بروز شده در : پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 ساعت 7:18 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 56729
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 21 شهریور 98 6:12 ب.ظ

گفتگوی ثلاث با مدیر عامل شرکت درینه سیاه آریا؛

ضرورت همراهی مردم برای تفکیک زباله از مبدا در کنگان

ثلاث- مدیر عامل شرکت درینه سیاه آریا، اظهار داشت : این شرکت در خصوص مدیریت پسماند برای ساماندهی افراد دوره گرد و شروع فرهنگ سازی جدید با رویکرد تفکیک زباله از مبدأ با همکاری شهرداری بندر کنگان، فعالیت هایی را آغاز کرده است .

 

مدیر عامل شرکت درینه سیاه آریا در گفت گو با خبرنگار هفته نامه ثلاث اظهار داشت : این شرکت در خصوص مدیریت پسماند برای ساماندهی افراد دوره گرد و شروع فرهنگ سازی جدید با رویکرد تفکیک زباله از مبدأ با همکاری شهرداری بندر کنگان، فعالیت هایی را آغاز کرده است .

کاظم صالحی گفت: در این طرح، یکی از بخش های فعالیت ما در مدیریت پسماند بندر کنگان، تفکیک زباله های تر و خشک از مبدأ است. این طرح با استقرار چندین کانکس با عنوان غرفه بازیافت و تبلیغات بیلبوردی در سطح شهر آغاز شده است و به دنبال این پیام هستیم که شهروندان محترم کنگان، زباله های تر و خشک خود را از هم جدا نمایند. چون پسماند های خشک را نباید به عنوان زباله دور ریختنی دید و با ایجاد زیرساخت های اولیه ی شرکت درینه سیاه آریا می توان پسماند خشک را مجدداً بازیافت نمود.

وی افزود: در ابتدای مسیر در چند نقطه شهر غرفه های بازیافت را مستقر کرده ایم و در راستای تفکیک مواد خشک بازیافتی نیز دو ایستگاه در نظر گرفته ایم . همچنین برای معرفی طرح در ادارات پرتردد شهرستان کنگان، ده کارشناس را به شهرداری معرفی نموده ایم و با این ابزارها به دنبال فرهنگ سازی و دعوت از مردم برای تفکیک زباله با هدف اقتصادی و زیست محیطی هستیم.

مدیرعامل شرکت درینه سیاه آریا با بیان اینکه بخشی از معضلات زیست محیطی مانند آلودگی های صنعتی به دست ما مردم نیست، گفت: بندر کنگان از جهت های مختلف، محدودیت هایی برای تأمین زمین جهت دفع زباله دارد و هر چه بتوانیم نسبت به دفع کمتر زباله اقدام کنیم، صدمات جبران ناپذیر زیست محیطی را کاهش داده ایم.

صالحی عنوان کرد: مسلماً استفاده از تکنولوژی های به روز دفع و بازیافت زباله، مزایایی نظیر تولیدات مختلف از این حجم زیاد زباله دارد که در آینده به نفع شهر و شهروندان کنگانی خواهد بود.

وی گفت: انتظار این است که در فازهای بعدی این طرح، بتوانیم واحد مخابرات مدیریت پسماند شرکت درینه سیاه آریا را راه اندازی کنیم تا مردم شریف کنگان بتوانند با شماره تماس ۴ رقمی در هر زمان و مکانی به صورت ۲۴ ساعته برای تحویل زباله های تفکیک شده خود به خودروهای ویژه مدیریت پسماند، اقدام نمایند و یا اگر برای آنها مقدور است، زباله های خود را به غرفه های بازیافت تحویل نمایند.

مدیرعامل شرکت درینه سیاه آریا در ادامه گفتگو با ثلاث جنوب، گفت: هدف ما مشارکت مردم در این طرح است و مردم می توانند با مشارکت در این طرح در ازای تحویل مواد تفکیک شده خود، بخشی از هزینه های خرید خود را پس بگیرند و یا اینکه به جای آن، نایلون مخصوص زباله و یا مواد شوینده از طرف ما هدیه بگیرند.

صالحی افزود: در صورتی که طرح مد نظر ما به سمت سرمایه گذاری سوق یابد و بتوانیم در این زمینه فعالیت گسترده تری داشته باشیم؛ ساخت اپلیکیشن تلفن همراه، مخصوص این پروژه در دستور کار است که مردم با استفاده از آن و ایجاد حساب کاربری بتوانند سفارش تحویل زباله های تفکیک شده را ثبت نمایند و در ازای آن امتیازاتی دریافت کنند.

وی گفت: سعی کرده ایم که کارگاه های غیر مجاز را ساماندهی کرده و فعالیت آنها را با آموزش های مرتبط به سمت کارگاه هایی با ضوابط خاص زیست محیطی هدایت کنیم.

مدیرعامل شرکت درینه سیاه آریا با بیان اینکه مقابله با دوره گردهایی که زباله جمع می کنند، برای شهر معضلات اجتماعی زیادی خواهد داشت، افزود: برای پیشگیری از معضلات اجتماعی از ظرفیت افراد دوره گردی که اقدام به جمع آوری زباله می کنند در طرح تفکیک زباله استفاده می کنیم. آنها را ساماندهی کرده ایم و کد مخصوص به هر نفر اختصاص داده ایم تا در صورت تخلف و فعالیت های غیر اصولی با گزارش مردمی یا بررسی های خودروهای اجرائیات، با آنها برخوردهای لازم و قانونی صورت پذیرد و در نهایت به دنبال اجرای هر چه بهتر و سیستمی شدن دفع پسماند و بازیافت زباله به بهترین شکل در شهر کنگان هستیم.

صالحی اضافه کرد: دوره گردها و افرادی که از سطل های مخصوص، زباله جمع می کنند، مسلماً از همین طریق امرار معاش دارند و با این شرایط اقتصادی کشور در صورتی که از این کار منع شوند، برای شهر معضلات اجتماعی به بار خواهند آورد؛ که بهترین کار استفاده از ظرفیت دوره گردها در پروژه بازیافت و تفکیک زباله است.

تفکیک از مبدأ؛ موفق ترین الگوی مدیریت پسماند


وی اظهار داشت: بهترین روش برای حل معضل تفکیک و بازیافت بهتر زباله ها، تفکیک زباله های تر و خشک در منزل است و تنها با کمک مردم این اتفاق تسهیل خواهد شد و خود به خود افراد دوره گرد نیز با این کار کمتر خواهند شد. بارها مشاهده شده است که سطل های زباله، تخریب شده اند و کیسه های زباله توسط دوره گردها در اطراف سطل ها پخش شده اند و شیرآبه زباله روی زمین جاری شده و در نهایت فضای عمومی و بهداشت معابر به خطر می افتد.

مدیرعامل شرکت درینه سیاه آریا گفت: متأسفانه کودکان کار زیادی درگیر این معضل شده اند.

صالحی بیان داشت: تفکیک زباله در مبدأ،شروعی است برای ورود به یک مسیر سبز و اگر زیرساخت و تمرکز مدیریت شهری و زیست محیطی به تعمیق و اشاعه فرهنگ تفکیک از مبدأ مبتنی باشد، هزینه های مادی و معنوی مدیریت پسماند در دیگر مراحل مدیریتی بخصوص جمع آوری و حمل ونقل زباله‌ها، به حداقل می رسد؛ چرا که ضرورت انکارناپذیر به نام «مراقبت از محیط زیست» در مسیر مدیریت صحیح پسماند تنها و تنها از راه الگوی موفق تفکیک از مبدأ و بازیافت محقق می شود.

امید است با جدی گرفتن موضوع محیط زیست و فرهنگ سازی در بخش های مختلف، زمینه ی سالم سازی محیط را برای زندگی خود و فرزندانمان فراهم کنیم.

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن