بروز شده در : دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 ساعت 6:14 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 51459
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 19 آذر 97 9:29 ق.ظ

لزوم استقرار سیستم کنترل های داخلی در سازمان ها و نهادها

ثلاث- فقدان یا عدم استقرار سیستم مناسب کنترل داخلی موجب آسیب دیدن شهرت و اعتبار حرفه ای سازمان ها و مدیران آن ها می گردد.

 فقدان یا عدم استقرار سیستم مناسب کنترل داخلی موجب آسیب دیدن شهرت و اعتبار حرفه ای سازمان ها و مدیران آن ها می گردد.بدیهی است با استقرار چارچوب مناسب کنترل داخلی می توان به مقاصد سازمانی و مدیریتی دست یافته و از خطرات و رویدادهای غیر منتظره دوری کرد.
در این زمینه همه کارکنان و مدیران و ارکان رهبری وظایفی دارند.مدیرعامل ، یا بالاترین مقام اجرایی سازمان، مسئولیت نهایی و اصلی را در این سیستم دارد.او باید فضای سازمانی سالم را در سازمان ترویج کند.تفویض مناسب وظایف به مدیران ارشد و بررسی روش کنترل فعالیت ها توسط آنان ، از نقش های مدیر عامل است.هر چند، همه مدیران باید این وظیفه را در سایر سطوح به انجام رسانند.
ارکان رهبری کارآمد ؛باید خطر تحریف نتایج واقعی عملکرد را شناسایی و برطرف نمایند.البته این مهم با داشتن حسابرسی داخلی و سایر ابزارهای اعتبار بخشی و نظارتی ، بهتر قابل انجام است.
سایر کارکنان هم در حیطه اختیارات و وظایف خود باید اقداماتی را در خصوص سیستم کنترل داخلی اتخاذ و موارد تخطی از اهداف و رفتارهای نامناسب را به مراتب بالاتر گزارش کنند.
حسابرسان؛ با ارزیابی سیستم کنترل داخلی و اظهار نظر در خصوص کفایت آن یا با ارائه اطلاعات مفید برای مدیران و ارکان رهبری واحدهای گزارشگر، نقشی بی بدیل در زمینه ایجاد ، تداوم یا اثر بخشی این سیستم ها دارند.
به هر حال سیستم کنترل داخلی می تواند از بسیاری از انحرافات جلوگیری کرده و مدیریت را در راستای رسیدن به اهداف عملیاتی،گزارشگری و رعایت قوانین و مقررات یاری بخشیده و اطمینانی معقول در ایفای نقش و مسئولیت پاسخگویی ایجاد نماید.
عبدالمجید حیاتی. دانشجوی دکتری حسابداری

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن