بروز شده در : چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 11:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 3282
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 25 مرداد 93 8:06 ب.ظ

ایسنا"

تهدید فعالیت‌های نفتی برای نادرترین دلفین جهان

سازمان‌های طرفدار محیط زیست، دولت نیوزیلند را در به خطر انداختن جان «دلفین‌های مائویی» که یکی از نادرترین گونه دلفین‌های جهان محسوب می‌شوند، متهم کردند. به گزارش ایسنا، کمیسیون بین‌المللی صید نهنگ و سازمان‌های طرفدار محیط زیست در نیوزیلند معتقدند که دلفین‌های مائویی نیاز به حفاظت بیشتری دارند اما مقامات نیوزیلند با این مسئله مخالفند. […]

سازمان‌های طرفدار محیط زیست، دولت نیوزیلند را در به خطر انداختن جان «دلفین‌های مائویی» که یکی از نادرترین گونه دلفین‌های جهان محسوب می‌شوند، متهم کردند.

به گزارش ایسنا، کمیسیون بین‌المللی صید نهنگ و سازمان‌های طرفدار محیط زیست در نیوزیلند معتقدند که دلفین‌های مائویی نیاز به حفاظت بیشتری دارند اما مقامات نیوزیلند با این مسئله مخالفند. این در حالیست که دولت نیوزیلند از سوی سازمان‌های طرفدار محیط زیست به تهدید و به خطر انداختن شانس بقای دلفین‌های مائویی، یکی از نادرترین گونه‌های دلفین در جهان متهم شده است. در حال حاضر تنها ۵۵ قطعه از دلفین‌های مائویی در حیات وحش باقی مانده است.

دلفین‌های مائویی بومی نیوزیلند هستند و تنها در سواحل غربی «نورث آیلند» مشاهده می‌شوند. اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) نیز این جانور را در فهرست گونه‌های به شدت در معرض خطر قرار داده است. اگرچه در سال ۲۰۰۸ میلادی یک منطقه حفاظت شده برای این جانور تاسیس شده اما طرفداران محیط زیست دولت نیوزیلند را متهم می‌کنند که با دادن مجوز برای فعالیت‌های اکتشافاتی نفتی و ماهیگیری در این منطقه به اصطلاح حفاظت شده، انقراض این آبزیان کمیاب و ارزشمند را سرعت بخشیده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه گاردین، گزارش‌های جدید از سوی کمیسیون بین المللی صید نهنگ حاکی از «نگرانی شدید» نسبت به وضعیت دلفین‌های مائویی بوده و خواستار اعمال ممنوعیت در ماهیگیری با استفاده از تورهای کیسه‌ای در زیستگاه آنها شده است. این گزارش تصریح می‌کند که روند کنونی حفاظت از دلفین‌های مائویی برای معکوس کردن روند کاهش جمعیت آنها کافی نیست.

«حزب سبزهای نیوزیلند» همچنین از تصمیم دولت نیوزیلند مبنی بر صدور اجازه فعالیت‌های اکتشافاتی نفت و گاز در فضای وسیعی از دریا که ۳۰۰۰ کیلومتر مربع وسعت داشته و با منطقه حفاظت شده دلفین‌های مائویی تداخل می‌کند به شدت انتقاد کردند.

«گرت هوگز»،‌ یکی از اعضای حزب سبزها می‌گوید: دولت نیوزیلند می‌بایست هر گونه حفاری نفتی یا بهره برداری از معادن زیر دریایی در منطقه حفاظت شده دلفین‌ها را متوقف کند.

وی افزود: تهدیدهای بی شمار از گیر افتادن در تورهای ماهیگیری تا انفجارهای زیرزمینی ناشی از فعالیت‌های اکتشافاتی سبب فراری شدن این آبزیان از منطقه حفاظت شده می‌شود.

هوگز در پایان تاکید کرد: نیوزیلند پیش از این در بازگرداندن جانوران منقرض شده به عرصه بقا در جهان پیشگام بوده است، پس در مقابل قضیه دلفین‌های مائویی تسلیم نمی‌شویم. هنوز بازی تمام نشده اگرچه مسیر پُرپیچ و خم آن شروع شده است.

برچسب ها: , ,

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن