بروز شده در : چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ساعت 12:51 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 61112
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 13 مرداد 99 3:53 ب.ظ

در شرایط فعلی اجاره خودرو مقرون به صرفه است؟

ثلاث- در عصری به سر می بریم که جهت سرعت بخشیدن به امور زندگی روزمره از ماشین بهره می بریم. داشتن ماشین مزایای فراوانی برای ما به همراه دارد، اما قبول کنید حفظ یک خودرو بی نقص که سلامت جانی ما را تامین نمایید،

 

در عصری به سر می بریم که جهت سرعت بخشیدن به امور زندگی روزمره از ماشین بهره می بریم. داشتن ماشین مزایای فراوانی برای ما به همراه دارد، اما قبول کنید حفظ یک خودرو بی نقص که سلامت جانی ما را تامین نمایید، هزینه های زیادی مانند: حق بیمه شخص ثالث، پرداخت خلافی ها، پرداخت انواع عوارض، هزینه های نگهداری و … را بر ما تحمیل می کند. از طرفی نداشتن ماشین نیز یک دردسر دیگر است. شاید با خود فکر کنید برای رفت و آمد تاکسی یا آژانس می گیریم، اما برای رفتن سر یک قرار کاری مهم با آدم های مهمتر چه تدبیری باید اندیشید؟ اگر از شهری به شهر دیگر سفر کنید و بخواهید یک ماشین تحت اختیار داشته باشید که کل مدت مسافرت را با آن جابجا شوید، آن هنگام چه فکری دارید؟ مطمئناً مدام تاکسی گرفتن نمی تواند یک گزینه مناسب برای چنین افرادی باشد. می دانیم که برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد! امروزه شرکت هایی راه اندازی شده اند که بر این معضل فائق آمده و نیاز افراد به خودرو را بر طرف کرده اند. شرکت های رنت کار، ماشین را در قالب اجاره در اختیار متقاضیان قرار می دهند. این کار در اغلب شهرهای ایران در حال انجام است و مشتری می تواند با توجه به بودجه خود، ماشین های مدل بالا یا متوسط را با قیمت های مختلف را اجاره کند. بیشترین شهرهایی که رنت خودرو در آن به وفور دیده می شود، شهرهای توریستی و گردشگر پذیری مانند: تهران، کیش و مشهد هستند. رنت کاران همه مدل ماشینی برای عرضه در دست و بال دارند، هم ماشین های لاکچری چند میلیاردی هم خودروهای متوسط میلیونی داخلی، که البته قیمت اجاره آنها برای هر یک روز با هم بسیار متفاوت است. مدل ماشین و مدت زمانی که می خواهید آن را کرایه کنید بر قیمت ها تاثیر مستقیم دارد. با وجود این شرکت ها دیگر نیاز نیست که سوار شدن بر ماشین های مدل بالا برای خیلی ها فقط در حد یک آرزو بماند. اتومبیل های اجاره ای را می توان از یک روز تا چند ماه در اجاره خود داشت. سایت های زیادی در این رابطه وجود دارند که به ثبت سفارش شما می پردازند. می توانید برای اجاره خودرو از مستر بلیط راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

اما سوالی که ذهن افراد را به خود درگیر می کند اینکه آیا اجاره خودرو به صرفه تر است یا خریدن آن؟ در پاسخ این سوال نمی توان به طور قاطع و صد در صد جواب مثبت یا منفی داد، زیرا هر یک از آنها در شرایط خاص خود مقرون به صرفه هستند. تصور کنید در شهری زندگی می کنید که امکان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به خوبی فراهم است و از طرفی در منطقه ای شما طرح ترافیک اجرا می شود، خب به طور یقین در چنین شرایطی بیرون بردن خودرو شخصی کار چندان عاقلانه و به صرفه ای نیست. اینکه که هر روز ماشین خود را بیرون ببرید، هزینه پارکینگ، سوخت، بیمه، لاستیک ها و را بپردازید، همگی به نوعی زیان آور خواهد بود. اگر به طور کلی ماشین ندارید و برای رفتن به سفر یا رفتن سر قرارهای مهم کاری می خواهید خودرو بخرید، باز هم این کار به سود شما نخواهد بود. در این حالت رنت ماشین می تواند به صرفه ترین گزینه باشد. شاید در وحله اول فکر کنید که هزینه اجاره بالا باشد اما با اندکی تامل در می یابید که اجاره ماشین برای یک روز یا حتی یک سفر یک هفته ای خیلی ارزانتر از خریدن آن خواهد بود.

 

دلایل اجاره خودرو چیست؟

به طور یقین تا اینجای مطالب برای شما سوال پیش آمده که در چه شرایط و زمانی افراد به اجاره خوردو روی می آورند؟ گاهاً برای انجام یک سفر مجبور می شوید که با خرید بلیط اتوبوس، قطار یا هواپیما خود را به مقصد برسانید، اما وجود یک ماشین در همان مقصد برای شما ضروریست تا به راحتی بتوانید کارهای خود را راه بیندازید. شما قادرید که در چنین مواقعی، پیش از آغاز سفر ماشین را در آن شهر اجاره کنید و به محض رسیدن، آن را تحویل بگیرید. خیلی از عروس و دامادها دوست دارند برای برگزاری مراسم خود یک ماشین عروس شیک و لوکس داشته باشند، اما مطمئنا خرید ماشین در چنین زمانی برای آنها تنها هزینه اضافی در پی خواهد داشت، با این شرایط رنت ماشین گزینه بسیار کارآمدی است. موسسه ها، شرکت ها، بازرگانان بزرگ و… برای استقبال از میهمانان مهم و یا خارجی در فرودگاه، ماشین اجاره می کنند و اتفاقا این کار برای آنها اعتبار خوبی به همراه می آورد. در بسیاری موارد دیگر، افراد بنا به هر دلیلی دوست دارند که ماشین اجاره کنند تا اینکه سرمایه خود را برای خرید آن راکد نمایند. خیلی از افراد تنها برای رسیدن به رویای سوار شدن بر اتومبیل های گران قیمت، این کار را انجام می دهند. در واقع صنعت اجاره ماشین به نوعی تابوی اینکه تنها قشر ثرتمند و متمول جامعه می توانند بر ماشین های لوکس سوار شوند را شکسته است.

 

منبع تأمین ماشین رنت کاران از کجاست؟

این سوال خوبیست! اینکه شرکت های اجاره دهنده این همه مدل ماشین مدل بالا را چگونه در اختیار دارند؟ بسیاری از این شرکت، ماشین ها را با در نظر داشتن قوانین ویژه ای از کمپانی تولید کننده تحویل می گیرند و در اختیار متقاضیان قرار می دهند. شرکت هایی نیز وجود دارند که خودشان مالک تمام خودروها هستند، که نمونه همین شرکت در تهران هم اکنون در حال فعالیت است و بدون واسطه کار می کند. این موضوع یک امتیاز برای کسانیست که قصد دارند ماشین اجاره کنند زیرا هزینه ها برای آنها تا حدی کاهش می یابد. برخی اوقات هم، صاحب ماشین های لوکس، آنها را برای اجاره به شرکت های اجاره خودرو تحویل می دهند، تا اینگونه سرمایه شان نیز راکد نماند و درآمدزایی کرده باشند.

مزایای اجاره خودرو

پیش از این گفتیم که بنا به دلایل زیادی افراد ترجیح می دهند ماشین اجاره کنند. اما آیا این اجاره خودرو به سود ماست یا به ضرر؟ اصلا این کار مزیتی دارد یا سراسر ضرر است؟ بی شک کسی نمی تواند منکر مزایای داشتن خودرو شخصی شود اما می دانیم که داشتن ماشین و نگهداری از آنها نیز هزینه هایی بر مالک تحمیل می کند. با این شرایط اقتصادی فرد ترجیح می دهد ماشین اجاره کند تا اینکه ماشین بخرد یا اتومبیل خود را بیرون ببرد و پی خیلی از مسائل و هزینه های اضافی را به تن بمالد. هزینه های اولیه و اجباری نگهداری از پایین ترین مدل ماشین در کشور ایران را در نظر بگیرید: هزینه بیمه، تعویض روغن، هزینه سوخت و … هر کدام از آنها با بهترین کیفیت یا حتی گاها با کیفیت متوسط هزینه زیادی در بر می گیرند. تصور کنید که ماشینی که دارید، صفر نیست و هر لحظه ممکن است قطعه ای از آن نیاز به تعمییر داشته باشد. تحریم ها، اقتصاد نابسامان کشور و بالا و پایین شده لحظه ای قیمت دلار، موجب شده قیمت قطعات ماشین تا ۳۰۰ درصد افزایش داشته باشد. از این رو نیز حفظ یک ماشین ساده و مدل پایین هم دشوار است. بالا رفتن نرخ قطعات خودرو، بازار فروش قطعه‌های فیک را جان دوباره ای بخشیده و هزینه های دو چندانی بر صاحبان ماشین ها تحمیل می کند. اگر سری به تعمیرگاه ها بزنید می بینید که هستند افرادی که تنها با تعویض یک دیسک صفحه تقلبی ٣۰۰‌ هزار تومانی، متحمل ضررهای ۱۰ میلیون تومانی به ماشین خود شده اند. امکان تشخیص قطعات غیر استاندارد برای افراد عادی بسیار دشوار است از این رو صاحب ماشین باید ضرر زیادی را بابت یک تعویض ساده بپردازد. از طرف دیگر هزینه نگهداری خودروهای چینی به مراتب سخت تر و زیان آورتر از ماشین های ایرانی بوده و اغلب مراجعه کنندگان به تعمیرگاه ها صاحبان این نوع ماشین ها هستند. کیفیت ساخت خودروهای اروپایی خیلی بالاتر از مدل های چینی است اما قیمت های سربه فلک کشیده آنها باعث شده که متقاضی مدل های چینی بیشتر باشد. در این بین تعمیرکاران نیز تا میزان ۲۰ درصد بر دستمزها افزوده اند و کار نگهداری از ماشین برای صاحبانشان سخت تر می شود. مواردی که عنوان کردیم تنها بخشی ازشرایط نگهداری یک ماشین مدل پایین مثل پراید در کشور ما بود، نتیجه ای که از این مطلب حاصل می شود این است که در بسیاری از موارد اجاره کردن یک خودرو برای مسافرت، راه انداختن کارهای روزمره، رسیدن به قرارهای مهم کاری و… خیلی خیلی مقرون به صرفه تر از خرید خودرو می باشد.

 

 

ماشین اجاره کنیم یا آژانس بگیریم؟

هر یک از این دو سرویس در زمان مناسب خود، کاربردی هستند اما خدمات رسانی در هر کدام متفاوت است. اگر بخواهید آژنس بگیرید بی شک باید راننده ای هم در کار باشد اما در رنت خودرو قادرید که ماشین را با راننده و یا بدون راننده در اختیار داشته باشید. یک نکته دیگر که وجود دارد این است که شما در آژانس گرفتن تعیین نمی کند که چه مدل ماشینی دنبالتان بیاید اما در حالت اجاره این خودتان هستید که تصمیم می گیرید چه مدل اتومبیلی سوار شوید و از طرفی بیشتر خودروها مدل بالا و میلیاردی هستند اما در سرویس آژانس همه ماشین ها مدل متوسطی دارند. اغلب افراد ماشین ها را بدون راننده در اختیار می گیرند و ترجیح می دهند که در سفر راحت باشند و کسی به عنوان راننده آنها را همراهی نکند.

 

اجاره ماشین ایرانی یا خارجی

خیلی از مواقع مجبور به کرایه ماشین برای اهداف مختلف می شویم. اجاره ماشین های ایرانی و داخلی برای ما ایرانی ها راحتر و البته ارزانتر خواهد بود، اما بی شک نمی تواند کلاس کاری خودرو خارجی را داشته باشد. اگر برای اجاره خودرو قصد دارید هزینه کمتری بپردازد و ماشین های ایرانی گزینه خوبی بوده اما اگر به برند و مدل آن اهمیت می دهید و کیفیت برایتان حرف اول را می زند، ماشین های لوکس خارجی را رزرو کنید. در نظر داشته باشید که اجاره ماشین های خارجی، ودیعه و ضمانت آنها بیشتر از مدل های داخلی است. در آخر تصمیم گیرنده نهایی شما هستید که با توجه به شرایطی که دارید نوع ماشین را انتخاب نمایید.

 

کرایه ماشین بدون راننده

تفاوتی ندارد که ماشین تحت اختیار شما داخلی باشد یا خارجی، شما این امکان را دارید که ماشین را با راننده یا بدون آن کرایه کنید. اگر ماشین را با راننده رنت نمایید نیازی به ضمانت خاصی نیست و فقط باید اجاره آنرا بپردازید. این کار برای افرادی که نمی توانند تضمین مطمئنی ارائه دهند گزینه مناسبی است. رنت بدون راننده شرایط سخت تری دارد و باید تمام قواعد آن را راعایت کنید و همه مدارکی که در زمان رزرو ماشین گفته می شود، باید

.

مدارک لازم برای اجاره خودرو

برای اینکه ماشینی را از شرکت های اجاره دهنده خودرو تحت اختیار بگیرید باید مدارک زیر را ارائه دهید که این مدارک برای اتباع ایرانی و خارجی متفاوت خواهد بود.

  1. کارت ملی اجاره کننده
  2. تحویل یک برگه چک یا سفته به نرخ روز خودرو
  3. گواهینامه
  4. “یکی از موارد زیر برای ایرانیان:”
  • ارائه پول نقد به مبلغ ده درصد از ارزش ماشین مورد نظر (برای خودروهای داخلی ودیعه ۱۵ درصدی )
  • سند یک ملک که به نام فرد متقاضی باشد
  • تحویل اتومبیل شخصی خود به همراه سند آن به رنت کار

مدارک مورد نیاز برای اتباع خارجی

  1. کارت شناسایی قابل استناد
  2. ویزا و پاسپورت فرد
  3. مشاهده بلیط رفت و برگشت فرد
  4. گواهینامه
  5. ارائه پول نقد به مبلغ ده درصد از ارزش ماشین مورد نظر (با ارزهای خارجی یا ریال) (برای خودروهای داخلی ودیعه ۱۵ درصدی )

 

کرایه ماشین و معضلات آن

در حفظ و نگهداری ماشین اجاره ای باید کوشا بود و مراقب باشید که به آن آسیبی نرسد زیرا در غیر اینصورت، شرکت های اجاره دهنده، خسارت وارده را از مبلغی که در وحله اول نزد رنت کار گذاشته اید بابت جریمه کسر خواهند کرد. اما شرکت های رنت کار نیز در مقابل مشتریان خود وظایفی بر عهده دارند و آن هم این است که ماشینی که برای اجاره به آنها می دهند باید از نظر فنی کاملا سالم و بی نقص باشد.

 

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن