بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 10876
تعداد نظرات:۸ دیدگاه
تاریخ انتشار:شنبه 27 دی 93 1:21 ق.ظ

دریا و زندگی ؛

ماهیگیری به روش جاروف در کنگان +تصاویر

اختصاصی ثلاث – جاروف یک نوع روش صید سنتی ماهی است که از قدیم الایام تا کنون در سواحل کم عمق جنوبی کشور مورد استفاده بعضی ازصیادان قرار می گیرد.

ثلاث – جاروف یک نوع روش صید سنتی ماهی است که از قدیم الایام تا کنون در سواحل کم عمق جنوبی کشور مورد استفاده بعضی ازصیادان قرار می گیرد.

در این روش تجهیزات صید از قبیل :

۱.تور ماهیگیری ۲.چوب دستی ۳.طناب ۴.سرب ۵ .بوج(کائوچو) ۶٫تور ماهیگیری به طول تقریبی ۷۵ الی ۱۰۰ متر و عرض ۱۰ الی۱۵ متر مورد نیاز است.

تور فوق الذکر یک سر طولی آن به طنابی که با سرب همراه می باشد و سر دیگر آن به بوج(کائوچو)متصل است .دو سر تور به چوب دستی متصل می شود.صیادان با اتصال و به هم پیوستن تجهیزات نام برده وسیله ای به نام جاروف می‌سازند.

عده ای از صیادان در یک سو تور وعده ای در سر دیگر آن قرار می گیرند.صیادان جاروف را از خشکی به دریا می برند و آن طوری در دریا قرار می دهند که طنابی که به آن بوج(کائوچو)بسته شده است به دلیل سبکی بوج روی سطح آب قرار می گیرد و طنابی که به آن سرب بسته شده است به دلیل سنگینی در کف دریا قرار می گیرد و با کشیدن هر دو سر طناب به طرف ساحل هر چقدر ماهی که در محدوده این تور قرار می گیرد و چون تور به سمت ساحل کشیده می شود و ماهی ها بالعکس به طرف عمق دریا در حال حرکتند با تور برخورد کرده و به دام صیادان می افتند.

گفتنی است پس از حضور صنعت و بهره برداری بی رویه از دریا و نیز فعالیت های مخرب توسط پارس جنوبی و در پی آن تخریب زیستگاه های مختلف آبزیان و همچنین گرم شدن دمای آب دریا و آلودگی های مختلف شرایط کوچ آبزیان را فراهم و این نوع صید ماهی از ساحل را کم رونق کرده است.

کنگان یکی از شهرستان های ساحلی است که به دلیل موقعیت مناسب، از پتانسیل زیادی در حوزه دریا برخوردار است ولی تا کنون از این ظرفیت بالقوه به خوبی بهره برداری نشده است.

هر چند گفتن این نکته شاید ارتباط چندانی به موضوع ندارد ولی به نظر می رسد لزوم ایجاد کمیته ای متشکل از ارگان های مرتبط با مسائل دریایی برای همگرایی و همسویی بیشتر این ارگان ها در حل و فصل برخی از مشکلات لازم به نظر می رسد.کمیته ای متشکل از شیلات، اداره بندر، دریابانی، محیط زیست، اداره استاندارد، گمرک و … شاید روشی برای برون رفت از برخی مشکلات مشترک باشد.

قابل ذکر است که بعضی از خانواده های ساحل نشین بندر کنگان هنوز هم  با این روش صید ماهی امرار معاش می کنند.

عکاس ثلاث / حسن آهوخوش

 

جاروف-کنگان (۱) جاروف-کنگان (۲) جاروف-کنگان (۳) جاروف-کنگان (۴) جاروف-کنگان (۵) جاروف-کنگان (۶) جاروف-کنگان (۷) جاروف-کنگان (۸) جاروف-کنگان (۹) جاروف-کنگان (۱۰) جاروف-کنگان (۱۱) جاروف-کنگان (۱۲) جاروف-کنگان (۱۳) جاروف-کنگان (۱۴) جاروف-کنگان (۱۵) جاروف-کنگان (۱۶) جاروف-کنگان (۱۷)

نظرات

  1. M@tin says:

    ای جونم جاروف…ثلاث کی بریم جاروف؛-)

  2. mohammad says:

    احسنت برمردماهیگیر…ماشالله…خسته نباشید…خداقوت

  3. تصویر اول آقای احمد جعفر پور هست اهل بنک که هر روز بعد از کار ساختمانی رو به دریا می آورد و امرار معاش زندگی خود را از دل دریا می گیرد
    آقای احمد جعفر پور فردی بسیار اهل دل و خوش برخورد در شهر بنک هست و اهل دریا

  4. ناشناس says:

    یادمرحوم جمعه به خیر…..

  5. مهرگان says:

    جاروف هم جاروف بچه های قادری و بهزادی از کنگون و اندیک از بنک

  6. ملیحه says:

    سلام.
    این روش اتفاقا میتونه یه جاذبه گردشگری عالی باشه

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن