بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 9:26 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 30504
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 5 مرداد 95 10:46 ق.ظ

۵۰ روز به بادهای ۱۲۰ روزه اضافه شد/افزایش کانون های فرسایش بادی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: به دنبال خشکسالی های چندین ساله نه تنها بادهای ۱۲۰ روزه سیستان به ۱۷۰ روز افزایش یافته بلکه با گرد و غبار همراه شده است.

۵۰ روز به بادهای ۱۲۰ روزه اضافه شد/افزایش کانون های فرسایش بادی

 سیدابوالحسن میرجلیلی در گفت و گو با اشاره به اثرات ریزگردها بر استان، اظهار کرد: پدیده ریزگردها و گرد و خاک یکی از آثار ثانویه خشکسالی در خراسان جنوبی است.

وی با بیان اینکه این خشکسالی های ۱۸ ساله در خراسان جنوبی سبب شده که کانون های فرسایش بادی استان به ۲۸ کانون افزایش پیدا کنند، بیان کرد: البته باید این نکته را متذکر شد که منشا ریزگردها تنها در استان نیست.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر خراسان جنوبی بعد از استان های یزد و سیستان و بلوچستان به عنوان سومین استان خشک کشور شناخته شده است، ادامه داد: همجواری استان با دو استان نخست خشک کشور سبب شده که منشا کانون های فرسایش بادی و ریزگردها تنها در استان نباشد و علاوه بر این همجواری با کشور افغانستان خود بر مشکل افزایش ریزگردها در استان افزوده است.

افت شدید محصولات کشاورزی و شیوع بیماری های تنفسی

میرجلیلی افزایش مدت زمان بادهای ۱۲۰ روزه به ۱۷۰ روز را یکی دیگر از تبعات خشکسالی در استان عنوان کرد و گفت: قبل از این بادهای ۱۲۰ روزه که به مدت چهارماه در تابستان اتفاق می افتاد و بدون گرد و خاک بود که به دلیل خشکسالی نه تنها به ۱۷۰ روز افزایش پیدا کرده بلکه همراه با گرد و خاک و ریزگردها است.

وی با بیان اینکه وقوع این ریزگردها همه ساله به خصوص در شش ماهه نخست که از اواسط خردادماه آغاز می شود، خسارات زیادی به بخش های مختلف وارد می کند، عنوان داشت: این بادهای ۱۷۰ روزه در بخش کشاورزی سبب افت محصولات کشاورزی شده و در نهایت برای تامین علوفه در دشت ها با مشکل جدی روبه رو می شویم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه علاوه بر همه این ها وقوع ریزگردها و گرد و خاک در استان بیماری های خاصی در استان را رقم زده است، بیان داشت: بنا به اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیوع برخی از بیماری ها از جمله بیماری های ریوی و تنفسی در این فصول سال افزایش می یابد.

انسداد چندین نوبته شریان های ارتباطی به دنبال ریزگردها

میرجلیلی با اشاره به اینکه در کنار این مشکلات طوفان و ریزگردها همه ساله  سبب بروز مشکلاتی برای راه های ارتباطی شده و انسداد برخی از محورها را به دنبال دارد، گفت:  محورهای نهبندان به شهداد، عشق آباد به بردسکن و محور سرایان به بیرجند از جمله شاخص ترین این محورها هستند که هر ساله چندین نوبت با انسداد روبه رو هستند.

وی، افزایش لغو پرواز فرودگاه ها و از بین رفتن منابع طبیعی را از جمله آثار دیگر طوفان و ریزگردها در استان برشمرد و افزود: در راستای جلوگیری از این مشکلات راهکارهایی از سوی مدیریت بحران استان پیشنهاد شده که با توجه به اینکه ۹۰ درصد اعتبارات مدیریت بحران به صورت متمرکز در اختیار خود دستگاه ها قرار می گیرد باید توسط دستگاه ها اجرایی شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اضافه کرد: علاوه بر این طرح مطالعاتی ملی در زمینه ریزگردها داریم که خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان نیز جزء این طرح قرار گرفته اند.

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن