بروز شده در : یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 ساعت 11:12 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 58244
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 12 دی 98 12:31 ب.ظ

فتح 31 قله مرتفع در 31 استان کشور

گفتگوی جذاب با بانوی کوهنورد کنگانی فاتح طرح سیمرغ کوه های ایران

ثلاث- نجمه حامدی فرد، جزء معدود بانوانی است که در سطح کشور موفق به اتمام طرح سیمرغ کوه های ایران شده است. وی در سال های فعالیت ورزشی خود موفق شده تا ۳۱ قله مرتفع از ۳۱ استان کشور را فتح کند و طرح سیمرغ کوه ها را به اتمام برساند.

 

در ادامه روند معرفی افراد شاخص، فعال و تأثیرگذار منطقه، به سراغ بانوی خوش نامی رفته ایم که نه شغل اداری دارد و نه فردی سیاسی است.

در ادامه، گفتگوی هفته نامه استانی ثلاث جنوب با بانوی افتخار آفرین شهرستان کنگان در رشته کوهنوردی را می خوانید. نجمه حامدی فرد، جزء معدود بانوانی است که در سطح کشور موفق به اتمام طرح سیمرغ کوه های ایران شده است. وی در سال های فعالیت ورزشی خود موفق شده تا ۳۱ قله مرتفع از ۳۱ استان کشور را فتح کند و طرح سیمرغ کوه ها را به اتمام برساند.

 

 ۱-خودتان را معرفی کنید؟

نجمه حامدی فرد: هان ای کوه بلند!  ای سراپا همه پند!  از تو این تجربه آموختم  که نلرزد تنم از غرش ارابه سنیگن زمان  و هراسی ندهم راه به دل  از طوفان، کاه بودن ننگ است،  کوه می باید بود…

نجمه حامدی فرد، نائب رئیس هیئت کوهنوردی شهرستان کنگان هستم.

۲. میزان تحصیلات شما چقدر است؟ کاردانی بهداشت.

۳. با چه کسانی زندگی می‌‌کنید؟ با خانواده ام زندگی می کنم.

 

۴. شغل دیگری به‌جز کوه‌نوردی دارید؟ در حال حاضر شغلی ندارم و جویای کار جهت تأمین هزینه های کوهنوردی خود  هستم.

۵. از چه زمانی به کوه‌نوردی علاقه مند شدید؟ از سال ۱۳۸۵ به کوهنوردی علاقه مند شدم و از همان موقع تا کنون در رشته کوهنوردی فعالیت می کنم.

۷. عضو کدام تیم کوه‌نوردی هستید؟ عضو تیم کوهنوردی رادین کنگان، پالایش فجر جم و تیم منتخب استان بوشهر هستم.

۸. شما جز معدود بانوان کوهنورد استان بوشهر هستید که طرح سیمرغ کوه های ایران را با موفقیت به پایان رسانده اید. راجع به این طرح و دلایل موفقیت خود توضیح بفرمایید. بنده دومین بانوی استان بوشهر هستم که طرح سیمرغ را به اتمام رسانده ام. این طرح، صعود به ۳۱ قله بلند ۳۱ استان کشورمان ایران است که به منظور شناخت اقوام و رونق کوهنوردی هر استان توسط فدراسیون تعیین شده است. دلیل موفقیت بنده، لطف خدا، حمایت خانواده و توانایی و تلاش خودم بوده است.

۹. سقف آرزوهای شما در کوهنوردی کجاست؟ صعود به بام دنیا، کعبه کوهنوردان.

 

۱۰. استقبال از این رشته در شهرستان کنگان چگونه است؟ متأسفانه استقبال از رشته کوه نوردی آن‌گونه که شایسته و بایسته، نیست و جای کار زیادی دارد.

۱۱. به هر حال شما جز دو بانوی استان درزمینه سیمرغ کوه ها (صعود به ۳۱ قله مرتفع از ۳۱ استان کشور) هستید؛ انتظار داشتید چگونه از شما تجلیل شود؟ مثلاً تندیس شما را بسازند یا نام یک خیابان یا فلکه و بلواری را به اسم شما نام‌گذاری کنند؟ ورزش کوهنوردی تنها ورزشی ست که جایگاه قهرمانی ندارد و کوهنوردان بر سکوی افتخار نمی ایستند و در میدان‌های  ورزشی برایشان فریاد نمی کشند اما رشته های محبت، قلب های آنان را به یکدیگر پیوند می دهد که باعث می شود دوباره صعود نمایند.

 

۱۲. وقتی برای صعود می‌روید، شاید برگشتی نباشد؛ چقدر به این موضوع فکر می کنید؟ من‌ به خطرات برگشت فکر نمی کنم؛ و به گفته شاعر گرانقدر فروغ فرخزاد: * آری آغاز،  دوست داشتن است/ گرچه پایان راه نا پیداست  * من به پایان دگر نیندیشم / که همین دوست داشتن زیباست.

۱۳. اشاعه فرهنگ جنوبی از طریق اردوها و صعودها به سایر مناطق چقدر امکان پذیر است؟ یکی از اهداف طرح سیمرغ، اشاعه فرهنگ از طریق برنامه های کوهنوردی است؛ طبیعتاً  استان بوشهر و فرهنگ جنوبی در این طرح به تمام کوهنوردان کشور شناسانده می شود.

 

۱۴. قبل از هر صعود حرفه ای، باید ورزش و بدن‌سازی مرتبط را انجام دهید؛  در این باره توضیح می فرمایید؟  لازمه صعود، داشتن آمادگی جسمانی بالا، توان هوازی و هم توان بی هوازی است که توان هوازی از طریق  پیاده روی های سنگین و منظم و توان بی هوازی از طریق برنامه های بدن‌سازی و قدرتی به دست می آورم.

۱۵. کدام ماهیچه ها در کوهنوردی بیشترین نقش را دارند؟ شما کوهنوردی را در ساده ترین شکل به صورت راه رفتن در نظر بگیرید؛ این فعالیت کل بدن را درگیر می کند و همه عضلات باید توانایی کافی داشته باشند. برای مثال: سرشانه قوی جهت حمل کوله، عضلات قوی شکم جهت حفظ تعادل بدن، عضله پای قوی جهت را رفتن در مسافت های طولانی و سربالایی ها و سیستم تنفسی قوی جهت جلوگیری از خستگی و…

 

۱۶. آسیب دیدگی های کوهنوردی به‌جز موضوع سقوط، بیشتر کدام اعضای بدن را درگیر می کند؟ شایع ترین آسیب دیدگی در کوهنوردان، مشکل زانو است که در پایین آمدن از کوه، فشار به زانوها وارد می شود و البته ارتفاع زدگی که مبحث بسیار مفصلی دارد.

  1. بیشترین صعود را به همراه چه کسی تجربه کرده اید؟ هم نوردانم، کوه بانو راحیل رفیعی و کوه بانو زهره دشمن زیاری.

۱۸. حمایت مسئولین از این رشته ورزشی چگونه است؟ این رشته به دلیل رقابتی نبودن و در انزوا بودن، حمایت چندانی نمی شود.

۱۹. تا چند سالگی به کوهنوردی ادامه خواهید داد؟ تا زمانی که توانایی بدنی داشته باشم، ان شاء الله ادامه خواهم داد.

۲۰. هزینه یک صعود از صفر تا صد حدوداً چقدر است؟ (مثلاً قله دماوند). بستگی به کیفیت تجهیزات دارد و با توجه به بی ثباتی بازار نمی توان هزینه ای به طور دقیق عنوان کرد.

 

۲۱. اداره ورزش بابت چند صعود شما، در سطح شهر، مراسم گرامیداشت یا خیر مقدم برپا نمود؟ سالی یکبار مراسم تجلیل از ورزشکاران گرفته می شود، در آنجا از ما تجلیل به عمل می آید.

۲۲. بابت فتح طرح سیمرغ کوه ها چه هدیه ای از سمت وزارت ورزش یا فدراسیون یا هیئت استان و… دریافت نمودید؟ روی پولش می شود حساب باز کرد؟ از طرف فدراسیون کوهنوردی جمهوری اسلامی ایران طی مراسمی  یک مدال و یک گواهینامه به من داده شده است و از طرف استان  هنوز هیچ گونه تقدیر و تشکری به عمل نیامده است.

 

۲۳. صعود خارج از کشور نیز داشته اید؟ نام ببرید. بام آفریقا کلیمانجارو- آرارات در ترکیه – کازبک در گرجستان – شاه داغ در کشور آذربایجان.

  1. چه غذاهایی درکوه می‌‌خورید و چه نوع غذاهایی نباید بخورید؟ پروتئین ها،کربوهیدرات ها و آب

 

۲۵. بزرگ‌ترین حامی شما چه فرد یا افرادی هستند؟  بزرگ‌ترین حامی بنده خانواده ام به خصوص مادرم است که جا دارد صمیمانه از آن‌ها تشکر کنم و امیدوارم همیشه سالم و تندرست باشند.

۲۶. از شیرینی صعود و کوهنوردی بیشتر برایمان بگویید. چقدر شیرین است که به این همه سختی می‌ارزد؟! کوهنوردی، آمیخته شدن با کوه است و لذت بردن از خوبی هایش و کنار آمدن و دست وپنجه نرم کردن با سختی ها و خشونت هایش؛ کوهنوردی تمرین زندگی کردن است؛ تمرین شاد بودن و لذت بردن از زندگی در هر شرایطی که باشد؛ کوهنوردی آموزش بزرگ بودن در عین افتادگی و تواضع است.

۲۷٫ پایین ترین درجه هوایی که در قله ها تجربه کردید چقدر بوده است؟ منفی ۱۸ درجه.

۲۸٫ برنامه صعودی بوده که بنا به مشکلات مربوط به شرایط جوی یا چیزی شبیه این، کنسل شده باشد؟

بله.

 

  1. اوقات فراغت را چگونه سپری می‌کنید؟ اوقات فراغت خود ر ا با تمرینات هوازی و بدن‌سازی سپری می کنم.

 

  1. کدام قله‌های ایران را فتح کردید؟ دماوند مازندران- سبلان اردبیل – علم کوه مازندران – بیرمی بوشهر- اکبر در مازندران- تشکر هرمزگان – هزار کرمان- تفتان زاهدان- شیرکوه یزد- قلی زلیخا کردستان- قاش مستان یاسوج – حوض دال یاسوج – قلم یاسوج – برف کرمو یاسوج- بل فارس – رنج فارس- برم فیروز فارس- کینو خوزستان- شاهان کوه اصفهان- کرکس اصفهان- کلونچین شهرکرد- سنبران لرستان- شاه جهان خراسان شمالی – شیرباد خراسان رضوی- بینالود خراسان رضوی – نایبند خراسان جنوبی – سماموس گیلان- گاوکشان گلستان- برف انبار قم – دومیر اراک – پراو کرمانشاه- کمال تبریز- اورین ارومیه- خلنو تهران -کهار ناز تهران – شهباز اراک – کان صیفی ایلام – یخچال همدان – الوند همدان – بلقیس زنجان – شاهوار سمنان- شاه البرز کرج – سیالان قزوین و…
  2. کدام قله یا کوه برایتان جذاب‌تر و زیباتر بوده است؟ قله های دماوند، سبلان، علم کوه، اورین، بیرمی، کل هور، زیباترین قله ها هستند؛ هرچند هر قله، زیبایی منحصر به خودش را دارد.
  3. اگر زمان به عقب برگردد مجدداً کوهنوردی را انتخاب می کنید؟ بله حتماً.

 

  1. چه دوره های قبل از صعودهای حرفه ای برای یک کوهنورد لازم است؟ دورهای مورد نیاز کوهنوردی شامل: کارآموزی کوه‌پیمایی، نقشه خوانی، جی پی اس، مبانی جستجو و نجات، یخ و برف، سنگ نوردی، هواشناسی، پزشکی کوهستان و مبانی محیط زیست است.
  2. نظرتان را در مورد کلمات زیر بفرمایید:

*کوه: زندگی  *ترس از ارتفاع: بی معنی  *اورست: عشق  *شهرستان کنگان: امید بازگشت  *بندر باستانی سیراف: زادگاه  *حسن آشنا: رئیس هیئت  *خرید: ریکاوری  *جوانی: احمد سالم  *زیبایی: گود رعنا  *حسن غلامی: کمدین موفق  *دریا: آرامش بخش  *بی پولی: بدبختی  *مجبوس ماهی: غذای مورد علاقه.

—–

گفتگو: مصطفی صفایی

 

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن