بروز شده در : یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 ساعت 11:12 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 66151
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 5 آبان 00 9:09 ب.ظ

کار بیمارستان کنگان از مُسکن گذشته، به جراحی نیاز است/ مسئولین سلامت کنگان و استان پاسخگو باشند

ثلاث- رئیس شورای اسلامی شهرستان کنگان گفت: هدف نهایی از راه اندازی بیمارستان های دولتی، ارائه خدمات متنوع درمانی با تعرفه دولتی و نازل است که بتواند رضایت مردم را ایجاد کند. بنابراین، بیمارستان کنگان یک مجموعه دولتی خدمت رسان است نه درآمد زا. متاسفانه در طول سال های گذشته این مرکز درمانی مورد کم توجهی مسئولین سلامت و سپس مسئولین صنعت واقع شده است.

 

ابوذر حسین پور عضو هیات رئیسه شورای شهر کنگان و رئیس شورای اسلامی شهرستان کنگان در گفتگو با خبرنگار ثلاث اظهار داشت: بیمارستان های دولتی زیر مجموعه وزارت بهداشت [به عنوان مجموعه های خدماتی در نقاط مختلف کشور ] با همه توان و ظرفیت به تمام مراجعین با هر دین، مذهب، ملیت و جنسیت خدمات رسانی می کنند.
در استان بوشهر نیز ۱۰ بیمارستان دولتی زیر مجموعه وزارت بهداشت وجود دارد که بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان نیز یکی از آنها است.
این بیمارستان نخستین مرکز درمانی جنوب استان بوشهر است که سال ها قبل برای جمعیتی در حدود ۲۵ هزار نفر احداث گردید.
هم اکنون این بیمارستان با حدود ۵۴۰ نفر پرسنل ، بخش درمانی و پاراکلینیک متنوع مانند سی سی یو، ان آی سی یو، آی سی یو جنرال و آی سی یو عفونی ، اورژانس و اتفاقات ، بخش داخلی، بخش کوید ۱۹، اتاق عمل با ۵ اتاق جراحی برای جراحی مغز و اعصاب، کلیه و مجاری ادراری، چشم، ارتوپدی، گوش و حلق و بینی ، زنان ، جراحی عمومی و…، بخش اطفال، زنان، زایشگاه و آزمایشگاه ، رادیولوژی شامل: سی تی اسکن، ام آر آی، سونوگرافی و… می باشد. از اینرو حجم مراجعین این مرکز درمانی بسیار بالاست و روزانه مراجعین زیادی را از شهرستان های کنگان، دیر، جم، عسلویه، مهر، لامرد، گله دار و پارسیان و به ویژه قطب صنعتی مستقر در منطقه را پوشش می دهد.

 

 

»بررسی دلایل بدهکاری بیمارستان کنگان «
فلسفه بیمارستان های دولتی از جمله بیمارستان کنگان، ارائه خدمات متنوع با نرخ دولتی به مراجعین است. این بیمارستان ها به هیچ عنوان نمی توانند و اجازه ندارند هزینه های واقعی را از مراجعین اخذ کنند . هدف نهایی از راه اندازی این بیمارستان ها، ارائه خدمات متنوع درمانی با تعرفه دولتی و نازل است که بتواند رضایت مردم را ایجاد کند. بنابراین، بیمارستان کنگان یک مجموعه دولتی خدمت رسان است نه درآمد زا.
ارزش و مبلغ ریالی کار و خدماتی که در بیمارستان کنگان به مراجعین ارائه می شود با مبلغ و هزینه واقعی بسیار متفاوت و فاحش است؛ یعنی هزینه ای که یک فرد بیمار به بیمارستان کنگان می پردازد با هزینه ای که بابت این خدمات پای خود بیمارستان می افتد بسیار فاصله دارد. حال این موضوع پیش می آید که اختلاف این هزینه را چطور باید جبران کرد و آیا بیمارستان خود می تواند این مبلغ را تامین کند؟ پاسخ بسیار روشن است؛ بیمارستان خود نمی تواند این مابه التفاوت و اختلاف هزینه را تامین کند زیرا کار و نقش بیمارستان کنگان و بیمارستان های شبیه به آن، ارائه خدمت با هزینه دولتی و نازل است تا عموم مردم بتوانند از این خدمات که در واقع خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز محسوب می شود، بهره مند شوند. در واقع هدف و فلسفه اول و اصلی از وجود بیمارستان هایی در شکل و قامت بیمارستان امام خمینی کنگان، ارائه خدمات درمانی به مردم است نه درآمدزایی.
با وجود توضیحات بالا هنوز پاسخی برای جبران اختلاف هزینه های خدمات ارائه شده به مراجعین و هزینه ای که پای خود بیمارستان می افتد، داده نشده است.
در این موارد، دولت موظف و ملزم است که تحت عنوان انواع سیاست های پرداختی جاری یا هر نوع مساعدت دیگری که قانون اجازه می دهد، این اختلاف هزینه را به بیمارستان بپردازد تا از ورشکستی و کسری بودجه بیمارستان ممانعت به عمل آورد.
حال آنکه چرا دولت و متولی بیمارستان در این مسئله تعلل می کند، جای سوال وجود دارد. اینکه گفته می شود میزان دخل و خرج بیمارستان کنگان با هم نمی خواند حرف درستی است زیرا فلسفه کاری بیمارستان کنگان خدمات دهی آن هم با نرخ نازل دولتی جهت ایجاد رضایتمندی عمومی است نه درآمدزایی صرف .

 

بدهی سنگین بیمارستان کنگان
اکنون با ۲۵ میلیارد بدهی( بنا به اظهارات صریح امام جمعه کنگان) عملا این مرکز درمانی ورشکسته است اما ورشکسته غیر رسمی. برای مثال وقتی از بازار، شرکت های تجهیزات پزشکی، شرکت های دارویی و… به خاطر بدهی کلان ، نتوان کالا و خدمات مجدد اخذ کرد و اینکه در پرداخت حقوق پرسنل خود مانده است، یعنی اینکه مشکل از منطقه معضل به بحران واقعی، تغییر حالت داده و کارد به استخوان رسیده است. نیاز مبم است که دولت محترم با تمام ابزارهایی که در اختیار دارد، این بدهی را تسویه کند تا بیمارستان کنگان بعد سالها بتواند نفسی به راحتی بکشد و شهروندان و پرسنل این مرکز درمانی نیز آسوده خاطر شوند.

 

» لزوم اصلاح سیاست های پرداختی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به بیمارستان ها«
مسائل مالی بیمارستان ها با قانون های موجود، بسیار پیچیده، عجیب و غیر شفاف است به طوری که کمتر کسی از آن سر در می آورد و لذا در گام نخست، این موضوع نیاز به اصلاح از مبدا ( وزارت بهداشت و درمان ) دارد.
همه بیمارستان های زیر مجموعه وزارت بهداشت، تمام درآمدهایشان بدون یک لحظه تاخیر، مستقیما و اتوماتیک وار به حساب دانشگاه های علوم پزشکی استان واریز می شود.
در استان بوشهر نیز داستان به همین شکل است که درآمدهای بیمارستان ها بدون یک لحظه تاخیر[اتوماتیک وار] وارد حساب دانشگاه علوم پزشکی می شود که دانشگاه پس از کسر یک سری مبالغ( مرسوم در کل کشور)، مابقی پول را به حساب بیمارستان ها بازمی گرداند؛ اما متاسفانه در خصوص بیمارستان کنگان این بازگشت پول روندی نامناسب، طولانی و گاها با تاخیر زیاد انجام می شود و میزان  مبلغی که باید واریز شود نیز  خیلی روشن و واضح نیست که این روند حتما باید [از طریق وزارت] اصلاح شود.

 

لزوم انتصاب نیروهای جنوب استان در پست های کلیدی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر/ هم اکنون این توازن رعایت نشده است
یکی از درخواست های ما، انتصاب نیروهای جنوب استان در پست های کلیدی دانشگاه علوم پزشکی است. اگر این توازن در انتصاب مدیریت ها رعایت نشود، بیمارستانی مانند بیمارستان امام خمینی کنگان ممکن است هیچ گاه از این شرایط ورشکستگی خارج نشود و مردم و پرسنل خدمتگزار آن، همیشه باید نگران این وضعیت باشند.
این خواست اکید مردم جنوب استان از رئیس جمهور محترم، وزیر محترم بهداشت، نماینده محترم مردم جنوب استان بوشهر و استاندار محترم بوشهر است.
نکته آخر تسویه معوقات و بدهی میلیاردی بیمارستان کنگان است. تا زمانی که این بدهی های کمر شکن تسویه نگردد، عملکرد بیمارستان امام خمینی روی روال معمول نخواهد افتاد. نیاز است که دولت با کمک صنعت مستقر در منطقه و وزارت نفت، فکری اساسی و عاجل برای این مسئله نمایند. مردم کنگان منتظر هستند./انتهای خبر

 

..

توضیح:  متاسفانه علیرغم فریادهایی که زده می شود، مسئولین سلامت شهرستان کنگان و استان سکوت اختیار کرده اند. در این میان انتظار مردم شهرستان کنگان از نماینده مردم جنوب استان این است که برای حل این معضلات ورودی جدی و موثر کند.

زیر ساخت های حوزه درمان، یکی از خطوط قرمز مردم شهرستان کنگان است و تقویت بیمارستان کنگان به عنوان مهمترین زیر ساخت درمان شهرستان ، مطالبه عمومی شهروندان این منطقه است.

در طول سال های گذشته هر مسئولی که توان و نفوذی داشت سعی کرد با اعمال فشار، نیروهای خود را به این بیمارستان تحمیل کند و بعدها نیز برای تبدیل وضعیت آن تمام تلاش خود را به کار گرفت. اما متاسفانه همان مسئول برای برداشتن حتی یک بار از روی دوش این بیمارستان هیچ اقدام موثری انجام نداد.

انتظار دیگر مردم شهرستان کنگان از نماینده مردم جنوب استان بوشهر این است که در پست های مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی که شامل ۷ معاونت و زیر مجموعه های ان است، باید برای جنوب استان بوشهر چند کرسی بگیرد. مهمترین معاونت دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر، معاونت توسعه مدیریت و منابع  است که شاید بتوان آن را قوی ترین و موثرترین و پر نفوذترین سمت دانشگاه علوم پزشکی ( در هر استانی) دانست، که البته در استان بوشهر که جای خود دارد. نقش یک معاونت توسعه در دانشگاه های علوم پزشکی مانند نقش و قدرت وزارت نفت در دولت است. متاسفانه در طول سال های گذشته هیچگاه شهرستان های جنوب استان بوشهر نتوانسته اند سهمی از مدیریت دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر داشته باشند که اصلا عادلانه نیست.  بدون داشتن کرسی در دانشگاه علوم پزشکی عملا امکان چانه زنی شهرستان های جنوبی استان دردانشگاه علوم پزشکی صفر است. مردم جنوب استان چشم انتظار انتصاب های عادلانه و متوازن در دانشگاه علوم پزشکی استان هستند.

امید است نماینده پر تلاش مردم جنوب استان بوشهر با علم به این موضوع و اقدام موثر در راستای اخذ چند معاونت در دانشگاه علوم پزشکی برای افراد توانمند شهرستان های جنوبی استان ، اقدامی موثر برای حوزه سلامت و خصوصا درمان منطقه نماید.

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن