بروز شده در : یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 ساعت 11:12 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 50770
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 5 آبان 97 11:35 ق.ظ

کتاب مدیریت بحران در صنعت نفت به قلم یک کنگانی شاغل در منطقه ویژه پارس منتشر شد

ثلاث- کتاب مدیریت بحران در صنعت نفت به قلم یک کنگانی شاغل در منطقه ویژه پارس منتشر شد.

 

به گزارش ثلاث و به نقل از پایکاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، این کتاب پس از گرفتن تاییدیه از شورای پژوهش سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جهت داوری و ارزیابی علمی تخصصی به شرکت ملی نفت ایران ارسال و پس از بررسی های به عمل آمده ، به عنوان کتاب مرجع در شرکت ملی نفت ایران مورد تایید قرار گرفت.

این کتاب مشتمل بر مباحث عمومی و تخصصی مدیریت بحران در حوزه نفت , گاز و پتروشیمی است.

 

مهندس حسن بشی در این خصوص به خبرنگار ثلاث گفت: در این کتاب که مشتمل بر ۷۱۶ صفحه است به صورت جامع و علمی به همه موارد مربوط به حوزه مدیریت بحران اشاره شده است.

 

 

 

 

بخشی از مقدمه این کتاب را در ادامه می خوانید:

پیشگفتار

امروزه احتمال اینکه صنایع بزرگ و کوچک دستخوش حوادث مختلف فرآیندی ، طبیعی ،انسان ساخت و یا زیست محیطی گردند بسیار بالاست . کاهش بروز حوادث و همچنین کاهش خسارات ناشی از بروز این حوادث نیاز به رعایت اصول و تدوین استراتژیهای خاصی دارد که مدیران ارشد سازمانها ، شرکتها ، بنگاه های اقتصادی و … را جهت بقا و یا توسعه سازمان خود، دچار چالشهای فراوانی کرده است . صنعت نفت نیز از این مقوله مستثنی نیست، بلکه به واسطه مواد اولیه و یا فرآورده ها و تولیداتی که در صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی موجود می باشد و همچنین نقش استراتژیک این صنعت در اقتصاد کشور و تولید ناخالص ملی، تبعات و خسارات ناشی از حوادثی که در صنعت نفت رخ میدهد می تواند چندین برابر صنایع دیگر باشد.

حال با توجه به اهمیت خاص و استراتژیک بودن بحث مدیریت بحران در صنعت نفت بر آن شدیم تا به صورت تخصصی به این مقوله در صنعت نفت ایران بپردازیم.

در این کتاب ابتدا در فصول اولیه به مباحث عمومی مدیریت بحران و سپس به صورت تخصصی به این مقوله پرداخته ایم.شایان ذکر است که به دلیل گستردگی بحث مدیریت بحران سعی بر آن شده است که به طور خلاصه به موضوعات وآنچه که به مدیریت بحران در صنعت نفت مربوط می شود اشاره شود. یکی از نکات مهم در مدیریت بحران در صنعت نفت انجام طرح مطالعات پدافند غیرعامل و همچنین مطالعات جامع مدیریت بحران می باشد. پایبندی و اجرای دستورالعملها و الزامات پدافند غیرعامل در این حوزه بسیار تاثیرگذارمی باشد. در بحرانهای صنعتی، مدیریتی موفق خواهد بود که بتواند با به روز بودن دانش فنی و همچنین تجهیزات و نیروی انسانی متخصص و کارآمد و نیزرعایت دستورالعملها ، الزامات وملاحظات پدافند غیرعامل در صنعت نفت بروز حوادث را به حداقل برساند و یا اینکه خسارت ناشی از این حوادث را تا حد چشم گیری کاهش دهد.

مناطق عملیاتی صنعت نفت ایران از نظر جغرافیایی ، نوع فعالیت ، گستردگی و وسعت  ، نوع تاسیسات و تولیدات متفاوت هستند، لذا ممکن است اقدامات و فرآیند مدیریت بحران بسته به شرایط خاص یک منطقه با منطقه ای دیگر متفاوت باشد . بنابراین در این کتاب بطور تخصصی و جامع به مباحث حوزه مدیریت بحران در صنعت نفت اشاره شده است و خوانندگان عزیز واقفند که دستورالعملهای مقابله با شرایط اضطراری هر منطقه می بایست بومی سازی و بومی نویسی گردند .

لازم به ذکر است رسالت این کتاب اهمیت    جان انسانها ، محیط زیست ، اموال و دارایی ها و تجهیزات می باشد . امیدواریم با توکل بر خداوند بزرگ ، با بکارگیری و توانمند سازی نیروی انسانی متخصص، تخصیص منابع کارآمد ، رعایت اصول  و مقررات HSE، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران هم درمقوله ی پیشگیری از بروز حوادث و هم در مقوله ی کاهش خسارات ناشی از حوادث در صنعت نفت کشور  موفق باشیم . ضمنا نظرات و پیشنهادات سازنده شما خوانندگان محترم ، باعث بهبود این مجموعه و دیگر آثار خواهد شد.

حسن بشی ، کارمند شرکت ملی نفت ایران و کارشناس مدیریت بحران سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس

سیده معصومه موسوی زاده عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور

.

.

 

برچسب ها: ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن