بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 9:26 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 33833
تعداد نظرات:یک نظر
تاریخ انتشار:شنبه 3 مهر 95 11:54 ق.ظ

حضور ۱۳ دانشگاه ایران در رتبه بندی جهانی تایمز

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از حضور دانشگاه های شیراز، فردوسی مشهد، آزاد اسلامی کرج، یزد و زنجان برای اولین بار در رتبه بندی تایمز خبر داد

محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در گفت وگو با خبرگزاری با بیان اینکه پایگاه رتبه بندی تایمز به عنوان یکی از معتبرترین نظامهای رتبه بندی بین المللی، دانشگاههای جهان را رتبه بندی می کند، گفت: نتایج رتبه بندی سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ تایمز از حضور پنج دانشگاه شیراز، فردوسی مشهد، آزاد اسلامی کرج، یزد و زنجان برای اولین بار خبر می دهد. 
وی افزود: در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۴ از ایران تنها دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان حضور داشتند در سال قبل این تعداد  به هشت دانشگاه افزایش و بدین ترتیب در سال جاری ۱۳ دانشگاه از ایران در جمع ۹۷۸ دانشگاه برتر جهان ( از ۷۹ کشور) حضور یافتند که این موضوع نوید بخش حرکت هر چه بیشتر دانشگاههای توانمند ایران در رتبه بندیهای معتبر بین المللی است.
سرپرست ISC بیان کرد: بر این اساس در رتبه بندی تایمز در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ از ایران دانشگاههای علم و صنعت ایران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه شیراز، تهران، علوم پزشکی تهران، فردوسی مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی کرج، شهید بهشتی، یزد و زنجان توانستند در جمع برترین دانشگاه های دنیا قرار گیرند. 
حضور 13 دانشگاه ایران در رتبه بندی جهانی تایمز
تعداد دانشگاه های ایران در رتبه بندی تایمز در طول سال های ۲۰۱۱ تاکنون به شرح زیر است:
حضور 13 دانشگاه ایران در رتبه بندی جهانی تایمز
دهقانی اظهار داشت: در سال جاری ایران با ۱۳ دانشگاه برتر در دنیا توانسته بعد از کشور ترکیه با ۱۸ دانشگاه رتبه دوم خاورمیانه را کسب کند. در این بین مصر دارای ۸ دانشگاه، پاکستان ۷ دانشگاه، رژیم اشغالگر قدس با ۶ دانشگاه و عربستان صعودی با ۴ دانشگاه در بین دانشگاه های برتر خاورمیانه هستند. 
به این ترتیب رتبه ایران به لحاظ تعداد دانشگاههای برتر در سطح جهان از ۲۳ در سال قبل به ۱۷ ارتقا یافت. ضمنا جایگاه ایران در رتبه بندی سال ۲۰۱۳ میلادی در دنیا ۳۳ بود.
حضور 13 دانشگاه ایران در رتبه بندی جهانی تایمز
وی با اشاره به اینکه پایگاه رتبه بندی تایمز از سال ۲۰۰۴ میلادی مراکز آموزش عالی را در سرتاسر جهان مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار داده اعلام کرد: این رتبه بندی از ۱۳ شاخص به شرح جدول زیر در قالب ۵ معیار کلی آموزش با وزن ۳۰ درصد، پژوهش با وزن ۳۰ درصد، استنادات با وزن ۳۰ درصد، وجهه بین المللی با وزن ۷٫۵ درصد و ارتباط با صنعت با وزن ۲٫۵ درصد بهره گرفته است. 
حضور 13 دانشگاه ایران در رتبه بندی جهانی تایمز
دهقانی بیان کرد: محاسبات رتبه بندی تایمز در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ میلادی توسط شرکت خدمات حرفه ای پرایس واتر هاوس کوپرز (PWC) انجام شده ، محاسبات شاخص ها و نمرات توسط سه منبع اطلاعاتی صورت گرفته است.
وی با اشاره به این منابع گفت: داده های ارسالی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی که به صورت خود اظهاری جمع آوری می شوند، داده های حاصل از نظرسنجی شهرت توسط متخصصان آموزش عالی، اطلاعات تولیدات علمی موسسات آموزش عالی نمایه شده در پایگاه استنادی اسکوپوس از جمله این منابع هستند. 
سرپرست پایگاه استنادی بیان کرد: رتبه بندی تایمز برای بررسی اطلاعات پژوهشی اعضای هیات علمی، بااستفاده از پایگاه استنادی اسکوپوس که به عنوان یکی از بزرگترین پایگاه داده درجهان شناخته می شود، اطلاعات پنج سال را مورد بررسی قرار داده وتعداد کل استنادات مرتبط با تولیدات علمی دانشگاهها رالحاظ می کند. 
به گفته وی، دررتبه بندی سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ تعداد ۲۳ هزار مجله علمی با تعداد تقریبی ۱۱٫۹ میلیون مقاله، مقاله کنفرانس، کتاب و فصل های کتاب در ۵ سال گذشته و همچنین بیش از ۵۶ میلیون استناد که به این تولیدات علمی صورت پذیرفته در محاسبات نمرات مورد استفاده قرار گرفته شده اند. 
دهقانی تولیدات علمی را مربوط به بازه ۵ ساله ۲۰۱۵-۲۰۱۱ میلادی و استنادات را نیز مربوط به بازه ۶ ساله ۲۰۱۶-۲۰۱۱ می دانست و عنوان کرد: این اولین سالی است که بیش از ۵۰۰ هزار کتاب و فصول کتاب ها در تحلیل نتایج مورد استفاده قرار گرفته شده و بدین ترتیب عملکرد پژوهش های صورت گرفته در حیطه های علوم انسانی و هنر بهتر از سال های قبل در نتایج سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ تایمز پدیدار شده است. 
وضعیت دیگر کشورها در رتبه بندی تایمز
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اعلام کرد: در رتبه بندی سال ۱۷-۲۰۱۶ میلادی دانشگاه آکسفورد که قدیمی ترین دانشگاه کشور انگلستان است توانست با یک پله رشد نسبت به سال گذشته، برای اولین بار در رتبه بندی تایمز، رتبه نخست فهرست دانشگاه های برتر دنیا را از آن خود کند. تا کنون دانشگاه های کشور آمریکا رتبه نخست جدول را داشته اند. 
دهقانی ادامه داد: موسسه فناوری کالیفرنیا بعد از ۶ سال، جایگاه نخست جدول را از دست داد و رتبه ۲ جهان را کسب کرد. دانشگاه استنفورد، کمبریج و موسسه فناوری ماساچوست به ترتیب در جایگاه های سوم تا پنجم جدول قرار گرفتند، همچنین دانشگاه های هاروارد، پرینستون و امپریال کالج لندن به ترتیب رتبه های ۶ تا ۸ جهان را به دست آوردند.
وی بیان کرد: انستیتو فناوری فدرال زوریخ سوئیس دانشگاه سوم اروپا که به عنوان برترین دانشگاه اروپا خارج از انگلستان شناخته می شود توانسته رتبه ۹ جهان را اخذ کند. دانشگاه کالیفرنیا-برکلی و دانشگاه شیکاگو نیز مشترکا رتبه ۱۰ جهان را به دست آورده اند.
سرپرست ISC افزود: انگلستان با ۹۱ دانشگاه بعد از آمریکا رتبه دوم جهان و اول اروپا را به لحاظ تعداد دانشگاه برتر در دنیا کسب کردند، بعد از کشور انگلستان، کشور آلمان با داشتن ۴۱ دانشگاه رتبه دوم اروپا را کسب کرده که از این تعداد ۲۲ مورد آن در جمع ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارد. 
به گفته دهقانی، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ توانسته به عنوان برترین دانشگاه آلمان رتبه ۳۰ جهان را کسب کند، این دانشگاه با بیش از ۵۰۰ سال سابقه جزو قدیمی ترین دانشگاه های دنیا به حساب می آید.
دهقانی اظهار داشت: آسیا همچنان مسیر رشد و ترقی خود را ادامه می دهد به نحوی که ۲۸۹ دانشگاه از ۲۴ کشور در جمع برترین دانشگاه های دنیا در آسیا قرار دارد. ۱۹ کشور آسیایی توانسته اند در رتبه بندی سال ۱۷-۲۰۱۶ دارای دانشگاه در جمع ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا باشند. این در حالی است که این تعداد در سال گذشته برابر با ۱۵ دانشگاه بوده است.
در سال ۱۷-۲۰۱۶ دانشگاه ملی سنگاپور با ۲ پله رشد نسبت به سال گذشته، رتبه اول آسیا و ۲۴ جهان را کسب کرده، دیگر دانشگاه سنگاپور دانشگاه صنعتی نانیانگ است که حائز رتبه ۵۴ جهان شده است.
 وی افزود: ژاپن با داشتن ۶۹ دانشگاه در رتبه بندی تایمز رتبه نخست آسیا را به لحاظ تعداد دانشگاه برتر کسب کرده ، دانشگاه توکیو این کشور توانسته با ۴ پله رشد نسبت به سال گذشته رتبه ۴۳ جهان را کسب کند.
دهقانی بیان کرد: چین بعد از ژاپن توانسته با تعداد ۵۲ دانشگاه، بیشترین تعداد دانشگاه را در بین دانشگاه های برتر آسیا دارا باشد. دانشگاه پکینگ چین با ۱۳ رتبه ارتقا، توانست بعد از دانشگاه ملی سنگاپور رتبه ۲ آسیا و ۲۹ جهان را کسب کند. 
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: کره جنوبی دارای ۲۵ دانشگاه در جمع ۹۷۸ دانشگاه برتر دنیا است که از این تعداد ۴ دانشگاه توانسته اند با رشد رتبه در جمع ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرند. دانشگاه برتر این کشور، دانشگاه ملی سئول است که رتبه ۷۲ جهان را کسب کرده است.
به گفته وی، همچنین هنگ کنگ در مجموع دارای ۶ دانشگاه در رتبه بندی سال ۱۷-۲۰۱۶ است که همه آنها در جمع ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند. دانشگاه هنگ کنگ نیز به عنوان دانشگاه پیشرو در این بین توانست رتبه ۴۳ جهان را کسب کند.

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

  1. ناشناس says:

    باید مسئولین وزارت علوم طبق برنامه ای مدون، فرهنگ جامعه علمی را به سمتی سوق دهند که دانشجویان فقط به دنبال انتخاب دانشگاه مثلا صنعتی ش… به خاطر برندی که قبلا داشته و هم اکنون عاملی برای انتقال اتوبوسی دانشجویان به خارج کشور و فرار مغزها شده نباشند. اتفاقا اغلب دانشجویان نخبه، وقتی در داخل جو بد آموزشی و پژوهشی این دانشگاه قرار میگیرند، به علت داشتن ذهنیت به عنوان یک دانشگاه آرمانی که در ذهنشان از قبل شکل داده اند و هیچ یک از آن ویژگیها را نمیبینند، سر خورده می شوند و اصطلاحا میگویند اگر صنعتی ش… این است پس وای به حال دانشگاههای دیگر و از ایران مهاجرت میکنند. در صورتیکه دانشگاههای دیگری چون تهران، امیرکبیر، صنعتی اصفهان، علم و صنعت و … هستند که به مراتب جو علمی و پژوهشی و روانی بهتری دارند.

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن