکه هزینه ساخت یک اسکله تجاری، چند صد میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، تامین اعتبار آن از سمت دولت امری بعید به نظر می رسد. این موضوع بارها در دولت های قبل و برای مسئولین گذشته نیز مطرح شده است اما هیچ گاه دولت برای انجام آن عزم و رغبتی کامل نشان نداده است. در دوره نماینده اسبق مردم جنوب استان بوشهر، سنگ چینی( حدودا به طول ۸۰ متر) برای احداث اسکله تجاری در حومه شهر کنگان انجام شد ولی این کار شاید بخاطر اتمام دوره نمایندگی وی یا هر دلیل دیگری در همان حد باقی ماند و هیچ گاه به سرانجام نرسید.

در دوره های مختلف، چندین استاندار قول احداث اسکله تجاری را برای کنگان دادند و حتی برخی از آنان اقدام به کلنگ زنی این پروژه نیز کردند ولی هیچگاه این اتاق رخ نداد( که البته دلایل آن قابل تامل و بررسی موشکافنه است).

در همین راستا جمعی از تجار، بازاریان و لنجداران کنگان در نشست های متعددی که با مسئولین داشتند( شامل فرمانداران و نماینده های مجلس و مدیران ارشد سازمان بنادر و مدیران گمرک استان و استانداران )، درخواست خود را یک پله پایین تر گرفته و تقاضای احداث یک اسکله( بازوی) صیادی در مجاورت اسکله کنونی نمودند. تحقق این موضوع نیز( با توجه به نگاه های غیر مسئولانه و غیر متعهدانه ای که از جانب برخی افراد و ارگان ها به کنگان وجود داشت ) به شدت سخت به نظر می رسید.

تا اینکه سرانجام پس از پیگیری های شبانه روزی، دلسوزانه، متعهدانه و اثر بخش تعدادی از افراد مسئول و غیر مسئول( مردمی)، این موضوع نتیجه داد و در تاریخ ۱۳ شهریور امسال، نماینده مردم جنوب استان بوشهر موفق شد تا دستور معاون رئیس جمهور را برای احداث اسکله صیادی در بندر کنگان با مبلغی که به زودی اعلام می شود، بگیرد. گفتنی است که در بین افراد مسئول، نماینده مردم جنوب استان و فرماندار شهرستان کنگان و همچنین امام جمعه کنگان هر کدام به سهم خود تاثیر به سزایی در این کار داشتند و در کنار این افراد، نماینده تجار شهرستان، مدیرعامل تعاونی لنجداران کنگان و دیگر افراد حقیقی و حقوقی نیز به نوبه خود تلاش زیادی را برای تحقق این مهم انجام دادند.

واضح است که احداث اسکله صیادی می تواند تا حدود زیادی مشکل شناورهای تجاری را در اسکله کنونی حل کند اما چنانچه متولیان و مسئولان این امر، هدف اصلیشان از احداث اسکله صیادی( که به تبع آن، تاثیر مثبتی که بر اسکله کنونی خواهد گذاشت)، رونق تجارت دریایی و اقتصاد منطقه باشد، نیاز است که اسکله کنونی را توسعه داده و آن را تجهیز کنند و تا جای ممکن مسائل و مشکلات آن را نیز حل و رفع کنند.

یادمان باشد، دریا یکی از اصلی ترین راه های امرار معاش مردم شهرستان کنگان از گذشته های خیلی دور تا کنون بوده و هست و لذا مردم قدردان این منطقه به خوبی می دانند که ایجاد این اسکله تا چه حد می تواند زیرساخت های کنگان را در بحث صیادی و تجاری تقویت کند.

 

 

جلیل صفایی نماینده تجار کنگان و مشاور نماینده مردم جنوب استان بوشهر در امور گمرک و اسکله  کنگان به عنوان فردی که از ابتدا پیگیری جدی و موثری برای این کار داشته است در خصوص دستور معاون رئیس جمهور مبنی بر احداث اسکله(بازوی) جدید صیادی در بندر کنگان به خبرنگار ثلاث گفت: در ابتدا باید بابت این اتفاق خوب و تاثیرگذار برای منطقه به همه مردم شهرستان تبریک عرض کنم.

 

بعد از سال ها پیگیری و انتظار…

وی افزود: بنده از حدود ۱۰ سال پیش بنا به احساس نیاز شهرستان به وجود اسکله تجاری، پیگیر احداث اسکله تجاری بودم که البته دولت زیر بار آن نمی رفت.

صفایی عنوان کرد: از زمانی که آقایان جهانبخش، حسنوند و سالاری استاندار بوشهر بودند بارها ما پیگیری کردیم و هر کدام به سهم خود قول هایی دادند و چندین بار نیز کلنگ زنی هایی برای اسکله کنگان انجام دادند که هیچ کدام محقق نشد. حتی در زمان دکتر سالاری، ایشان قول تخصیص مبلغ ۲ میلیارد تومان برای اسکله جدید کنگان داد که به هر شکل انجام نشد.

نماینده تجار کنگان و مشاور نماینده مردم جنوب استان بوشهر در امور گمرک و اسکله کنگان ادامه داد: با پیگیری های مکرری که داشتیم و حتی سفرهای زیادی که به پایتخت و مرکز استان انجام شد، خوشبختانه بخشی از دغدغه ما با همت فرماندار شهرستان، نماینده مردم جنوب استان و دستور معاون رئیس جمهور در حال رفع شدن است.

صفایی افزود: این اسکله می تواند بخشی از مشکلات ما را حل کند. در گام اول تمام شناورهای صیادی از اسکله کنونی به اسکله جدید منتقل خواهند شد که این خود باعث می شود فضا برای شناورهای تجاری بازتر شود و تعداد بیشتری از شناورها جهت تخلیه و بارگیری، پهلوگیری کنند و این خود گام مهم و بلندی در توسعه تجارت شهرستان کنگان می باشد.

 

لزوم لایروبی اسکله کنگان جهت افزایش عمق آب و ورود شناورهای بزرگتر

وی عنوان کرد: چنانچه قصد رونق دادن به اقتصاد شهرستان و شکوفایی آن را داریم باید این کار را تکمیل کنیم. در گام اول نیازاست که اسکله کنونی را لایه روبی کرد تا عمق آن افزایش یافته و شناورهای بزرگ تر بتوانند وارد اسکله شده و پهلوگیری کنند. هم اکنون شناورهای فلزی ( با تناژ بالاتر از لنج ها) مجبورند در فاصله ای معین، خارج از اسکله توقف کرده و بار خود را از طریق لنج ها به اسکله منتقل کنند که این موضوع به هیچ وجه در شان سومین شهرستان پر جمعیت استان بوشهر نیست.

 

لزوم ترانزیت کالا به شکل کانتینری

نماینده تجار کنگان و مشاور نماینده مردم جنوب استان بوشهر در امور گمرک و اسکله کنگان گفت: در گام دوم؛ کنگان برای تحول در حوزه تجارت دریایی، نیازمند ترانزیت کالا به شکل کانتری دارد و این موضوع بسیارمهم و تعیین کننده است. امروزه اکثر گمرکات برای بارگیری و صادرات و واردات از کانتینر استفاده می کنند. این موضوع مزایای زیادی از جمله بحث امنیت کالا، در امان بودن کالا از گرما و سرما و شرجی و غیره دارد و چنانچه ما قصد رقابت و فعال کردن اقتصادمان را در این منطقه داریم، الزامی است که موضوع ترانزیت کالا به شکل کانتینری را به هر شکل ممکن عملی کنیم.

 

لزوم ایجاد انبار دوم در اسکله کنگان

صفایی اضافه کرد: گام سوم، ایجاد انبار ۳۰۰۰ متری در اسکله است که می تواند در بحث امنیت، گرما، باد و باران و تگرگ، حافظ کالای تجار و بازاریان باشد.

 

ایجاد منطقه آزاد تجاری برای بوشهر، نباید باعث فراموش کردن جنوب استان شود

وی تاکید کرد: تجارت و اقتصاد منطقه( در حوزه تجارت دریایی) با انجام این چند مورد که در بالا به آن اشاره شد می تواند فعال و پویاتر شود. کنگان به لحاظ نزدیکی با کشور قطر و امارات، شرایطی به مراتب مناسب تر از نقاط شمالی استان را دارد. با توجه به اینکه بوشهر را به منطقه آزاد تجاری تبدیل کردند، شرایط اقتصادی و تجاری منطقه اتوماتیک وار به سمت شمال استان سوق پیدا می کند و چنانچه دولت نگاه ویژه ای به جنوب استان بوشهر و کنگان نداشته باشد، توسعه متوازن در سطح استان اتفاق نخواهد افتاد و عملا این منطقه از رونق خواهد افتاد و کساد و بیکاری منطقه را فرا خواهد گرفت.

نماینده تجار کنگان و مشاور نماینده مردم جنوب استان بوشهر در امور گمرک و اسکله کنگان ادامه داد: شغل اکثر مردم این منطقه سال ها قبل از حضور صنعت، از طریق دریا بوده و همچنان هست و لذا نگاه دولت باید به این منطقه نگاهی مهربان تر و منصفانه تر باشد. با توجه به اینکه بعید است دولت برای کنگان اسکله تجاری احداث کند( با وجود نیازی که این منطقه به اسکله تجاری دارد)، نیاز است، اسکله کنونی را توسعه دهد و تجهیز کند که مردم بتوانند از مزایای بیشمار آن استفاده کنند.

 

نماینده مردم جنوب استان بوشهر و فرماندار شهرستان کنگان در مصوبه احداث اسکله جدید، نقش تعیین کننده داشته اند

صفایی گفت: جا دارد در راستای مصوبه احداث اسکله جدید صیادی  در بندر کنگان به شکل ویژه از نماینده پرتلاش مردم جنوب استان بوشهر که موفق شدند دستور معاون رئیس جمهور را برای این کار بسیار بزرگ و ارزشمند را بگیرند، تشکر کنم. از فرماندار سخت کوش شهرستان که از همان ابتدا به شکل شبانه روز، با تمام قوا به شکل موثری پیگیر این کار بودند نیز تشکر می کنم؛ همچنین از ( مهندس راستاد) مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، ( مهندس بازیار) ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک استان بوشهر و امام جمعه محترم کنگان که همواره در خطبه ها موضوع احداث اسکله را به عنوان مطالبه مهم مردم کنگان، مطرح می نمودند، تشکر می کنم. همچنین از سایت خبری ثلاث به عنوان تریبون مردمی که صدای مردم را منعکس می کند، تشکر می کنم و قطعا مردم نیز قدردان این عزیزان خواهند بود.

*

*

بیشتر مشکلات لنجداران با توسعه پهلوگیری در اسکله کنونی حل می شود

جبار نصاری، مدیر عامل تعاونی لنجداران کنگان نیز به عنوان یکی دیگر از افراد بسیار پیگیر در امر احداث اسکله جدید صیادی برای کنگان، در این خصوص به خبرنگار ثلاث گفت: خوشحالیم از اینکه اتفاق بزرگی برای کنگان در حال رخ دادن است و یک زیرساخت مهم برای این شهرستان در حوزه دریا ( صیادی و تجارت) به زودی احداث خواهد شد.

وی افزود: در این راه تلاش های زیادی از جانب برخی دوستان صورت پذیرفت.  بنده نیز به نوبه خود و بنا به وظیفه ای که بر دوش داشتیم بارها و بارها، احداث اسکله را به عنوان مطالبه جدی مردم در بخش دریا مطرح کردم. به یاد دارم که مدت کوتاهی از حضور مهندس نوروزی به عنوان فرماندار شهرستان کنگان می گذشت که بنده حضورا بحث احداث اسکله را با ایشان مطرح کردم که ایشان نیز دلسوزانه و متعهدانه این موضوع را از کانال های مختلف پیگیری نمود.

مدیر عامل تعاونی لنجداران کنگان ادامه داد: قطعا احداث اسکله( بازوی ) جدید صیادی مزایای بسیاری دارد که می توان به چند مورد آن اشاره کرد. بدون تردید احداث اسکله هم برای شناورهای صیادی سودمند است و هم برای شناورهای تجاری؛ هر دو در فضایی بازتر می توانند به کار خود ادامه دهند.

 

با انتقال شناورهای صیادی، سکوهای پهلوگیری در اسکله کنونی دو برابر می شود

نصاری عنوان کرد: در حال حاضر چهار سکو در اسکله کنونی در اختیار بخش صیادی است که در صورت انتقال صیادان به اسکله جدید این چهار سکو نیز در اختیار تجارت دریایی قرار می گیرد و تعداد سکوهای آنان به ۸ می رسد یعنی دوبرابر قبل؛ و لذا می توان انتظار داشت که سرعت و حجم کالا برای تخلیه و بارگیری در اسکله کنونی کنگان با انتقال شناورهای صیادی به اسکله جدید، حداقل دو برابر خواهد شد و قطعا این اتفاق می تواند حجم زیادی از مشکلات را کاهش دهد.

 

ایجاد انبار جدید می تواند مکمل افزایش سکوهای پهلوگیری در اسکله باشد

وی افزود: با افزایش تعداد سکوهای پهلوگیری برای شناورها، می توان یک انبار بزرگ دیگر نیز در اسکله احداث کرد.

مدیر عامل تعاونی لنجداران کنگان تاکید کرد: با ایجاد فضای بیشتر برای شناورهای تجاری در اسکله کنونی، ترافیک شناورها کاهش می یابد؛ قدرت مانور شناورها به هنگام حوادثی مانند آتش سوزی، جهت فرار از حریق، بیشتر می شود و در نتیجه خسارت کمتری متوجه شناورها خواهد شد.

 

با احداث اسکله جدید، حدود ۳۰۰ شناور بزرگ و کوچک از اسکله کنونی خارج می شوند

نصاری گفت: کمتر از ۱۰۰ لنج صیادی و ۲۰۰ قایق و ۱۲۰ شناور تجاری از اسکله کنونی کنگان استفاده می کنند. با انتقال شناورهای صیادی و ادوات صید مانند تور و غیره، فضای زیادی از اسکله ازاد می شود.

وی یادآور شد: با رایزنی انجام شده که با اداره بندر و سپاه پاسداران داشتیم، موافقت شفاهی برای جابجایی برادارن عزیز سپاهیمان از اسکله نیز انجام شده است که در صورت عملی شدن، این فضا نیز به بحث تجارت دریایی واگذار می شود.

 

از نماینده مردم جنوب استان بوشهر و فرماندار کنگان بابت مصوبه اسکله جدید صیادی قدردانی می کنیم

مدیر عامل تعاونی لنجداران کنگان در پایان جا دارد از تمامی افرادی( حقیقی و حقوقی) که در راستای مطالبه گری برای احداث اسکله در کنگان تلاش کردند تشکر کنم به خصوص سرکار خانم الماسی، نماینده پرتلاش مردم جنوب استان بوشهر که موفق شد دستور معاون رئیس جمهور را برای این کار بگیرد و همچنین برادر بزرگوارم، جناب آقای نوروزی، فرماندار دلسوز و پرتلاش شهرستان که زحمت زیادی کشیدند؛ همچنین از امام جمعه معزز کنگان که همواره مشکلات مردمی که از دریا ارتزاق می کنند را از طریق تریبون ارزشمند نماز جمعه بیان می کند و همواره حامی این قشر زحمتکش است نیز قدردانی می کنم. کاری که این بزرگواران انجام دادند، قطعا یک کار ارزشمند برای مردم و  باقیات الصالحاتی برای خودشان خواهد بود.

به طور حتم افرادی دیگری نیز برای این اتتفاق بزرگ به سهم خود تلاش کردند که از آن عزیزان نیز قدردانی می کنم و امیدوارم این مصوبه هرچه سریعتر جامه عمل به تن کند تا مردم قدردان کنگان از مزایای آن منتفع شوند.

—–

گفتنی است که شهرستان کنگان سئمین شهرستان پر جمعیت استان بوشهر می باشد. این شهرستان فقط دارای یک اسکله چند منظوره می باشد.

—-

خبرنگار: مصطفی صفایی

 

 

 

 

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن