بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 9:26 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 8043
تعداد نظرات:۴ دیدگاه
تاریخ انتشار:سه شنبه 4 آذر 93 12:09 ب.ظ

حجت الاسلام محمودی در اختتامیه کنگره جهانی جریان های تکفیری:

تکفیری ها امتداد خوارج صدر اسلام هستند

حجت الاسلام و المسلمین ‘محمود محمودی’ امام جمعه کنگان طی سخنانی در مراسم اختتامیه کنگره جهانی جریان های تکفیری از دیدگاه علمای اسلام در قم گفت: تکفیر حتی با استفاده از احکام شرعی، خلاف و نادرست است.

شخصیت های برجسته از کشورهای مختلف جهان اسلام در مراسم اختتامیه کنگره جهانی جریان های تکفیری از دیدگاه علمای اسلام در قم بر طرد گروه های افراطی، خشونت طلب و تکفیری از طرف همه کشورهای جهان تاکید کردند.

 حجت الاسلام و المسلمین ‘محمود محمودی’ امام جمعه کنگان نیز طی سخنانی گفت: تکفیر حتی با استفاده از احکام شرعی، خلاف و نادرست است.

وی گفت: تکفیری ها امروز به بهانه اسلام و جهاد اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی بدترین جنایات را در دنیای اسلام ارائه می دهند.

وی ادامه داد: تکفیر هیچ مبنایی در اسلام ندارد و حتی علمای سنی، مشایخ و جماعت هرگز اهل قلبه را تکفیر نمی کنند؛ اسلوب تکفیری ها در مذاهب اسلامی هیچ پایه و اساسی ندارد.

وی گفت: متاسفانه امت اسلامی گرفتار مسائل بی اساسی و بدون پایه شده است، آنها امتداد خوارج صدر اسلام هستند، ما نیز باید در ادبیات و خطبه ها و طرز روش ادبیات اسلامی داشته باشیم که اندیشه افراطی را در عالم اسلام از بین ببریم.

کنگره جهانی جریان های تکفیری از دیدگاه علمای اسلام که از روز یکشنبه با حضور اندیشمندانی از ۸۳ کشور جهان در قم آغاز شده بود دوشنبه شب به کار خود پایان داد.

 

در ادامه بخش هایی از سخنان سخنرانان دعوت شده به این مراسم را می خوانید :

 

به گزارش ثلاث و به نقل از ایرنا این شخصیت ها همچنین نقش علما و نخبگان دنیای اسلام برای جلوگیری از تفرقه و ایجاد وحدت میان مسلمین را مهم توصیف کردند و خواستار اقدام عملی برای ریشه کنی این معضل در جهان اسلام شدند.

*’سید صادق عثمانی’ از شخصیت های علمی کشور برزیل در این زمینه گفت:دشمنان طرح هایی را برای نابودی جهان اسلام ترسیم کردند و تروریسم و تکفیر در راس هرم نقشه های آنان قرار دارد.

وی اظهار داشت: آنها مجددا دیانت ما را مورد هدف قرار دادند و افرادی را از جنس و هم دین خود ما درست کردند که با زبان خود ما حرف می زنند و از شریعت خود ما علیه خود ما استفاده می کنند.

این شخصیت برجسته بزریلی یادآورشد: آیین پیامبر و اهل بیت گرامی بیزار از رفتار و کردار این گروه های افراطی است، این جماعت در واقع با یک دین و اندیشه جدید و با شیوه های نوین وارد سرزمین های اسلامی ما شده تا اسلام ناب را به نابودی بکشانند.

سید صادق عثمانی یادآورشد: این گروه های افراطی باید توسط علما به مردم معرفی و طرد شوند.

* شیخ حسون از علمای کشور سوریه نیز گفت: چرا علما مفاهیم را برای مردم خوب توضیح نمی دهند که تکفیرها با برداشت نادرست خود، اینگونه مردم را اغفال کنند، اگر به این روش های گذشته خود ادامه دهیم همچنان دچار اختلاف خواهیم شد.

وی گفت: اگر شیعه و سنی روی یک مساله اختلاف دارند خدا و رسول (ص) را مرجع قرار دهید، چرا از طرفیت فتوا برای به حاشیه راندن تکفیر استفاده نمی کنیم؟ علمای دین در این زمینه مسوول اتحاد و جلوگیری از تفرقه مسلمین هستند.

وی گفت: این کنفرانس باید سر آغاز اجلاس های بعدی باشد و یک دبیرخانه دائمی نیز برای ارزیابی جریان های افراطی تشکیل و به صورت عملی وارد صحنه شود.

* شیخ محمد تقی از شخصیت های عراقی نیز گفت: من از کشور عراق از شهر موصل آمده ام که به خاطر جنایات تکفیری ها و داعش ، امروز مجروح است،

وی ادامه داد: در موصل صد هزار آواره در شرایط بسیار سخت به سر می برند، امنیت در انجا وجود ندارد، من سوال می کنم داعش با چه حقی انسان ها را سرمی برد و به ناموس مردم تجاوز می کند و مدارس و خانه ها را ویران می کند؟

شیخ محمد تقی ادامه داد: تروریست ها سرزمین و خانه های عراقی ها را ملک شخصی خود می دانند و هزاران دختر ایزدی همچنان اسیر داعش است، من این حرف ها را می گویم تا علما بشنوند در عراق چه می گذرد؟

وی یادآورشد: داعش هیچ اقدامی علیه اسرائیل انجام نداده ، پس معلوم است مسلمان نیستند بلکه ساخته و پرداخته رژیم غاصب اسرائیل و آمریکا هستند تا به نام اسلام، چهره اسلام را مخدوش کنند.

وی خطاب به علمای دین گفت: ای علمای اسلام، فتاوای خود را علیه داعشی ها ارائه دهید که اینها مسلمان نیستند.

* سید جعفر فضل الله از علمای شیعه لبنان نیز گفت: امید است این کنفرانس با هدایت مراجع تقلید، نتایج قابل قبولی برای مقابله با تکفیر داشته باشد.

وی گفت: ما امروز با مساله مهم تکفیر مواجه هستیم که رسانه های گروهی به آن می پردازند امروز رسانه ها در اختیار همه است و نمی توان وضعیت تکفیر و افراط را در جهان اسلام مخفی کرد.

وی افزود: باید مطالب را به گونه ای برای جوانان و مردم بیان کنیم که گیرا و تاثیرگذار باشد.

*دکتر سهل ابراهیم مفتی اعظم یمن نیز طی سخنانی گفت: تکفیری ها می دانند که ما دلایل متقنی داریم که آنها باطل هستند ولی به قول خودشان همانگونه که سلف صالح آنها فهم دیگری دارند آنها نیز فهم دیگری دارند و ما را مشرک می دانند.

وی ادامه داد: آنها می گویند درک ما دقیق تر از دیگران و حتی روایات و احادیث است، آنها به مطالب ما اعتقاد ندارند و خود را صادق می داند و از این طریق جوانان را گمراه می کنند.

فضل الله گفت: این گروه های افراطی باید از تمام جوامع اسلامی طرد شوند.

* شیخ سهل ابراهیم از مفتیان اعظم شافعی یمن نیز طی سخنانی گفت: من از جایی آمده ام که یک سال پیش تکفیریها از همه جای جهان ما را محاصره کردند و کار آنها به جایی رسید که در شبکه های ماهواره ای گفتند باید زنان و کودکان ما از هر امکاناتی محروم شوند.

وی ادامه داد: امروز ما در برابر تکفیری ها پیروز شدیم آنها در یمن جایگاهی ندارد و در سایر کشورها نیز باید از میان برداشته شوند.

وی ادامه داد: امروز انصار الله تکفیری ها را مورد پیگرد قرار می دهند و آقای مجاهد از مرگ نمی ترسد و خط مشی امام حسین (ع)و زید ابن علی را در پیش گرفته و معتقد تکفیر پایان یافته و امت اسلام به امنیت می رسد.

وی تکفیر را پدیده خطرناک و ویروس کشنده روزگار کنونی دانست و گفت: این گروه ها پوشش اسلامی را به تن کرده از جهاد و خلافت اسلامی برای جذب جوانان اسلامی سو استفاده می کنند.

* محمدشریف سواف رییس هیات علمای اعزامی از سوریه گفت: علما و مردم سوریه قدردان مواضع جانبدارانه جمهوری اسلامی ایران هستند،اسلام مساله آزادی اندیشه را حفظ کرده و برای آزادی اندیشه مردم تلاش کرده است.

وی افزود: زمانی که به این کنگره می آمدم مردم سوریه به من گفتند که سلام ما را به رهبری و ملت ایران برسانید و از رهبری و ملت ایران به دلیل مواضع مثبت و قدرتمندی که این کشور اتخاذ کرد قدردانی کنید.

برچسب ها:

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

  1. همشهری says:

    ثلاث جان ، حاج آقا محمودی که اینجا بوده وتهران در اجلاس شرکت نکرده این خبر رو اصلاح کنید این چه طرز تهیه خبره ؛ طوری نوشتین که برداشت میشه حاج آقا محمودی سخنران مراسم اختتامیه بوده ؛ همینطوری مطلب و خبر می نویسید که بازدید کننده های سایتتون کم میشه ؛ لااقل یه دوره آموزش آیین نگارش برید که یاد بگیرید

    • ثلاث says:

      کاربر گرامی !
      این خبر به نقل از خبرگزاری رسمی کشور(ایرنا- خبرگزاری جمهوری اسلامی) در سایت ثلاث درج شده است.

    • بهلول کنگانی says:

      ثلاث،ای بنگاه خبرپراکنی؛حالا اگه ایرنا روز روشن گفت شبه، تو باید باور کنی!؟

  2. حمید says:

    ازددفترامام جمعه می پرسیدید

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن