بروز شده در : دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 ساعت 10:31 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 61902
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 11 مهر 99 3:54 ب.ظ

گفتگوی اختصاصی ثلاث با رتبه برتر کنکورسراسری هنر

انسان در چیزی که به آن علاقه دارد تلاش بیشتری میکند/ طراحی پارچه و لباس، رشته مورد علاقه من است

ثلاث-داوطلب کنگانی با تلاش شبانه روزی خود توانست رتبه ۴ کنکور سراسری هنر را کسب کند.

به گزارش ثلاث، کنکور یکی از مراحلی است که دانش آموزان پس از دوازده سال تحصیلی برای ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل در رشته مدنظر باید در آن شرکت کنند.

برخی دانش آموزان کنکور را جدی گرفته و شبانه روز برای آن تلاش می‌کنند تا بتوانند به رتبه و دانشگاه مورد نظر خود برسند و برخی دیگر به کنکور اهمیت زیادی نمی‌دهند و طبعیتاً وقت کمی را به مطالعه برای کنکور اختصاص می‌دهند.

امروز در این گفت‌وگو به سراغ یکی از داوطلبان کنکور سراسری هنر می‌رویم که توانسته است با تلاش فراوان مطالعه رتبه ۴ منطقه ۳ را کسب کند.

کیمیا رضائی فر متولد شهرستان نیریز، استان فارس است. مادرش اهل نیریز و پدرش اصالتا مازندرانی است.


کیمیا از ۲ سالگی به همراه خانواده اش در کنگان زندگی می‌کند.

مصاحبه اختصاصی ثلاث با کیمیا رضائی فر را در ادامه بخوانید:

ثلاث:از چه زمان شروع به مطالعه‌ی جدی برای کنکور کردید؟

از تیرماه ۱۳۸۹ به صورت پراکنده شروع کردم. ساعت مطالعه‌ام در تابستان کمتر بود چون دوست نداشتم انرژی خودم را از دست بدهم؛ ولی از مهرماه ۹۸ به صورت جدی شروع کردم. همچنین از آبان ماه ۹۸منظم و با برنامه ادامه دادم.

ثلاث:اولین جرقه‌ای که شما را سمت این رشته سوق داد، چه بود؟

از همان اول دوست داشتم در هنرستان درس بخوانم که به دلیل شرایطی که وجود داشت، تجربی خواندم. از کلاس دهم در نظر داشتم برای آینده خود در رشته هنر ادامه تحصیل بدهم. از سال یازدهم و دوازدهم فهمیدم که تجربی برای آینده‌‌ی شغلی‌ام مناسب نیست و تصمیم گرفتم، هنر بخوانم تا بتوانم به علاقه و هدف خود برسم.

ثلاث: وقتی رتبه‌ات را فهمیدی چه کار کردی؟

ساعت هفت و نیم صبح بیدارم کردند و گفتند که رتبه‌ها آمده است که اول رتبه دوستم را فهمیدم و شدیداً خوشحال شدم و با خوشحالی وارد سایت سازمان سنجش شدم و به محض اطلاع از رتبه ام، به مادرم زنگ زدم.

ثلاث:در آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کردید؟
فقط یک سال در قلمچی شرکت کردم که از آبان ماه ۹۸ تا قبل از ورود ویروس کرونا به کشور ۸ آزمون حضوری و بعد از ورود ویروس کرونا به کشور ۳ آزمون آنلاین شرکت کردم. شاید برایتان جالب باد که رتبه آزمون‌ با رتبه کنکورم یکی بود.

ثلاث: نگران آینده‌ی شغلی خود در رشته هنر نیستید؟
خیر، معتقدم که آدم در چیزی که علاقه دارد، بهتر می‌تواند برای آن تلاش کند. در عین تغییر رشته به هنر، سختی‌های آن هم برایم ارزشمند بود و همانطور حس می‌کنم در آینده هم بنا بر علاقه‌ام تلاش خواهم کرد. به‌نظرم در هر رشته‌ای، بر حسب تلاش فرد برای بهتر شدن، درآمدی نیز وجود دارد.

ثلاث:هفته‌ی قبل از کنکور و روز کنکور را چطور گذراندی؟
به طور کلی حدود یک ماه قبل از کنکور شروع کردم به تست زدن سوالات کنکور سال‌‌های قبل که برنامه‌ام تا یک هفته قبل از کنکور همین بود و شب قبل از کنکور تا ساعت ۱۱ شب درس می‌خواندم که این را برای بقیه رشته‌ها و داوطلبان توصیه نمی‌کنم. به نظر من خواندن برای کنکور هنر، مثل سنگی است و ما سیزیف؛ زمانی که حس می‌کنیم به بهترین نقطه رسیدیم و همه مطالب را خواندیم این سنگ به اول مسیر باز می‌گردد که این به دلیل وجود منابع آزاد این رشته است.

ثلاث:از چه تکنیکی در جلسه کنکور استفاده کردی؟

سوال‌هایی که حس می‌کردم سخت هستند ولی بعد می‌توانم آن‌ها را جواب بدهم علامت می‌زدم که دوباره بازگردم و سوال‌هایی که احساس می‌کردم بلد نیستم را کلا خط می‌زدم.(تکنیک ضربدر منها)

ثلاث:در دوران کنکور چه کسی بیشتر به شما انگیزه می‌داد؟
خودم و البته خانوادم، فکر نکنید خودخواهم. واقعا احساس می‌کنم انگیزه و محرک پیشرفت، متاثر از عوامل درونی است.

ثلاث: باتوجه به تعویق چندباره کنکور آیا بر روحیه شما تاثیری ایجاد کرد یا خیر؟ دوست داشتید زودتر برگزار شود یا خیر؟
با تعویقی که دفعه اول صورت گرفت موافق بودم چون شرایط سختی بود و به نظرم تصمیم درستی بود ولی بار دوم که یک هفته مانده به کنکور بود که تعویق رد شد بسیار فشار مضاعفی بود بر بازه‌ی زمانی استرس زای موجود و دوست داشتم زودتر برگزار شود.

ثلاث:چه اشتباهی رو اگه برگردید تکرار نمی‌کنید؟

سعی می‌کردم از همان اول بیشتر سراغ کتاب‌های درسی و هنرستان بروم، شاید تابستان زمان مطالعه‌ام‌ را کمی بیشتر می‌کردم.

ثلاث:چه توصیه‌ای به داوطلب‌های کنکور ۱۴۰۰ داری؟
اگر بخواهم برای رشته هنر بگویم‌، واقعا باید با علاقه بیایید. بعضی افراد فکر می‌کنند که هنر ساده است در صورتی که شما با هفت درس تخصصی روبه‌رو می‌شوید که شاید تجربه خواندن آن در رشته‌های دیگر را نداشته‌اید. علاوه بر آن به دلیل منابع زیاد هنر ممکن است انرژی خود را از دست بدهید. برای همین تنها توصیه‌ام این است که واقعا با علاقه بیایید.

ثلاث:در دوران کنکور تفریحات شما چی بود؟

فیلم، البته ترجیح می‌دادم هر دو هفته یک بار و بعد از آزمون‌های آزمایشی نگاه کنم اما خب تفریح واقعی من کتاب‌‌های غیر درسی‌ام بود.

ثلاث:آیا از تلفن همراه( موبایل) استفاده می‌کردید؟زمان استفاده را لطفا بگویید
بله اما هیچ برنامه ارتباطی یا شبکه‌های اجتماعی نداشتم و از گوشی به عنوان تایمر استفاده می‌کردم.

ثلاث:انتظار این رتبه را داشتید؟
بله. اما اگر بهتر می‌شد هم تعجب نمی‌کردم.

ثلاث:در کارهای منزل به مادرتان کمک می‌کردید یا فقط درس می‌خواندید؟
خیر من یا کتابخانه بودم یا در اتاق دربسته. حتی کمتر پیش می‌آمد که خانواده من را ببیند.

ثلاث:روزانه چقدر مطالعه داشتید؟
به خاطر مدرسه رفتن کمی سخت بود چون رشته درسی‌ام متفاوت بود و روزهایی که مدرسه داشتم حدودا ۶ساعت و در روزهایی که مدرسه نداشتم ۸ الی ۱۱ ساعت متغیر بود.

ثلاث:دوست دارید در چه رشته‌ای و دانشگاهی درس بخوانید؟
اولویت اول من طراحی پارچه و لباس تهران است و دو اولویت بعدی من طراحی پارچه و لباس دانشگاه‌های دیگر. در نهایت، رشته‌ ادبیات نمایشی مدنظرم است.

ثلاث: چگونه استرس دوران کنکور و ایام کرونا را مدیریت میکردید؟
قضیه کرونا به طورکلی درگیرم کرد و استرس داشتم مبادا خودم یا یکی از اعضای خانواده‌ام به آن مبتلا شود و به نظرم این برای یک کنکوری سخت است که یکی دو هفته به دلیل بیماری مطالعه نداشته باشد.

ثلاث:کلاس‌های خصوصی ثبت نام کرده بودید؟
کلاس هندسه با آقای رضایی نیا، عربی با قدیمی فرد در کانون قلمچی شرکت می‌کردم که صمیمانه از همراهی این دو استاد عزیز تشکر می‌کنم.

ثلاث:کسی در خانواده شما این رشته را قبلا تجربه کرده بود؟

درخانواده دو نفر را داریم که یکی نقاشی و دیگری گرافیک خوانده‌اند.

ثلاث:فعالیت‌های دیگری غیر از مطالعه درسی داشتید؟
۵ سال در زمینه داستان نویسی و همچنین چندسال نقاشی می‌کردم.

ثلاث:مشکلات شما در زمان تحصیل در دوران کنکور چه بود؟
یکی از بزرگترین مشکلاتی که برای یک کنکوری هنر در کنگان وجود دارد این است که بار خواندن مطالب تخصصی جدید کاملا بر دوش خود شخص است و متاسفانه در کنگان کسی را ندیدم که تاریخ هنر را تدریس کند و همچنین مشاور خوبی برای این رشته پیدا نکردم و تمام این وظایف و برنامه ریزی‌ها بر عهده خودم بود.

ثلاث:حرف آخر شما؟
من از پدر و مادرم تشکر می‌کنم که به تصمیم من در این زمینه احترام گذاشتند و اعتماد کردند و همچنین اجازه دادند که مسیر آینده‌ام را خودم انتخاب کنم و از هیچ پشتیبانی فروگذار نکردند. همچنین می‌خواستم از آقای گلابی مسئول قلمچی که واقعا دلسوزانه به فکر دانش آموزان شهرستان کنگان هستند، تشکر کنم.

گفتگو:صلاح خنافره

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن