بروز شده در : دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 ساعت 10:31 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 12704
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 25 بهمن 93 12:13 ب.ظ

قطعی های مکرر آب در شهرستان کنگان امان مردم را بریده است

اختصاصی ثلاث- با توجه به رشد بسیار بالای جمعیت شهرستان کنگان نسبت به گذشته باید در سهمیه تخصیصی میزان آب ورودی به شهرستان بازنگری شود و لذا توقع می رود بر اساس جمعیت و شاخص سرانه، باید توزیع آب نیز عادلانه باشد.

مصطفی صفایی: شهرستان های جنوبی استان بوشهر از جمله کنگان و عسلویه از جمله شهرستان هایی هستند که طی ۱۱ ماه امسال بارها و بارها آب لوله کشی شهریشان بنا به دلایل مختلفی قطع شده است.

شهرستان کنگان دارای سه شهر بنک، کنگان و سیراف است. هم اکنون میزان آب ورودی بندر کنگان ۱۱ هزار و ۵۰۰ متر مکعب، شهر بنک ۳ هزار و ۵۰۰ متر مکعب و سیراف نیز ۱۸۰۰ متر مکعب در روز است که مجموعا ۱۶ هزار و ۸۰۰ متر مکعب در روز می باشد. بنا به گفته مسئولین مربوطه شهرستان، حداقل آب ورودی مورد نیاز کنگان و بنک ۲۲ هزار متر مکعب است که این موضوع بیانگر کمبود حدود ۶ هزار متر مکعبی آب در حالت عادی و روزانه برای این منطقه می باشد. در این جریان، مسئولین اداره آب مجبور به قطع هر شب آب جهت ذخیره سازی برای مصرف روز هستند که این موضوع نیز به شدت باعث فشار بر مردم شهرستان کنگان شده و حسابی داد و اعتراض ها را بالا آورده است و چنانچه دوربین صدا و سیما یک بار برای تهیه گزارشی در این مورد به این شهرستان سفر کند، میزان نارضایتی ها نسبت به کمبود و قطعی آب مشخص خواهد شد.

بر اساس سرشماری جمعیت در سال ۹۰ ، جمعیت مرکز شهرستان کنگان ۷۶ هزار نفر بوده که نسبت به سرشماری دوره قبل که ۲۵ هزار نفر بود، رشدی سه برابری داشته است هر چند بنا به اذعان مسئولین کنگانی جمعیت کنونی کنگان این جمعیت طی سه سال گذشته باز هم رشد چشمگیری داشته است.

با توجه به رشد بسیار بالای جمعیت شهرستان کنگان نسبت به گذشته باید در سهمیه تخصیصی میزان آب ورودی به شهرستان بازنگری شود و لذا توقع می رود بر اساس جمعیت و شاخص سرانه، باید توزیع آب نیز عادلانه باشد.

 

برنامه ایجاد شهرک ۱۰ هزار واحدی نفت در شهرستان کنگان نیز از جمله دغدغه هاییست که بدون شک باید از حالا به فکر تامین آب و برق آن ها بود و الا پس از احداث این شهرک و استقرار جمعیت چند هزار نفری در کنگان، کار از مرحله بحران نیز فراتر خواهد رفت. بر این مورد باید رشد فزاینده صنعت و به تبع آن افزایش دوباره جمعیت، ارتقا دانشگاه پیام نور کنگان به مرکز بین الملل که موجب جذب دانشجو از جای جای کشور خواهد شد و تکمیل اسکله تجاری کنگان که به تبع آن موجب رونق بیشتر شهرستان و طبیعتا افزایش جمعیت سیال و ساکن می شود نیز باید بیفزاییم. با توجه به موقعیت بسیار عالی شهرستان کنگان در امر سرمایه گذاری، میزان جذب جمعیت آن نیز به همین اندازه بالاست و سالانه جمعیت زیادی را به خود جذب می کند که طبیعتا همه ان ها به امکانات اولیه مانند آب، برق، بهداشت، آموزش، فضای سبز، فضای ورزشی، مسکن و…نیازمندند.

سیر نزولی حجم منابع آب مصرفی، روز به روز در حال سرعت گرفتن است و به تبع آن نارضایتی­ها نیز در حال افزایش؛ و لذا شاید چه کنم چه کنم های فردا خیلی دیر باشد.

هم اکنون آب ورودی کنگان با جمعیت بالای آن تناسب ندارد و حدودا ۶ هزار متر مکعب به طور روزانه با کمبود آب مواجه است.

در پاره ای از مواقع که با اعلام قبلی مثلا برای ۳ روز آب کل استان قطع می شود، شهرستان های جنوبی بخصوص کنگان و عسلویه به دلیل بعد مسافت تا شمال استان با بیش از ۴ روز قطعی آب مواجه می شوند.

طولانی بودن خطوط انتقال آب در استان ما مشکلاتی را برای مردم جنوب استان ایجاد کرده است. ولی متاسفانه اکنون خرابی شبکه آب از بوشهر تا سه راهی دیر در هر نقطه که ایجاد شود، بدون شک آب کنگان و عسلویه نیز قطع می شود.

هم اکنون به علت کمبود آب ورودی شهرستان، اداره آب بناچار از ساعت ۲۳ شب تا ۶ صبح جهت ذخیره سازی، آب را قطع می کند. علاوه بر این به طور میانگین هر چند هفته یک بار آب در شهرستان کنگان بنا به دلایل مختلف ( دلایل داخل و خارج از شهرستان) قطع می شود که این موضوع به شدت باعث کلافگی و نارضایتی مردم منطقه است.

گرفتاری های قطعی آب مردم جنوب استان زمانی چندین برابر می شود که بدون اطلاع قبلی، آب منطقه قطع می شود. واضح است که مردم هیچ گونه آمادگی و تمهیداتی برای این موضوع ندارند و اینگونه است که گاها شرایط مردم به شرایط آوارگان نیز شبیه می شود. زنان باردار، نوزادان، کارگران، افراد مسن، بچه مدرسه ای ها، گرمای هوا و عرق، هوای ناپاک همراه با گرد و غبار و غیره، همه و همه باعث می شود تا قطعی های چند روزه آب، داد مردم را حسابی بالا بیاورد و ناچارا صدای خود را از طریق رسانه های بی طرفی مانند بامداد جنوب انعکاس دهند.

هم اکنون سه دانشگاه پیام نور، آزاد اسلامی، علمی کاربردی و هنرستان طالقانی با جمعیتی بیش از ۷ هزار دانشجو و دانش آموز، از آب لوله کشی شده شهری به دلیل نبود مخزن آب برای پوشش مناطق بالا دستی کنگان، محروم هستند.

مشکل کمبود آب ورودی به شهرستان کنگان مدت هاست که باعث ناراحتی و اعتراض مردم شهرستان کنگان شده است و لذا درخواست صریح و ضروری مردم این منطقه با توجه به نرخ بسیار بالای جمعیت آن، توجه و عنایت ویژه مسئولین مربوطه استانی به این امر ضروری است.

 

آب شهرستان کنگان از صبح سه شنبه قطع شد و در صبح روز جمعه وصل شد؛ البته آب نقاط دور دست شهرستان مانند پرک عصر روز جمعه وصل شد.

برچسب ها: , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن