بروز شده در : جمعه 25 اسفند 1402 ساعت 9:51 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 24547
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 21 دی 94 3:55 ب.ظ

عصر ایران

چگونه با دیدن دود اگزوز عیب موتور را تشخیص دهیم؟ (+عکس)

می گویند “رنگ رخساره خبر می‌دهد از سرّ درون ” اما رنگ دود اگزوز خبر می‌دهد از سرّ موتور! بنابر این عیب خودروی خود را با دیدن دود اگزوز می توانید تشخیص دهید. برای بعضی از افراد، حال موتور ماشین‌شان ممکن است از حال خودشان برایشان با اهمیت‌تر باشد و با کوچکترین تغییری در صدای […]

می گویند “رنگ رخساره خبر می‌دهد از سرّ درون ” اما رنگ دود اگزوز خبر می‌دهد از سرّ موتور! بنابر این عیب خودروی خود را با دیدن دود اگزوز می توانید تشخیص دهید.

برای بعضی از افراد، حال موتور ماشین‌شان ممکن است از حال خودشان برایشان با اهمیت‌تر باشد و با کوچکترین تغییری در صدای موتور و یا شرایط کاری آن، حساس شده و عامل بروز ایراد را با پیگیری تمام دنبال کنند.

 به گزارش عصر ایران درست است که خودرو، وسیله‌ای شخصی است، اما وجود هرگونه عیب و اختلالی درسیستم‌های عملکردی آن ممکن است باعث به خطر افتادن جان دیگر رانندگان در یک جاده شلوغ شود.

چگونه با دیدن دود اگزوز عیب موتور را تشخیص دهیم؟ (+عکس)

در کار عیب‌یابی، گازهای تولید شده از مانیفولد خروجی سامانه اتومبیل‌ها که در حقیقت محصول احتراق و ترکیب سوخت با هوا است، به عنوان در دسترس‌ترین سیال مورد آزمایش، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. به طور کلی در شرایط غیر عادی، ممکن است شما با سه نوع دود متفاوت سفید، سیاه و آبی مواجه شوید، که به زبانی ساده عوامل مهم در ایجاد این مشکلات را بررسی می کنیم. ضمن اینکه گاهی با توجه به ساختار موتور‌های مختلف ممکن است بروز ایراد در همه آن‌ها دقیقا به یک شکل نباشد و هر خودروساز و هر مدلی از خودرو که تولید می‌شود نقاط ضعف خود را دارد که بسیاری از تعمیرکاران با توجه به دانستن آن‌ها و تجربیات قبلی اقدام به تعویض قطعات می‌کنند.

دود ســـــــفید
دود سفیدی که هنگام صبح و زمانی که خودرو در شرایط سرد کار می‌کند از اگزوز خارج می‌شود طبیعی است و در حقیقت همان بخارات آبی است که به دلیل پایین بودن دمای موتور به صورت مرطوب دیده می‌شوند و جنس آن‌ها از نوع دود نیست، یکی از محصولات احتراق سالم همان مولکول‌های آب هستند، اما به دلیل دمای بالای محفظه احتراق زمانی که موتور گرم‌تر می‌شود، در همان مسیر خروجی تبخیر می‌شوند و به چشم ما نمی‌آیند .

چگونه با دیدن دود اگزوز عیب موتور را تشخیص دهیم؟ (+عکس)

اما اگر پس از گذشت زمانی از کارکرد موتور، همچنان این بخارات به صورت ابری و غیر معمول از اگزوز خارج شدند، احتمال وجود خرابی در واشر سرسیلندر اتومبیل شما وجود دارد، البته این مشکل، بد روشن شدن موتور را هم به دنبال دارد و دلیل آن می‌تواند عدم آب بندی مناسب و خوردگی در بین واشر سرسیلندر و سیلندر خودرو باشد که در زمان روشن شدن خودرو مایع سیستم خنک کننده به داخل اتاقک احتراق و به ویژه سر شمع‌ها نفوذ کرده و باعث عدم ترکیب سوخت و هوای مناسب و ایجاد شعله ناقص می‌شود.

دود آبـــــــی
 دود آبی که ممکن است کمی هم متمایل به سیاه باشد. حتی در حد خیلی کم، علامت خوبی نیست. این ایراد که معمولا در خودرو‌هایی با کارکرد بالا دیده می‌شود، بیشتر اوقات به خاطر نشتی روغن در مخلوط سوخت و هوا در اگزوز ظاهر می‌شود، فقط چند قطره روغن می‌تواند دود خروجی را به این رنگ در بیاورد.

چگونه با دیدن دود اگزوز عیب موتور را تشخیص دهیم؟ (+عکس)

 اگر روغن سوزی موتور همراه با کم شدن توان موتور به خصوص در سربالایی‌ها و زمانی که اتومبیل تحت بار است، باشد می‌تواند حاکی از ضعیف شدن رینگ‌های آب‌بندی دور پیستون باشد.

اما به راستی این روغن‌ریزی از کجا شروع می‌شود؟ همان‌طور که می‌دانید در موتور خودرو تعداد زیادی واشر آب بندی و اورینگ وجود دارد که وظیفه آن‌ها روغن کاری دیواره سیلندر است و مسوولیت دیگر رینگ‌ها در عین حال جلوگیری از ورود روغن به حریم اتاقک اشتعال سوخت است، اگر ورود این روغن به محفظه بسیار زیاد باشد، جرقه شمع‌ها هم خاموش شده و باعث از دست رفتن احتراق خواهد شد که در این صورت شمع‌ها هم باید تعویض یا تمیز شوند.

یکی از نشتی‌های شایع، عدم آب بندی در راهنماهای سوپاپ‌های دود و هوا است که نشانه آن هم قطع شدن روغن سوزی در صورت گاز دادن و شتاب دادن به موتور است با افزایش دور موتور لقی ایجاد شده بین قطعات جبران شده و روغن سوزی کاهش می‌یابد، اما روغن‌سوزی که با کم شدن حجم روغن موتور همراه است،
این مشکل  در موتور‌های دیزلی ممکن است ناشی از خرابی کاسه نمد‌ها و واشر‌ها در توربوشارژر که نوعی افزایش دهنده راندمان حجمی موتور است اتقاق بیفتد، توربو‌ها به دلیل دوران بالایی که در جای خود دارند مجهز به سیستم روغن کاری هستند و با توجه به حضور مستقیم‌شان در مسیر دود‌های خروجی می‌توانند باعث ایجاد دود آبی در اگزوز شوند.

روغن سوزی می‌تواند باعث تجمع هیدروکربن‌های نسوخته در مبدل کاتالیتیکی شود که در اگزوز قرار دارد و وظیفه آن تبدیل گازهای آلاینده به گازهای بی‌ضرر است. محفظه احتراق هم از تجمع روغن‌های سوخته بر روی شمع در امان نخواهد بود و باعث عدم جرقه زنی و کاهش قدرت موتور می‌شود. هم در روغن‌سوزی و هم خام سوزی با تجمع هیدروکرن‌های نسوخته در مسیر‌های تنفسی موتور روبرو هستیم که می‌تواند در اندازه‌گیری مقادیر فیزیکی و شیمیایی توسط حسگرهای خودرو آشفتگی ایجاد کند و باعث تصمیم‌گیری اشتباه توسط ECU یا واحد کنترل الکترونیکی موتور شود.

دود سیــــــاه
از دلایل مهم تولید دود سیاه توسط موتور می‌تواند عدم مخلوط سوخت و هوای صحیح باشد که یا سوخت در آن بیش از حد است و یا هوا به مقدار کافی وجود ندارد.

مشکلات مختلفی ممکن است در قلب موتور اتفاق افتاده باشد از جمله این موارد وجود گرفتگی در فیلتر هوا و گذرگاه‌های ورود هوا است و نوعی مقاومت نسبت به ورود هوا به موتور ایجاد می‌کند. بسته به این که موتور شما کاربراتوی باشد و یا انژکتوری نوع عیب‌یابی آن متفاوت است.

چگونه با دیدن دود اگزوز عیب موتور را تشخیص دهیم؟ (+عکس)

درموتور های مجهز به سیستم‌های الکترونیکی، سنسورهایی از قبیل فشار هوای ورودی، جرم هوای ورودی، اکسیژن و دما آب از عوامل تعیین کننده مقدار سوختی هستند که قرار است توسط انژکتورها در محفظه احتراق تزریق شوند، البته خود انژکتورها هم از دور اورینگ‌های آب بندی پس از کارکرد بالا دچار نشتی شده و ترکیب سوخت و هوا را دچار اختلال کرده و باعث تولید کربن‌های نسوخته و دود سیاه می‌شوند.

اما اگر خودرو کاربراتوری است درصورت تنظیم نبودن مدارهای شتاب و یا دور آرام و یا دریچه ی ساسات با این حالات روبرو هستیم. در موتور‌های دیزلی قدیمی که مکانیزم پاشش سوخت و رگلاتور در آن‌ها بصورت مکانیکی بودند به راحتی از تنظیم خارج شده و به دلیل فشار بالای تزریق سوخت، نیازمند حساسیت خاصی بودند که در صورت عدم سرویس و فرسودگی بیش از حد، شاهد بروز دود غلیظی در اگزوز آن‌ها بودیم.

چگونه با دیدن دود اگزوز عیب موتور را تشخیص دهیم؟ (+عکس)

دود‌های خروجی خودرو از نظر راننده خودرو می توانند بسیار مهم باشند و هشداری برای تعویض قطعات مصرفی، که در صورت بی توجهی می‌توانند تعمیرات سنگین‌تری را به دنبال داشته باشند. و امروزه با توجه به وجود تجهیزاتی همچون دستگاه تست پنج گاز سرنخ‌هایی را به ما می‌دهد که با استفاده از آن می‌توان دریافت که چه اتفاقاتی هم اکنون در محفظه احتراق در حال رخ دادن است.

با اندازه‌گیری دقیق مقادیر پنج گاز مهم که محصول احتراق است می‌توانیم هم به کاهش آلودگی هوا کمک کنیم و هم به دردهای خودرو برسیم.
 کم شدن شتاب خودرو، روغن سوزی، خام سوزی، سوختن واشر سرسیلندر و ورود آب به محفظه احتراق، نامنظم بودن جرقه و… از جمله ایراداتی هستند که می‌توان با یک اسکن کامل از دود اگزوز شناسایی و درمان شوند.
همچنین با استفاده از دستگاه دیاگ می‌توان با مشاهده مقادیر به دست آمده توسط سنسورها و به دست گرفتن نبض آن‌ها بسیاری از ایرادات خودرو را یافت.

برچسب ها: , ,

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن