بروز شده در : چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 11:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 34250
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 14 مهر 95 0:23 ق.ظ

افراد مدعی فقر برای دریافت یارانه ثبت‌نام کنند

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به بهبود شرایط اقتصادی کشور گفت: امیدواریم با شرایط موجود رشد اقتصادی ۵‌ درصدی تا پایان امسال محقق شود.

علی طیب‌نیا امروز در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان اظهار کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، اقتصاد کشور در ابتدای امسال شرایط مناسبی را داشته است.

وی افزود: رشد اقتصادی کشور در سه ماهه نخست امسال نشان داده که رشد اقتصادی ۵‌درصدی تا پایان سال دست‌یافتنی است.

وی با اشاره به اینکه پایداری ملت ایران سبب رفع تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران شده است، گفت: ممکن است همه تحریم‌ها لغو نشده باشد؛ اما باید بدانیم اگر تحریم‌ها در گذشته ادامه می‌یافت و وارد مرحله دوم می‌شد؛ مشکلات بسیار زیادی را برای اقتصاد ایران ایجاد می‌کرد.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: دشمن به خوبی دریافته بود که اقتصاد ایران چه ضعف‌هایی دارد و وابستگی اقتصاد ایران به نفت را به عنوان یک مشکل اساسی به خوبی درک کرده بود و با استفاده از همین موضوع قصد فشار به اقتصاد ایران برای اعمال سلطه‌گری خود داشت؛ اما ملت ایران با پایداری خود دشمنان را ناکام گذاشتند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن ابراز خرسندی نسبت به آرامش ایجاد شده در بازار آن را نشانه‌یی از کارآمدی برنامه‌های دولت نام برد و گفت: دولت برای خروج از رکود و فعال‌سازی واحدهای تولیدی و صنعتی آسیب‌دیده از تحریم‌های ظالمانه و تحقق اقتصاد مقاومتی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری خیز برداشته است.

وی تاکید بر عزم دولت دکتر روحانی برای خروج از رکود و فعال کردن واحدهای تولیدی و صنعتی کشور اظهار کرد: وظیفه نظارت بر فرآیند فعال‌سازی واحدهای تولیدی مشکل‌دار و رفع موانع تولید در آنها در هر یک از استان‌های کشور به یکی از وزرا و اعضای کابینه یازدهم واگذار شده که در همین راستا ماموریت رفع مشکلات تولیدی‌های استان سمنان به بنده واگذار شده است.

وزیر اقتصاد از تدوین یک برنامه جامع از سوی کابینه تدبیر و امید برای اجرایی شدن طرح‌های اقتصاد مقاومتی و تحقق شعار سال خبر داد و تصریح کرد: در همین راستا، برش‌های استانی اقتصاد مقاومتی نیز تدوین شده است.

وی از برنامه‌ریزی برای فعال‌سازی واحدهای کوچک و متوسط تعطیل و افزایش تولید واحدهایی که زیر ظرفیت کار می‌کنند، خبر داد و اظهار کرد: با محقق شدن این مهم علاوه بر افزایش سطح تولید، فرصت‌های اشتغال بسیاری در کشور ایجاد می‌شود.

طیب‌نیا از بهره‌گیری از ظرفیت بانک‌های کشور در راستای فعال‌سازی این واحدها خبر داد و گفت: با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات این واحدها در رصدهای کارشناسانه قبلی، مشکل نقدینگی تشخیص داده شده دولت چند ماهی است با تامین منابع مورد نیاز و اعطای تسهیلات به همه واحدهای مشکل‌دار بستر را برای ایجاد یک تحرک جدی در فضای اقتصادی و تولید کشور فراهم کرده است.

وزیر اقتصاد با اشاره به ارزیابی‌های مثبت اقتصادی انجام شده و نتایج مثبت آن در ۳ماهه اول امسال رسیدن به هدف رشد اقتصادی ۵‌درصدی را تا پایان امسال امکان‌پذیر دانست و عنوان کرد: در صورتی که اختلافات سیاسی، حزبی، گروهی و نزاع بر سر تصاحب قدرت در عصر سیاست‌های اصولی در اداره کشور غلبه نکند، می‌توانیم از این شرایط سخت عبور کنیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به رسیدن تورم به بیش از ۴۰‌درصد در سال ۹۱ و ۴۵‌درصد در سال ۹۲ و رشد اقتصادی منفی ۶٫۸‌درصدی گفت: در این سال نوسانات شدیدی را در بازار ارز و طلا شاهد بودیم و نوسانات شدید هر روزه در بازار را فراموش نکرده‌ایم.

طیب‌نیا با بیان اینکه در آن سال‌ها عدم اطمینان و بی‌ثباتی در اقتصاد ایران وجود داشت، خاطرنشان کرد: اگر این وضعیت ادامه می‌یافت و مرحله دوم تحریم‌ها علیه ملت بزرگ ایران اعمال می‌شد، آثار بسیار شدید‌تری بر اقتصاد کشورمان بر جای می‌گذاشت؛ اما ملت بزرگ ایران نشان داد با صبر، پایداری، ایثارگری و مدیریت جهادی می‌توان از مهم‌ترین مشکلات نیز عبور کرد.

طیب‌نیا با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی امریکا را مانع از ایجاد ارتباط اقتصادی با ایران می‌دانند، بیان کرد: به عقیده برخی اروپایی‌ها مجموعه قدرت‌های اروپایی قادر به دفاع از حقوق خود در برابر امریکا نیستند.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه کاهش قیمت نفت در سال‌های اخیر شدیدترین و طولانی‌ترین تکانه نفتی در تاریخ معاصر بود، تاکید کرد: براساس گزارش رسمی بانک جهانی، اقتصاد ایران بهترین عملکرد را در این شرایط داشته است در حالی که هنوز بی‌سابقه‌ترین و گسترده‌ترین تحریم‌ها بود.

طیب‌نیا با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی با تیزبینی و درک درست از شرایط واقعی کشور ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: تاکیدات درست مقام معظم رهبری فرصت مناسبی را برای ما فراهم کرده است تا بتوانیم اقتصاد کشور را درمان کنیم. وی با بیان اینکه هدف اقتصاد مقاومتی مقابله با بیماری دولتی و نفتی ‌بودن اقتصاد ایران است، خاطرنشان کرد: این دو معضل همان چیزی است که منشا آسیب‌پذیری کشور در برابر تکانه‌های خارجی و منشا اصلی رشد پایین اقتصادی کشور در ۴۰سال گذشته و نیز عامل اصلی نوسانات در بیکاری و رشد اقتصادی کشور در اقتصاد ما بوده است، بنابراین همه ما باید در راستای تحقق این سیاست‌ها عمل کنیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به تدوین برنامه‌های جامع عملیاتی برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: برخی پروژه‌ها برای امسال به عنوان اولویت انتخاب شده و تصمیم گرفته‌ایم به‌صورت جدی روی آن متمرکز شویم.

 
فقدان اطلاعات برای حذف یارانه پردرآمدها

وزیر امور اقتصادی و دارایی بااشاره به تلاش سال گذشته دولت برای حذف دهک‌های پردرآمد گفت: در آن زمان مشاهده کردیم برخی یارانه‌بگیرانی که حذف شدند، «درآمد پایینی» داشتند. امروز اطلاعات لازم را از دهک‌های پردرآمد نداریم و تا این اطلاعات در دسترس نباشد امکان حذف یارانه‌های پردرآمدها وجود نخواهد داشت.

طیب‌نیا با بیان اینکه در ۶ماهه نخست امسال ۲۱هزار میلیارد تومان یارانه به مردم کشور پرداخت شده است، گفت: تا پایان امسال نیز همین مقدار نقدینگی به‌عنوان یارانه در کشور تزریق می‌شود درحالی که مجموع درآمدهای یک‌ساله دولت حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی ۳۱هزار میلیارد تومان است و با کاهش ۱۱هزار میلیارد تومانی در این زمینه مواجه هستیم.

وی بااشاره به اینکه یارانه نباید به همه اقشار تعلق بگیرد، عنوان کرد: باید یارانه تنها به افراد زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی پرداخت شود و افراد مدعی فقر، برای دریافت یارانه ثبت‌نام کنند. در این صورت حداقل سالانه ۳۰هزار میلیارد تومان در کشور صرفه‌جویی می‌شود. دولت در این صورت می‌تواند این اعتبار را صرف پرداخت یارانه تولید و توسعه زیرساخت‌های کشور کند چراکه امروز دولت با درآمدهای فعلی نمی‌تواند یارانه تولید را پرداخت کند.

وزیر اقتصاد در ادامه ارائه اظهارنامه مالیاتی را شرط استفاده از تخفیف‌ها و معافیت‌های مالیاتی عنوان و تصریح کرد: کسی که اظهارنامه ارائه نکند، نمی‌تواند از معافیت‌های مالیاتی برخوردار شود.

وی با بیان اینکه دولت می‌خواهد از اطلاعات درآمدی مردم آگاه باشد، عنوان کرد: باید میزان درآمد و دارایی مردم را بدانیم چراکه در همه جای دنیا این موضوع مرسوم است. دولت باید نسبت به درآمدهای مردم مطلع باشد، اما این اطلاعات نباید در جایی درز کند.

همچنین سازمان امور مالیاتی کشور سال‌هاست که از وضعیت اطلاعات درآمدی مردم مطلع است اما تاکنون این اطلاعات در جایی درز نکرده است.

طیب‌نیا با تاکید بر لزوم یکسان‌سازی نرخ ارز گفت: درنظر داریم تا در چند ماه آینده یکسان‌سازی نرخ ارز را انجام دهیم و قدم‌های موثری را در این زمینه برداشته‌ایم.

وی بااشاره به اینکه امروز فاصله نرخ ارز آزاد و مبادله‌یی بسیار کم است، عنوان کرد: از طرفی نیز سبد اقلام استفاده از ارز مبادله‌یی منقبض شده است و مشکل دو نرخی بودن ارز تا ۲، ۳ماه آینده عملا حل می‌شود.

 

منبع:ایران جیب

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن