بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 9:26 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 8309
تعداد نظرات:۱۱ دیدگاه
تاریخ انتشار:چهارشنبه 12 آذر 93 9:16 ق.ظ

جولان قلیان فروش‌ها در ساحل کنگان/

قلیان بهانه اتلاف وقت جوانان کنگانی در پارک ها/ لزوم تعریف یک تفریح جایگزین برای این معضل

ثلاث – علیرغم ممنوعیت قلیان در اماکن عمومی و حتی قهوه خانه ها در سراسر کشور و حتی برخی نقاط استان و نظارت جدی در این حوزه متاسفانه در شهرستان ساحلی کنگان به دلیل نبود زیرساخت های مناسب برای تفریح سالم و متناسب با روحیه جوان این امر با مشکل مواجه شده و نیازمند تدبیر صحیح است.

ثلاث – نوید اسماعیلی : با توجه به اینکه استعمال دخانیات اعم ازسیگار و قلیان بویژه قلیان میوه ای دربین هموطنانمان رواج گسترده ای یافته و عملا به عنوان تفریح تلقی می گردد؛ در بسیاری از موارد مشاهده می گردد که برخی از افراد قلیان را در صندوق عقب وسیله نقلیه خود نگهداری و در مواقع تفریح و حضور در تفریحگاه ها از آن استفاده می کنند که این خود زنگ خطری است و درعین حال جوانان و نوجوانان نیز به این عادت روی آورده اند و استعمال قلیان به ویژه میوه ای را نوعی برجستگی شخصیت برای خود تلقی می کنند.

بر اساس تحقیقات و آزمایش‌های علمی ثابت شده دود قلیان به دلیل ترکیب شدن با آب محفظه تحتانی قلیان که عملاً تعویض آن کمتر انجام می شود، رطوبت بسیار زیادی را به خود جذب می‌کند و سرانجام ، دود مرطوب شده پس از ورود به بدن و رسیدن به شش‌ها و ریه به دلیل داشتن رطوبت به آسانی در عمق روده‌ها نفوذ کرده و نتیجه آن بروز انواع بیماری‌های صعب العلاج و غیرقابل درمان است.

این قلیان ها به قدری سود آور و وسوسه برانگیز هستند که بسیاری از افراد حتی با سرمایه ای نسبتا پایین، مجموعه ای را راه اندازی کرده و بدون توجه به ضربه زدن به پیکره سلامت جامعه سودهای کلانی را از قِبَل این کار بدست می آورند.

 

باتوجه اینکه سطح آگاهی در افراد جامعه به دلایل مختلف از جمله وسایل ارتباط جمعی، روزنامه ها، اینترنت، واتس آب و… بالارفته و افراد درکوتاه ترین زمان ممکن، از آخرین اطلاعات به روز آگاهی داشته و اطلاع رسانی های متعدد از طریق صدا و سیما، بروشورو… صورت گرفته و اکثر مصرف کنندگان از مضرات دخانیات و قلیان اطلاع دارند،هر سرفه ای که درهنگام استعمال دخانیات توسط فرد استعمال کننده انجام میشود خود زنگ هشداری جهت ایشان است که این ماده ای که مصرف می شود دارای خطر است و لیکن بیشتر افراد جامعه به این موضوع توجه نمی کنند. ما نیز بیشتر به بیماریهای حادی که نتایج و علائم آن سریع دیده می شود توجه می کنیم .

اگر آب رنگ غیر طبیعی داشته باشد یا غذا مزه ای غیرطبیعی بدهد بلافاصله از خوردن یا آشامیدن خودداری می کنیم چون امکان مسمومیت یابیماری از آب را میدهیم و سریع اقدام می کنیم .ولی هیچ وقت به بیماریهایی که ممکن است درطولانی مدت به آن مبتلا شویم توجه نمی کنیم بیماریهای ناشی از مصرف دخانیات ممکن است در طول مدت پنج سال ،ده سال یا شاید هم بیشتر، فرد به آن مبتلا گردد لذاهیچ وقت افراد، آینده نگری نکرده و به این امر توجه نمی کنند.

به برخی راه کارهای کنترل مصرف دخانیات (قلیان)درسطح جامعه به صورت مختصر در زیر اشاره می شود.

می توان با اجرای برنامه های سرگرم کننده در مراکز تفریحی ویژه جوانان و نوجوانان تا حدی به سرگرمی و دور سازی ذهن آنها از استفاده از دخانیات کمک کرد.

با اجرای برنامه های ورزشی در مراکز تفریحی ویژه جوانان و نوجوانان ، ساحل و پارکها و دعوت از آنها برای مشارکت در این برنامه ها و نیز تشویق آنان به امر ورزش به دلیل ماهیت آن می توان کم‌کم این امر را پررنگ کرده و استفاده از قلیان را از ذهن آنها زدود.

توزیع تراکت ها و بروشورهای تخصصی آموزشی و مضرات قلیان در مراکز تفریحی و تجمع افراد نیز می تواند کمک کننده باشد.

همچنین اجرای برنامه های زنده آموزشی در زمینه ی مضرات استعمال قلیان در مراکز مختلف و نیز اجرای برنامه آموزشی به صورت پایه ای از مدارس ابتدایی دو راهکار بلند مدت و زیرساختاریخواهند بود که نتایج ان را بعدها خواهیم دید.

استفاده از ظرفیت افراد مذهبی و روحانیون در ارتقاء سطح آگاهی مردم در جلسات متعدد مذهبی و مساجد می تواند بسیار مفید واقع شود

اجرای همایش و سمینار در این خصوص و نیز ارائه راهکارهای کلیدی، جمع بندی آن و در نهایت انتشار برون داد این همایش بین مردم در قالب های مختلف نیز از راهکارهای مفید برای جلوگیری از گسترش این بحث است.

مسئولین عالی رتبه شهرستانی با بازدید از مراکز تفریحی و ایجاد حساسیت در این خصوص در بین مردم می توانند نشان دهنده بحرانی شدن وضع موجود به جامعه هدف باشند.

همچنین اقدام قانونی در جمع آوری عرضه کنندگان (فروشندگان) قلیان در پارک ها راهکاری است که در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ بکارگیری و موثر واقع شده است. چون استفاده از قلیان در بین جوانان نیازمند بستری آماده برای آنهاست؛ می توان با حذف این بستر تا حد زیادی از حضور جوانان در اینگونه محیط ها کاست ولی این اتفاق نیازمند ایجاد فضایی مناسب و متناسب با روحیه جوانان برای جابجایی بسترها در دراز مدت است.

 

نوید اسماعیلی- کارشناس بهداشت محیط شهرستان کنگان

نظرات

  1. دینا says:

    نیازی نی ؛ پی یه ورزش جدید بگردین؛؛؛؛بهتره مسؤلین همت کنن؛ مشکل اشتغال جوونا رو حل کنن؛؛؛؛قلیون میوه ای هم خودش جم میشه کم کم‌….شما هر چی زحمت کشیدین ؛ دیگه بسه…..

  2. حرف منصفانه says:

    اینقدر عقلشون نم برده که خوب تا بد تشخیص نمیدن
    جامعه قلیونی خخخخخخ

  3. ناشناس says:

    متاسفانه هیچ گونه اشاره ای به مغازه های فروش تنباکو و قلیان در شهرستان نشده. قلیان و تنباکو را از همین مغازه ها میخرند . باز هم تعجبم برانگیخت. از آقای اسماعیلی متشکریم بابت این مطلب اما اول باید مغازه های مختص فروش قلیان را پلمپ کنیم بعد کار فرهنگی انجام گیرد. من نمیدانم چرا هیچکس به فکر نیست

  4. کوزه گری says:

    اگر صورت این دختر بدبخت شطرنجی می کردین خیلی بهتر بود . اگر هر نوع تفریح دیگری هم بذاریم بازم کنارش کسی که بخواد قلیون بکشه می کشه .

  5. اصالت says:

    آخه توی شهری که مرکز قطب اقتصادی کشور هست وقتی هیچ گونه تفریحی نیست ،اشتغالی نیست ،قلیان که سهل است ،چیز دیگه نکشند……..

  6. مختار says:

    مضرات دود پالایشگاه بدتر از دود قلیونه…

    اول واسه دودهای سمی چاره بیندیشید

  7. مهدی بنکی says:

    سلام خدمت شما دوستانه ثلاثی
    دیدگاهه شما درمورد علته استفاده از قلیان بسیاردقیق و هوشمندانه هست که جایی واسه اضافه کردن نداره. فقط ای کاش مسئولین شهرمون بایه برنامه ریزیه دقیق وشکیل میتونستن از این فضاهایی آماده که واقعا در کمتر استانی به چشم میاد استفاده میکردند.
    منظور از ساحله شنییه
    مثلا میتونن با گذاشتن یه تور والیبال.که واقعه کم هزینست و میشه واسه همه عموم یه والیبال ساحلی یاحتی فوتباله ساحلی رو فراهم کرد.
    یا با گذاشتن حلقه بسکتبال توی پارکها…همه اینهاباعث ایجادانگیزه در بین جوان ها حتی غیر بومی های ساکن شهرستان (شرکتی ها)میشه که ناخداگاه روی به سمته تفریحاته سالم .مفرح وبا نشاط میارن…
    بهرحال این نظر شخصیه من هست.وخداکنه نظرونگاهه مسئولین محترمه شهرمون هم بیشتر به سمته ورزشهای عمومی وهمه گانی در سطحه شهر نزدیک بشه..
    با تشکر

  8. اسماعیلی says:

    با تشکر از عزیزانی که در خصوص مطلب اینجانب اظهار نظر نموده اندبه استحضار کلیه دوستان می رساند که قانون مورد استناد بهداشت در زمینه دخانیات از جمله سیگار وقلیان ،قانون جامع کنترل ومبارزه ملی با دخانیات است، در این قانون اعلام نشده استعمال وفروش دخانیات جرم است بلکه در این قانون وآئین نامه های اجرائی آن عرضه واستعمال دخانیات در مراکزمواد غذائی واماکن عمومی که این اماکن عمومی شامل ادارات پارک هاقهوه خانه ها مراکز بهداشتی درمانی و…. واماکن مشابه (در متن قانون این اماکن عمومی نام برده شده است )ممنوع اعلام کرده
    فروشگاه های سیگار وتنباکو دارای مجوز( پروانه کسب ) جهت اینکار هستند برخی خوار بار فروشی ها وسوپری ها نیز دارای مجوز عرضه دخانیات می باشند ما نمیتوانیم بگوئیم دخانیات باید از سطح جامعه حذف شود خودتان میدانید نشدنی است نه در شهر ما در هیچ جای دنیا حتی پاستوریزه ترین ملتهای دنیا هم سیگاری دارند هدف ما کنترل وبه حداقل رساندن مصرف دخانیات در جامعه است. موفق باشید

  9. طالب عاشوری از شورای دیر says:

    دیدار سر زده شیخ طالب عاشوری از کمپ مرکز اعتیاد ندای آرامش شهر کنگان/
    به گزارش پارس خلیج نائب رئیس شورای اسلامی شهر دیر در مورخه ۱۳ / ۹ / ۹۳ با رئیس مرکز اعتیاد ندای آرامش آن مرکز دیدار و گفتگو کرد. ایشان از نحوه نگهداری و ترک اعتیاد که به چه شیوه ای از بیماران مبتلای به مواد مخدر بعمل می آید از رئیس آن مرکز جویا شد و از ایشان خواستند آیا در این چند ماه توسط چه اداره و ارگانهایی مستقر در کنگان حمایت میشوید ؟ آقای نصیر کریمی گفت حدود ۵ ماه میباشد که این مرکز شروع بکار نموده است و گلایه ای هم که دارم تا کنون توسط هیچیک از ادارات یا ارگانهای دولتی و نظامی و غیره مورد حمایت قرار نگرفته ایم در ادامه گفتند این مرکز روزانه بیماران مبتلا را با رژیم غذائی خاصی تغذیه میکنیم اعم از شربت آلات گل و گیاه و افزودنی های دیگر/ هر روز عصر جهت آگاهی بیماران کلاسهای n . n .a به مدت یک ساعت و نیم برگزار میشود . طبق آمار بیشتر از بیماران شهر دیر در این مرکز پرورش و ترک اعتیاد انجام میدهیم و هر ۱۲ روز فقط یک بار آنهم به اندازه ۵ دقیقه ملاقاتی داده میشود تا هوس خانه و رفقایش نکند . ایشان افزود صبحها یک ساعت هوا خوری و روزی ۶ عدد سیگارت فقط استفاده میکنند دوره کامل ترک ۲۱ روز است این انجمن در ۷ اصول خستگی . گرسنگی.تنهائی.عصبانیت.یار بازی.زمین بازی.توپ بازی.خسته نشودگرسنگی نکشد و منظور از یار بازی کسی که هم مصرفی است توپ بازی همان وسائل مصرفی است ایشان گفت به محض ورود بیمار ایشان در اطاقی بنام فیزیک مخصوص بمدت ۷ روز نگهداری میشود سپس به اتاق آرامش هدایت میشود در کمپ خوردن هر گونه قرص و مواد معنی ندارد . و فقط از غذاهای سبک تغذیه میشوند این رژیم بخاطر عادت روزانه معده آنها صورت می گیرد. هیچگونه ضرب و شتمی صورت نمیپذیرد . ایشان در آخر از مشکلات مرکز گفت این مرکز فعلا فاقد هر گونه دکتر m . p .حوضچه. کمبود فضای ورزشی .دوربین مدار بسته میباشد. و شخص خودم بمدت ۱۷ سال بیمار بودم و ۸ سال است به حول قوه الهی بهبود کامل دارم (و من شدم دشمن مواد و مواد شده است دشمن من) ایشان از دیدار آقای عاشوری از شورای اسلامی دیر تشکر کرد و اظهار داشتند از فرماندار مسئول شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر کنگان و دیر رئیس شورای کنگان و مسئولین درخواست نمودند بازدید داشته باشند و به مشکلات مرکز رسیدگی و همکاری بنمایند تا بتوانیم این معضل بزرگ را از همشهریان دور و نجات دهیم آدرس ما شهر کنگان خیابان گلذار کوچه فرعی شماره ۱۷ سومین درب با نشانه پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی ایران تلفن ۰۹۱۷۷۴۱۷۸۶۵ و ۳۰۰۳۸۱۴۵۴ ۰۹ میباشد در آخر آقای عاشوری از مسئولین ذیربط خواستند جهت ترک اعتیاد همشهریان دیری سریعا مجوز صدور کمپ اعتیاد در شهر دیر صادر و دایر بنمایند طالب عاشوری ۱۳ / ۹ / ۹۳

  10. یاهو says:

    باعرض سلام آقای اسماعیلی مردم مضرات سیگارو قلیان خیلی خوب می دانند ولی به نظرمی آید وزارت بهداشت مضرات سیگارو قلیان نمی دونه که مرتب مجوز سیگارو قلیان صادر می کنه و بعد اعلام می کنه که اینها مضرند بابا وقتی سیگارو قلیان برای بدن مضر و مهلکه مجوز صادر نکنید وقتی صادر شد یعنی از نظر بهداشت کاملا سالم و بهداشتی است قربان أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَکُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْکِتَابَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ ﴿۴۴﴾

    آیا مردم را به نیکى فرمان مى‏دهید و خود را فراموش مى‏کنید با اینکه شما کتاب [خدا] را مى‏خوانید آیا [هیچ] نمى‏اندیشید (۴۴)

  11. اسماعیلی says:

    با سلام یاهو با تشکر از این اظهار نظر صریحی که کردید ولی خدمتتان عرض کنم که وزارت بهداشت هیچگونه مجوزی جهت قلیان وسیگار صادر نمیکند وسیگار های موجود که مجوز دارند زیر نظر سازمان دخانیات مجوز می گیرند با تشکر

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن