بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 18383
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 3 مرداد 94 9:48 ق.ظ

در حاشیه اظهارنظر رییس سازمان انرژی اتمی؛

اولین بیمارستان هسته‌ای کشور کجا کلنگ‌زنی می شود؟

ثلاث: بوشهر میزبان نیروگاهی است که اگرچه ملی و در سطح خود دارای اهمیت است، ولی محدودیت هایی برای ساکنان پیرامونی اش به وجود آورده و با وجود همه تمهیدات امنیتی، یک منبع خطر و حادثه برای بوشهر محسوب می شود.

ثلاث: رییس سازمان انرژی اتمی در حالی خبر از ساخت اولین بیمارستان هسته ای کشور در آینده نزدیک داده که گفته می شود استان های قم یا تهران محل استقرار آن خواهد بود.

به گزارش «خلیج فارس»؛ این در شرایطی می باشد که بوشهر میزبان نیروگاهی است که از آن به عنوان بزرگترین نیروگاه اتمی جهان اسلام یاد می شود، پروژه ای که اگرچه ملی و در نوع خود دارای اهمیت است، ولی محدودیت هایی برای ساکنان پیرامونی اش به وجود آورده و با وجود همه تمهیدات امنیتی، یک منبع خطر و حادثه برای بوشهر محسوب می شود.

از این رو ساخت مرکزی درمانی جهت خدمات دهی در مواقع اضطراری و آمادگی های بهداشتی، یکی از خواسته های ابتدایی بوشهری ها از سازمان انرژی اتمی است، ضمن اینکه گفته می شود احداث چنین مراکزی از تعهدات کشورمان به آژانس جهانی است که باید در مهلت مقرر نسبت به ایجاد آن اقدام شود.

برهمین اساس، علی اکبر صالحی در همایش سازمانهای مردم نهاد سلامت که روز پنج شنبه برگزار شده، به دستاوردهای توافق هسته ای در حوزه‌ی سلامت اشاره کرد و گفت: طی تصمیمی که با توصیه رئیس جمهور گرفته شده، ان‌شاءالله با همکاری عزیزانمان در وزارت بهداشت بزرگترین بیمارستان تخصصی جامع هسته‌ای را در کشور بنیان‌گذاری می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تشریح جزییات این بیمارستان اظهار کرد: بنابر ارزیابی‌هایی که صورت گرفته در این بیمارستان نزدیک هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود و شاید نخستین بار در غرب آسیا بتوانیم بحث پروتون‌تراپی را به ایران بیاوریم و توسط این دستگاه بسیاری از مسائل و بیماریهای صعب‌العلاج و سرطانی را برطرف کنیم.

قم و تهران گزینه های ساخت اولین بیمارستان هسته ای کشور

در خبری که ایسنا و خبرگزاری های دیگر به نقل از صالحی منتشر کرده اند، اشاره ای به محل ساخت این بیمارستان نشده است، اما شنیده های «خلیج فارس» حاکی از آن می باشد که استان های قم و تهران دو گزینه جدی برای این موضوع هستند.

البته قم در جنوب شرقی خود روستایی با نام فردو دارد که مرکزی هسته ای در آن فعالیت دارد، ولی همچنان که در ابتدای این گزارش یادآوری شد، بوشهر به لحاظ میزبانی بزرگترین نیروگاه اتمی جهان اسلام نیاز جدی به چنین زیرساختی دارد.

به هر حال بلاتکلیفی روستاهای هلیله و بندرگاه در حاشیه نیروگاه اتمی و محدودیت های شدید برای ساخت و ساز اهالی آن، اعتراضات گاه و بیگاه در خصوص آنچه اجحاف به بومی ها در آزمون استخدامی نیروگاه عنوان می شود، انتقال اعتبار و پروژه مرکز تفریحی نیروگاه اتمی به یاسوج و کنار کشیدن نیروگاه اتمی از تعامل با مدیریت شهری بوشهر، بخشی از گلایه ها و انتقادات افکار عمومی بوشهر به سازمان انرژی اتمی است.

ضمن اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز اواخر سال گذشته در نشستی خبری ورود و فعالیت سازمان انرژی اتمی برای ساخت اورژانس هسته ای و آغاز بیمارستانی به همین منظور را ضروری دانست و گفته بود: «با توجه به خطرات احتمالی چنین پروژه ای، استان انتظار دارد سازمان انرژی اتمی در قبال نیروگاه اتمی در حوزه درمان فعالیت بیشتری داشته باشد.»

بنابراین به نظر می رسد احداث بیمارستانی مجهز توسط سازمان انرژی اتمی در بوشهر که آمادگی شرایط اضطراری را داشته باشد و در زمان عادی نیز به همشهریان خدمات دهی کند، می تواند بخشی از مشکلات و هزینه هایی که این پروژه ملی در بوشهر داشته را جبران نماید.

افزون بر آن، به دلیل تعریفی که برای این بیمارستان جهت درمان بیماری های سرطانی و صعب العلاج پیش بینی شده، در صورت استقرار آن در بوشهر، می توان این شهر را مستعد پذیرش توریست درمانی دانست.

از همه مهمتر اینکه از سالهای گذشته و به همت دکتر مجید هسته ای از مفاخر و نخبگان جوان استان، مرکز پزشکی هسته ای در بوشهر راه اندازی شده که می توان از ظرفیت، دانش و تجربه این مرکز هم برای اولین بیمارستان هسته ای کشور بهره برد.

البته همه آنچه که در خصوص ضرورت و اولویت بوشهر نسبت به مناطق دیگر جهت داشتن چنین بیمارستانی ردیف شد، به مسئولانی پیگیر با توان رایزنی مناسب بستگی دارد که بتوانند خواسته افکار عمومی بوشهر را به خوبی دنبال کرده و رییس جمهور و سازمان انرژی اتمی را جهت این مهم متقاعد کنند.

ضمن اینکه سال گذشته استاندار بوشهر در یکی از یادداشت های فیس بوکی خود با اشاره به سفر غیر رسمی دکتر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی به بوشهر، از دیدار با وی خبر داده و یکی از مهمترین دستاوردهای نشست با وی را “تشکیل کمیته مشترک امور عمومی نیروگاه اتمی بوشهر” اعلام کرده و نوشته بود: «در این کمیته خواسته ها و مطالبات استان از نیروگاه اتمی به شکل هماهنگ و مناسبی پیگیری خواهد شد.»

البته در صورتی که چنین کمیته ای تشکیل شده باشد، با گذشت یک سال از وعده استاندار، خبری از نتایج آن به افکار عمومی اعلام نشده، با این حال در شرایط کنونی توقع می رود استاندار تلاش کند در چارچوب برنامه ای کارشناسی که نظر دولتمردان را تامین نماید، تلاش نماید کلنگ اولین بیمارستان هسته ای در بوشهر به زمین زده شود تا حرکتی ماندگار از دولت تدبیر و امید برای اهالی بوشهر ثبت شود.

 

برچسب ها:

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن