بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 2144
تعداد نظرات:۱۴ دیدگاه
تاریخ انتشار:دوشنبه 30 تیر 93 1:50 ب.ظ

آیا همه چیز عادی است:

انتشار مجدد بوی گاز در کنگان/آیا باید به این وضع عادت کرد؟

اختصاصی ثلاث- عصر روز گذشته نیز انتشار مجدد بوی گاز در شهر کنگان مجددا باعث کلافگی و ناراحتی مردم شده و در این راستا عده زیادی از همشهریان با سایت خبری ثلاث جهت پیگیری موضوع از طریق مسئولین تماس گرفته اند.

 

فلر پارس جنوبی

فلر پارس جنوبی

 

انتشار مجدد بوی گاز در کنگان/آیا باید به این وضع عادت کرد؟

 

به گزارش ثلاث، پس از اینکه حدودا سه هفته گذشته شاهد انتشار بوی شدید گاز در کنگان بودیم و طی آن چندین نفر مسموم شده و راهی بیمارستان شدن، عصر روز گذشته نیز انتشار مجدد بوی گاز در شهر کنگان مجددا باعث کلافگی و ناراحتی مردم شده که در این راستا عده زیادی از همشهریان با سایت خبری ثلاث جهت پیگیری موضوع از طریق مسئولین تماس گرفته اند.

هر چند این بار بوی گاز به شدت دفعه قبل نبود ولی با این حال تمام نگرانی ها از به خطر افتادن سلامتی مردم است.

با این وجود دفعه قبل فقط نماینده مجلس به صورت علنی این موضوع را تا حدود زیادی پیگیری نمود و البته دادستان نیز به عنوان مدعی العموم در این خصوص پرونده ای تشکیل داد که هم اکنون نیز در حال پیگیری می باشد؛ بجز این دو هیچ فرد حقوقی دیگری به صورت علنی و رسانه ای پیگیر این موضوع مهم نبوده است و جالب اینجاست که حتی هیچ نهاد بهداشتی نیز در این خصوص ورود جدی نداشته است گویا اصلا اتفاقی نیفتاده و همه چیز طبیعی است و شاید هم اجازه ورود ندارند.

 

آب سالم باید بدون رنگ، بو و مزه باشد؛ هوای سالم چطور؟

نگرانی و قیاس ساده مردم از اتفاق افتاده این است که وقتی بهداشت اعلام می کند آبی سالم و بهداشتی است که رنگ، بو و مزه نداشته باشد، آیا نباید نگران هوای تنفسی شان که بوی شدید گاز را به خود گرفته باشند؟

مگر نه اینکه یکی از فاکتور های هوای سالم نیز باید بدون بو بودن آن باشد؟ پس یک نفر پاسخ دهد که اینجا چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ آیا در آینده با فعال شدن تمام فازها وضعیت چندین برابر شرایط کنونی خواهد شد؟ نقش و توصیه بهداشت در این میان چیست؟ دولت در قبال مردم و شهرستان چه خدماتی باید ارائه دهد؟

 

آیا دستور مقام معظم رهبری در خصوص آلودگی تاسیسات پارس جنوبی عملی شد؟

اگر همه چیز عادی است پس چرا مقام معظم رهبری دستور دادند که اتفاقات زیست محیطی صورت گرفته در عسلویه نباید در تاسیسات جدید رخ دهد؟

مگر سایت ۲ کنگان شامل تاسیسات جدید نمی شود؟ مگر این تاسیسات دارای فلر نمی باشند؟

 

 

salas.ir-01

در سال ۸۵ توسط وزارت نفت محدوده کنگان از روستای اختر تا نخل غانم عقب کشیده شد

در کنار پیامدهای منفی حضور فازها و شرکت ها بلاخره باید چندین برابر به مردم و شهرستان خیر برسد ولی شاهدیم که وزارت نفت پیش دستی کرده و در سال ۸۵ با گذراندن مصوبه ای توانست محدوده شهری کنگان را از روستای اختر تا نخل غانم عقب براند و محدوده خود را تا این منطقه گسترش دهد و اینچنین تمام فازهای زیر مجموعه منطقه ویژه را از محدوده شهر کنگان خارج کرده و خود  را از پرداخت هرگونه هزینه ای تحت عنوان عوارض  معاف کند.

این مصوبه به قدری برای مردم و شهرستان ناراحت کننده بود که از آن به عنوان یکی از تحمیلی ترین مصوبه های وزارت نفت علیه شهرستان نام برده  می شود که متاسفانه نماینده وقت نیز هیچ اقدام موثری در این خصوص نتوانست انجام دهد و به نوعی مردم و مسئولین شهرستانی از نماینده خود در مجلس نیز به شدت ناراحت شدند.

پرداختی عوارض؛ حق مسلم است و بارز

با این حال خارج کردن شهرستان کنگان از لیست پرداختی های عوارض آلایندگی نیز خود داستانی است که فقط می توان در مورد آن به ادا کردن حق مهمانی پارس جنوبی با صدای بلند احسنت گفت و از آن به عنوان یک اجحاف بزرگ در حق مردم شهرستان کنگان نام برد تا اینچنین دست شهرداری های بنک، کنگان و سیراف در وسط تمام پروژه های تعریف شده و نیمه تمام و کلا توسعه و آبادانی شهر در آینده کوتاه شود.

 

 

برخی پیامدهای حضور پارس جنوبی در شهرستان کنگان

انفجار جمعیتی، کمبود امکانات، افزایش آمار جرم، بالا رفتن اجاره خانه ها، افزایش نجومی بهای زمین، خانه و ملک، آلودگی منطقه، افزایش برخی بیماری ها، افزایش بار ترافیکی، هجوم خرده فرهنگ ها و لطمه دیدن فرهنگ منطقه، افزایش بی حجابی و ده ها مورد دیگر از جمله عواید حضور پارس جنوبی در شهرستان کنگان و عسلویه است.

امکانات موجود شهرستان برای جمعیت کنونی جوابگو نیست

اکثر امکانات ایجاد شده شهرستان برای جمعیت ۲۵ هزار نفری کنگان تعریف شده بود که با رشد سه برابری جمعیت که عمدتا مرد و جوان هستند، امکانات و نیروی انسانی سابق جوابگو نیست؛ دادگستری، نیروی انتظامی، آب، برق، صنعت، معدن و تجارت، کار، شهرداری، محیط زیست، فرهنگ و ارشاد، تبلیغات اسلامی از جمله این موارد هستند.

 

———–

مصطفی صفایی

 

 

اخبار مرتبط

نظرات

  1. شهروند says:

    درود خداوند به تموم همشهریهامون و یه نصیحت به مسولین ما همیشه صبر داشتیم ولی فکر کنم دیدید وقتی صبرم تمووم میشه چکارایی میکنیم .خدایا به مسولین ما شهامت بده

  2. محمد says:

    هر چند ما هم از این بابت ناراضی هستیم ولی این مسئله مجوزی برای درست ننوشتن نمی باشد اولا محدوده شهر کنگان هیچ وقت تا اختر نبوده است چون هر شهری وروستایی برای خود محدوده ای دار د ومحدوده شهر کنگان تا قبل از نخل غانم بوده است چون آن هم روستا بشمار می رود ومحدوده ای برای خود دارد ولی اینکه قبلا محدوده منطقه ویژه تا میانلو بوده وبعدا تا قبل از نخل غانم کشیده شده درست است که این هم می تواند بعلت بی تفاوتی بخشدار وقت(بحرانی) وفرماندار وقت(تبرکی ) بوده است در ضمن قرار بوده در این منطقه تاسیسات تفریحی وخدماتی ساخته شود که این هم می تواند با بی تفاوتی وبی توجهی مسئولین به تاسیسات گازی و… تبدیل شود. از ماست که بر ماست در خصوص بوی گاز این معضلی است که همیشه با ما خواهد بود وخود کرده را تدبیر نیست ولی می توان با تلاش آن را کمتر ویا بی تاثیر کرد

    • ناشناس says:

      این موضوع حریم و محدوده کنگان را میتونید از شهردار بپرسید تاا به صحت مطلب برسید

  3. خوش باور says:

    چرا مرکز بهداشت هیچ گونه دخالتی نمی کند

  4. اسکندر مقدونی says:

    با سلام وتشکر از جناب آقای صفایی
    باید گفت بزرگ ترین ظلم در حق ما مردم کنگان است. انفجار جمعیتی در کنگان همه مشکلات در شهر به وجود آورده ازجمله جمعیت بیش از حد در مدارس ابتدایی تمام کلاس ها با جمعیت ۳۵ نفر .

  5. کنگونی says:

    احسنت آقای صفایی
    ولی این مسولین از ترس از دست دادن پست و مقامشون جرات حرف زدن ندارن ما هستیم که باید فکر خودمون باشیم

  6. ناشناس says:

    سلام.یادش به خیر چند سال پیش وقتی که تورم داشت پاورچین پاورچین بالا میرفت یکی از دوستان شوخ طبعم به نقل از کسی میگفت :روزی برسد که کپسولی به پشت ببندیم وپول هوای استنشاق شده را هم بدهیم……به حرفش امروز رسیدم اما اینطور چند سال دیگر باید هر کنگانی یک کپسول اکسیژن بخرد تا شاید عمرش به چهل برسد.نمیدانم کنگان وکنگانی ها چرا ساکت نشسته اند .مگر از این شعله ها چه عایدشان شده چرا نمیگذار ند دردشان را فریاد بزنند به قبای چه کسی بر میخورد .از همین فردا شروع کنیم فریاد بزنیم ما هم آدم هستیم.ما هم میخواهیم نفس بکشیم.سالها پای اخبار نشسته ام سیما وکانالهای خبری عارشان می اید از بوشهر بگویند سهم استان ما در شبکه های ملی یک در صد هم نیست .فقط از فلاکتمان .وقاچاق ها که آنهم به بالا شهرها مربوط است سخن سرایی میکنند.وقتی سرخوشند سراغ نی انبان بوشهریها میروند.چه کسی مانع تجمع اعتراضی مردم شد.؟؟؟؟

  7. ممنون از تحلیل بسیار ظریف و جامع جناب صفایی عزیز.
    گوشهای شنوا رو بطلبیم به میدان تا حرف حساب زده بشه و اجازه ندهیم در میان چرخ های عظیم صنعت، حق مردم نجیب و بی پناه ما لگدمال بشه…
    خواهش می کنم امیدوارانه برای گرفتن حق خود پیگیر باشیم. ما می توانیم و خدا یاری رسان است.

  8. mohammad says:

    سلام مجبوریم باید بسوزیم وبسازیم”چونکه هیچ کس به فکرما نیست”یا باید از اینجا رفت ”
    دیگه کنگان مثل کنگان قدیم نمیشه هر کسی وناکسی میاد وموندگار میشه”همش غریبه ها کل کنگان رو گرفتن واسه خودشون”فقط فقط فقط فقط فقط باید از اینجا رفت هرکجا بری بهتر است تو کنگان موندن است..همگی موفق باشید..باز گازهای کثیف اینجا…

  9. زیبا کلام says:

    ماهنوز از اب سالم برخوردار نیستیم چه برسد به هوای سالم.هنوز ما ابتدای این الودگی هستیم هنوز فازهای پارس شمالی راه نیفتاده است .با راه افتادن پارس شمالی از دو جهت در تهدید هوای الوده خواهیم بود.موقعیت شهر کنگان جوری میباشد که از یک سمت کوه وجریان بادهای این منطقه شمال وجنوب میباشد به هر صورت امکان انتشار گاز به روی شهر زیاد میباشد.اگر به صنعت نفت وگاز نوین جهان دقت شود خصوصا قطر دیگر خبری از فلر ومشعل نیست.سه راه حل وجود دارد یا شرکتها تعطیل شوند یا شهر جابه جاشوند یا مکانیزم شرکت ها نوین گردد که سومین نظریه هم معقولتر هم به صرفه تر است .درغیر این صورت باید سوخت وساخت.

    • مریم says:

      دیگر دوستان یاد بگیرند چطوری میتوان به جای منفی بافی و مهمل گویی میشه یه نظر مثبت و مفید به دور از اغماض و کارشناسی گذاشت .

    • mehr says:

      کو گوش شنوا تو گوشش رو پیدا کن نظرات فردا سرازیر میشه.

  10. HSE says:

    با سلام اینجانب با نظر زیبا کلام موافقم.

  11. کریمی says:

    من اهل کنگانم
    با اینکه جوانم و تحصیلکرده اما از بیکار بودن به خود میبالم،اگر هم شغلی پیدا کنم چه بهتر که نگهبان یا آبدارچی لیسانسه باشم،به حقوق و مزایا هم نیازی ندارم همان ماهی ۴۰۰ تومن برای خوردن و نمردن کافیست،من از مسئولان انتظاری ندارم چون هیچکدام اهل کنگان نیستند و معمولا کارهای واجب تر از رسیدگی به مشکل ما جوانان دارند،کاش کوچه ها هیچگاه آسفالت نشوند چون مرا به یاد روستاهای دوردست می اندازند،من عاشق بوی گاز و گوگردم چون سرطان خون و ریه را دوست دارم!!

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن