بروز شده در : چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 11:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 4266
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 17 شهریور 93 11:47 ق.ظ

مهر

اشتغال دغدغه اساسی جوانان استان بوشهر

ثلاث: شکی نیست که استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی برای اشتغال بوده و از این نظر در سطح کشور بی‌نظیر است؛ ولی با این وجود اشتغال به عنوان یکی از مهمترین مشکلات استان بوشهر و به عنوان دغدغه اساسی جوانان این استان مطرح است. به گزارش ثلاث و به نقل از مهر، وقتی که […]

ثلاث: شکی نیست که استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی برای اشتغال بوده و از این نظر در سطح کشور بی‌نظیر است؛ ولی با این وجود اشتغال به عنوان یکی از مهمترین مشکلات استان بوشهر و به عنوان دغدغه اساسی جوانان این استان مطرح است.

به گزارش ثلاث و به نقل از مهر، وقتی که ظرفیت‌های استان بوشهر در بخش تولید و اشتغال و کارآفرینی را بررسی می‌کنیم، باید چند بار نفس بخوریم تا بتوانیم این ظرفیت‌ها را تا آخر بشماریم؛ البته اگر بتوانیم همه این ظرفیت‌ها را بشماریم.

ظرفیت صنایع نفت و گاز و پتروشیمی را برای اشتغال نمی‌توانیم در همین سه کلمه خلاصه کنیم و از آن بگذریم؛ صادرات بیش از ۹۵ درصد نفت کشور از طریق استان بوشهر، تولید بیش از ۷۰ درصد گاز کشور در استان و وجود پتروشیمی‌های بزرگ در استان، تنها بخشی از این ظرفیت‌ها است.

خلیج فارس؛ استان بوشهر بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز آبی دارد که این میزان ساحل می‌تواند برای یک کشور اشتغال ایجاد کند ولی سهم استان بوشهر از دریا تنها خام فروشی است و از ظرفیت‌های دریا به خوبی استفاده نشده است.

کشاورزی و دامپروری، آبزی‌پروری و صید و صیادی، نیروگاه اتمی بوشهر و . . . هر یک ظرفیت بزرگی برای اشتغال هستند که هر چند بخشی از اشتغال استان را به خود اختصاص داده‌اند ولی جای کار بیشتری دارند که باید از آن استفاده شود.

با وجود این همه ظرفیت اشتغال در استان بوشهر، ولی باز هم اشتغال به عنوان یکی از مهمترین مشکلات استان بوشهر و به عنوان دغدغه اساسی جوانان این استان مطرح است.

با پیگیری‌های صورت گرفته، منطقه آزاد تجاری بوشهر در دولت به تصویب رسیده است و در انتظار تصویب مجلس برای اجرا است. پتروشیمی دشتستان و گناوه نیز در مراحل نزدیک به اجرا قرار گرفته‌اند که این سه ظرفیت می‌تواند در توسعه اشتغال در استان بوشهر نقشی بسیار مهم داشته باشد.

منطقه آزاد بوشهر اشتغال را رونق می‌بخشد

استاندار بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هر چند در گذشته به خوبی از همه ظرفیت‌های استان بوشهر در زمینه اشتغال استفاده نشده است ولی ما تمام توان خود را برای توسعه اشتغال در استان به کار خواهیم گرفت.

مصطفی سالاری اضافه کرد: پارس جنوبی هر چند فرصت مناسبی برای اشتغال جوانان استان بوشهر است و باید جوانان استان سهم بیشتری از اشتغال در این منطقه داشته باشند، ولی پارس جنوبی تنها فرصت اشتغال در استان نیست و ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که باید از آن استفاده کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به نقش بسیار مهم منطقه آزاد تجاری در استان بوشهر برای رفع مشکلات اشتغال و کمک به روند توسعه استان بوشهر، تلاش‌های بسیار زیادی را برای تصویب این منطقه داشتیم که در دولت مصوب شده است و در انتظار تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

استاندار بوشهر ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی برای موضوع اشتغال در استان بوشهر به موضوع سطح دانش و توانمندی فعالیت در صنایع مربوط می‌شود که باید تلاش کنیم زمینه ارائه اموزش‌های مناسب برای جوانان استان فراهم شود.

سالاری به امضای تفاهم‌نامه همکاری توسعه آموزش‌های فنی در سطح استان به صورت مشترک با همکاری وزارت کار و رفاه و تعاون، استانداری بوشهر و سازمان انرژی اتمی کشور خبر داد و گفت: امضای وزارت کار و استانداری بوشهر انجام شده و با امضای سازمان انرژی اتمی این همکاری اغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس این تفاهم‌نامه، سالانه ۱۰ هزار نفر نیروی انسانی توانمند با هزینه سازمان انرژی اتمی و فعالیت فنی و حرفه‌ای در شهر بوشهر به سه شهرستان استان بوشهر تحت آموزش قرار می‌گیرند و گواهی معتبر دریافت می‌کنند و توان فعالیت در شرکت‌های نفت و گاز و همچنین نیروگاه اتمی را خواهند داشت.

 ایجاد شرایط لازم برای اجرای پتروشیمی گناوه

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: یکی از مشکلات و دغدغه‌های اساسی جوانان استان بوشهر مربوط به اشتغال می‌شود که با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان باید اقدامات اساسی برای رفع مشکل اشتغال صورت بگیرد.

عبدالکریم جمیری با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای راه‌اندازی پتروشیمی گناوه اظهار داشت: مقدمات کار راه‌اندازی پتروشیمی گناوه فراهم شده است و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد راه‌اندازی این پتروشیمی باشیم و بخشی از مشکلات اشتغال رفع شود.

وی بیان داشت: برای ساخت پتروشیمی گناوه مشکل زمین حل شده، موافقت آب و برق گرفته شده، موافقت زیست محیطی نیز گرفته شده و تامین خوراک آن نیز انجام شده است و تنها مشکل در این زمینه به عدم توانایی سرمایه‌گذار مربوط می‌شود که در صورت ادامه این روند از سرمایه‌گذار جدید استفاده می‌کنیم.

این نماینده مجلس به احداث سد چمشیر اشاره کرد و ادامه داد: انتقال آب این سد به اراضی حیات داوود و لیراوی در شمال استان بوشهر می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه کشاورزی این مناطق داشته باشد و ظرفیت‌های مناسبی را برای توسعه اشتغال ایجاد می‌کند.

زمین ساخت پتروشیمی گناوه تحویل سرمایه گذار شد

فرماندار شهرستان گناوه نیز با اشاره به اهمیت بسیار زیاد راه‌اندازی پتروشیمی گناوه برای رفع مشکلات اشتغال گفت: زمین ساخت پتروشیمی گناوه تحویل سرمایه گذار شده است.

عبدالنبی یوسفی اضافه کرد: برای ساخت پتروشیمی گناوه تمام مراحل اجرایی آن انجام و اکنون محل ساخت این واحد صنعتی تحویل سرمایه‌گذار شده است که بزودی عملیات ساخت آن آغاز می‌شود.

پتروشیمی دشتستان و گناوه مشکلات اشتغال را کاهش می‌دهد

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اشتغال همواره به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مد نظر ما و مسئولان اجرای بوده است و پیگیری های بسیار زیادی را در این زمینه داشته ایم.

حجت الاسلام سید مهدی موسوی نژاد به نقش بسیار مهمی راه اندازی پتروشیمی دشتستان و گناوه در توسعه اشتغال در استان اشاره کرد و بیان داشت: چهار هزار و ۵۰۰ نفر در پتروشیمی گناوه و دشتستان مشغول به فعالیت خواهند شد.

وی با اشاره به نزدیک‌شدن پتروشیمی دشتستان به مراحل اجرایی، تصریح کرد: موافقت‌نامه، مجوزهای لازم، جانمایی، تهیه زمین و محل تامین منابع مالی انجام شده است و امیدواریم به زودی شاهد اجرای آن باشیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان ساخت: استان بوشهر ظرفیت‌های بسیار زیادی در زمینه اشتغال دارد و باید این ظرفیت ها شناسایی و در راستای استفاده از این ظرفیت ها برنامه‌ریزی و تلاش شود.

برچسب ها: ,

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن