بروز شده در : چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 11:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 39756
تعداد نظرات:۲ دیدگاه
تاریخ انتشار:پنجشنبه 5 اسفند 95 11:52 ق.ظ

مطلب وارده/

ترافیک بیمار در شهر !

ثلاث – رقیه یوسفی : شهر کنگان با رشد بی سابقه ترافیک در سال های اخیر با مشکلات جدی روبروست و عدم توجه به این امر در آینده این شهر را با مشکلات جبران ناپذیری مواجه خواهد ساخت

نیاز به حمل و نقل از جمله نیازهای ضروری بشر است که در طی قرون متمادی به شکل امروزی درآمده است. حمل و نقل با استفاده از وسایل حمل و نقل و مسیرهای از پیش تعیین شده صورت می گیرد. برای این منظور مهندسی ترافیک به کمک بشر آمد تا سیستمی مکانیزه برای رفع نیاز حمل و نقل در نظر گرفته شود و از بروز مشکلات ترافیکی جلوگیری شود. جانمایی صحیح امکانات، زیرساخت ها، پل ها، بریدگی ها، سرعت گیرها، چراغ های راهنمایی و رانندگی و … در جلوگیری از معظلات ترافیکی نقش مهمی ایفا می کند.

به طور کلی مهم ترین اقدامات مدیریت ترافیک به شرح زیر است:

  • اجرای سریع، ایمن و اقتصادی طرح ها و پروژه های حمل و نقل شامل مسیرهای عبور و مرور و دسترسی (جاده ها، خیابان ها، بلوارها، کوچه ها و …)
  • کاهش آلودگی شهری
  • حفظ امنیت عبور عابرین پیاده (پیاده روها، پل های هوایی عبور عابرین پیاده، خط کشی ها و …)
  • جانمایی صحیح چراغ های راهنمایی، سرعت گیرها، بریدگی ها، تقاطعات و …
  • جانمایی صحیح و عدم تمرکز امکانات شهری برای جلوگیری از ایجاد ترافیک در محل تمرکز امکانات
  • افزایش ایمنی راه ها
  • ایجاد تسهیلات حمل و نقل عمومی وکاهش بارترافیکی در شهر

با توجه به موارد ذکر شده، ایجاد ترافیک به دلیل عدم مدیریت و مهندسی ترافیک قطعی خواهد بود. در این میان شهر کنگان با رشد بی سابقه ترافیک در سال های اخیر با مشکلات جدی روبروست. دلایل اصلی ترافیک و آلودگی های صوتی و زیست محیطی ناشی از آن عبارتند از:

  • عدم وجود زیرساخت های مناسب شهری و عدم تناسب جمعیت با زیرساخت های ضعیف موجود:

جمعیت شهر کنگان به دلیل هجوم مهاجرین به سرعت در حال افزایش است و این در حالی است که زیرساخت های موجود حتی پاسخگوی نیازهای مردم بومی نیست. وضعیت نامناسب خیابان ها و معابر شهر، عدم آماده سازی خیابان ها و معابر در شهرک های مسکونی و پر رفت و آمد و همچنین تخریب آسفالت در گذرگاه های اصلی از سویی و عبور وسایل نقلیه سنگین به دلیل عدم تکمیل کمربندی شهر از سوی دیگر باعث ایجاد بحران در شهر شده است.

 

  • اجرای کند، ناایمن و غیر اقتصادی طرح های عمرانی بخش حمل و نقل:

برخی از این طرح ها سال ها به طول انجامیده و همچنان به اتمام نرسیده است. کندی اجرای این طرح ها که با کاهش کیفیت همراه شده به ترافیک شهری دامن زده است.

  • عدم حفظ امنیت عبور عابرین در شهر:

عدم وجود پیاده روهای مناسب از جمله مهم ترین مشلات شهر است که هم امنیت عابرین را به خطر می اندازد و هم عبور عابرین از داخل خیابان به دلیل عدم وجود پیاده رو مناسب، باعث افزایش بار ترافیکی شهر می شود. ترافیک سنگین شهر بدون ایجاد پل های هوایی مناسب و استاندارد برای عبور عابرین، تحمل این شرایط را ناممکن ساخته است.

کنگان-سعید-درستکار (۱۱)

  • جانمایی نامناسب امکانات در شهر:

تمرکز امکانات شهری در خیابان های شلوغ، بدون پیاده رو و بدون فضای مناسب جهت پارک خودرو که بدون مطالعه و برنامه ریزی شهری و کاملا سلیقگی صورت گرفته است تردد عادی را مختل نموده است.

  • جانمایی نا مناسب چراغ های راهنمایی، تعدد سرعت گیرها، وجود چاله های عمیق در مسیر عبور و مرور خوردروها، وجود بریدگی ها و تقاطعات غیراصولی از دیگر دلایل ایجاد ترافیک در این شهر است.
  • عدم وجود سیستم مناسب حمل و نقل عمومی:

با توجه به افزایش جمعیت شهر و نیاز روز افزون به حمل و نقل روان در سطح شهر، مطالعه و برنامه ریزی صحیح برای ایجاد سیستم حمل و نقل عمومی جزو نیازهای ضروری شهر است.

با نگاهی اجمالی به شرایط شهر، جای خالی مدیریت ترافیک و برنامه ریزی صحیح و اصولی در شهر کاملا احساس می شود و در این میان شورای ترافیک به عنوان مرجع اصلی مدیریت ترافیک باید پاسخگوی این آشفتگی باشد.

برچسب ها:

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

  1. بی نام says:

    شهرداری مسئول اصلی رسیدگی به وضعیت ترافیک است.

  2. شهروند شهر says:

    شهرداری باید پاسخگو باشه. آشفتگی زیر سر خودشه.

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن