بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 62281
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 11 آبان 99 3:20 ب.ظ

زندگی نامه و آرامگاه مولانا

ثلاث- مولانا جلال الدین بلخی معروف به مولوی درمیان سال های ۶۰۴ تا ۶۷۲ هجری قمری می زیست و در مدت زمان حیات خود آثاربسیار  باارزش و نفیسی را بر جای گذاشت. آرامگاه این شاعر بزرگ در شهر قونیه است.

 

.

مولانا جلال الدین بلخی معروف به مولوی درمیان سال های ۶۰۴ تا ۶۷۲ هجری قمری می زیست و در مدت زمان حیات خود آثاربسیار  باارزش و نفیسی را بر جای گذاشت. آرامگاه این شاعر بزرگ در شهر قونیه است. آرامگاه مولوی در حقیقتبه عنوان موزه‌ ای محسوب می شودکه شما را به سفری در عمق تاریخ خواهد برد.مقبره این شاعر بسیار بزرگ در قسمت جنوب شرقی شهر قونیه قرار گرفته است.در این مکان، آثاری از انسان هایی یافت شده که در هفت هزار و پانصد سال پیش از میلاد مسیح در این قسمت از قونیه زندگی می‌کردند.

آرامگاه و حرم مولانا جلال الذین بلخی بر فراز تپه‌ای به ارتفاع ۱۰۱۶ متر بنا شده است و چشم اندازبسیار تماشایی را در معرض دید بینندگان قرار می دهد.  این تپه تا امروز بارها و بارها مورد کاوش باستان‌شناسان قرارگرفته است و آثار باستانی ارزشمندی از آن به جا ماندهاست که متعلق به هزاران سال پیش هستند. مساحت این آرامگاه در ابتدا ۶.۵۰۰ متر مربع بود؛ ولی امروزه افزایش یافته و به ۱۸.۰۰۰ متر مربع رسیده است.

زمان حیات مولانا هم‌زمان بود با سلطنت سلسله سلجوقیان، همان دوران طلایی ساخت و ساز بناهای شاخص در ترکیه و ایران. حرمی برای گرامی‌داشت این معلم صوفی ساخته شده که امروزه می توانیم از آن بازدید نماییم.

یک سال پس از مرگ مولانا یعنی در سال ۱۲۷۴ میلادی ساخت و ساز مقبره مولاناآغاز شد که با نظارت همسر امیر سلیمان سلجوقی به اتمام رسید.یک گنبد مخروطی شکل و فیروزه ای رنگ بر بالای قبر وی ساخته اندکه صدها سفال تشکیل شده و امروزه همبا همین گنبد شناخته می شود.در تاریخ ۱۸۵۴ میلادی به این ساختمان چند بخش دیگر اضافه کردند تا بدین وسیله بتواند جمعیت بیشتری را پذیرا باشد.

در سال ۱۹۲۶ میلادی آرامگاه مولانا جلال الدین بلخی تبدیل به موزه ای شد و در سال ۱۹۵۴ میلادی این حرم را «موزه مولانا»نام نهادند.

موزه مولانا

موزه مولانا یکی از مهم‌ترین جاذبه های مقدس کشور ترکیه به شمار می آید. موزه مولوی یا موزه مولانا که در شهر قونیه  قرار دارد از مهمترین جاذبه‌های گردشگری ترکیه است. حدودا یک ونیم میلیون گردشگر از سراسر دنیا به این موزه جذب می شوند.کسانی که به این موزه علاقه دارند می‌توانند به صورت تور داخلی و یا خارجی به این شهر سفر کنند و ازخانه بزرگترین عارف و شاعر دنیا دیدن نمایند. مولانا در دوره سلجوقیان به دعوت پادشاه، به همراه خانواده‌اش به این خانه نقل مکان کردند.

درسال هزارودویست و سی و یک بعد از سال‌ها زندگی در زیر سایه خاندان سلطنتی، برای دفن کردن پیکر پدر مولانا باغ رز قونیه را به او هدیه دادند. این موضوع خود علتی برای آغاز کار برای ساختن موزه مولویشد. با مرگ مولانا و خانواده اش، باغ رز قونیه تبدیل به یک گورستان خانوادگی شد. بعد از مرگ مولانا در سال هزارو دویست و هفتاد و چهار شاگرد وی یعنی همان حسام الدین چلبی روی سنگ مزارش مقبره ای بنا کرد که گنبد آن به وسیله سنگ‌های سفالی تزئین شده است.

بعد از سال‌ها بعضی قسمت‌ها به این موزه اضافه شد و همین سبب شد که در سال هزارونهصدو پنجاه و چهار این موزه به دراویش اجاره داده شد که درآن به نواختن ساز و آواز و رقص سماع می پرداختند. به این ترتیب سیل عظیمی از گردشگران تور ترکیه راهی سفر به شهر قونیه گشتند تا با آداب و رسم صوفی‌‌گرایانه و رقص‌‌های مذهبی که راهی برای رسیدن به خدا بود آشنا شوند و آنها را از نزدیک مشاهده کنند.

راه‌های ورود به موزه

برای ورود به موزه مولانا می‌توانید به سمت دروازه اصلی موزه به نام دیویسان بروید زیرا از این در مستقیم راهی حیاط مرمرین موزه خواهید شد. از دیگر ورودی‌های این موزه که بیشتر مورد توجه گردشگران تور قونیه  قرار می گیرد دروازه توربی است که از نقش و نگارهای مزین شده دوره سلجوقی خبر می دهد. پیشنهاد می‌کنیم با گشت‌وگذاری که در موزه مولوی دارید از تمامی دروازه‌‌های این موزه بازدید نمائید. در میان حیاط مرمرین موزه مولوی، حوضچه‌‌ای به دست سلطان سلیم ساخته شده است .

ویژگی های موزه مولانا

در آرامگاه مولانا چشمه تزکیه یا شستشو نیز قرار گرفتهاست. آرامگاه مولانا در موزه مولوی با عنوان کابای هدرا که به معنای گنبد سبز استشناخته می شود. از ویژگی های بارز آرامگاه مولوی، گنبد فیروزه ای و مخروطی شکل آن است. چهار ستون محکمی که گنبد بر روی آن قرار دارد نیز از ویژگی های معماری های این بنا است. در داخل موزهآثاری همچون قرآن‌های خطی، دست نوشته‌‌های قدیمی، آثار هنری دوران سلجوقی و همچنین ابزارآلات موسیقی دوران رومی را خواهید دید.دیگر دیدنی های قونیه را می توان به موزه قوم شناسی، مجسمه یاد بود آتاتورک، باغ پروانگان و مقبره مولوی اشاره کرد.

شما می توانید جهت کسب راهنمایی در جهت اخذ اقامت ترکیه، با شرکت مهاجرتی شایان تماس بگیرید.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن