بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 16130
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 13 خرداد 94 9:01 ق.ظ

ظریف: نفوذ در منطقه با فروش اسباب‌بازی جنگی به‌دست نمی‌آید

ثلاث : سایت وابسته به سیا: عربستان سعودی و ترکیه از جدی‌ترین مخالفان حاکمیت بشار اسد در سوریه به شمار می‌روند و هر دو کشور در تجهیز و کمک به مخالفان بشار اسد در سوریه، فعال بوده‌اند. 

به گزارش ثلاث و به نقل از جام نیوز، وزیر امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه ۱۲ خرداد در دیدار با رئیس مجلس سوریه تأکید کرد که حمایت ایران از سوریه «تغییرناپذیر» است و «مشکلات منطقه باید به دست کشورهای منطقه حل شود».

 

آقای ظریف در دیدار با محمد جهاد لحام، رییس مجلس  سوریه گفت: «در کنار دولت و مردم سوریه برای مبارزه با تروریسم و افراط‌گری، ایستاده‌ایم».

 

وی همچنین افزود: «به شما به عنوان نماینده مردم سوریه و جناب آقای بشار اسد به دلیل مقاومت تاریخی‌تان در مقابل تروریست‌ها تبریک می‌گوییم».

 

 

 

 

 

سایت رادیو فردا (RADIOFARDA) که به سرویس جاسوسی آمریکا وابسته است، با چشم بستن بر جنایات مخالفان بشار اسد در سوریه، نوشت: از زمان شروع ناآرامی‌ها و اعتراض‌ها به حاکمیت سوریه، بشار اسد مخالفان خود را «تروریست» نامیده و گفته است که با هرگونه «فعالیت تروریستی» مبارزه خواهد کرد.

 

مخالفان بشار اسد که با هدف به قدرت رسیدن، شورش کردند در نهایت اوضاع سوریه و منطقه را متشنج کردند و گرو‌هایی مانند داعش و جبهه النصره را عرضه کردند.

 

آقای ظریف همچنین گفته است: «امروزه، حامیان گروه‌های تروریستی منزوی شده‌اند و مجبور شدند با دولت و ملت سوریه همکاری کنند.آنها فهمیده‌اند که امنیت و نفوذ را نمی‌توانند با پول یا فروش اسباب بازی‌های جنگی در منطقه تأمین کنند».

 

عربستان سعودی و ترکیه از جدی‌ترین مخالفان حاکمیت بشار اسد در سوریه به شمار می‌روند. گزارش‌ها حاکی است هر دو کشور در تجهیز و کمک به مخالفان بشار اسد در سوریه، فعال بوده‌اند.

 

جنگ داخلی سوریه طی دو سال گذشته بیش از ۲۲۰ هزار کشته در پی داشته است.

 

 

 

 

ولایتی: سوریه بخشی از امنیت ایران است

 

علی اکبر ولایتی، وزیر خارجه اسبق ایران و رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، هم گفته است: «امنیت سوریه و یکپارچگی و تمامیت سرزمینی این کشور، بخش جدا نشدنی از امنیت ایران است چه در مقابله با دخالت عربستان و کشورهای خلیج فارس یا دخالت ترکیه».

 

آقای ولایتی در گفت‌وگو با روزنامه «الاخبار» چاپ لبنان که گزارش آن روز یازدهم خرداد از سوی واحد مرکزی خبر منتشر شده است، گفته که «ما دقیقا نقشه دشمنان برای سوریه را نمی‌دانیم اما بر اساس حکمت و تدبیر، بعید می‌دانم که اقدامات تنش‌آفرینی مانند ایجاد منطقه پرواز ممنوع یا پشتیبانی هوایی از تروریست‌ها اتفاق نیفتند».

 

وی افزود: «در هر حال، ما اطمینان کامل داریم که ملت سوریه در برابر هر نوع تجاوزی به مقاومت و ایستادگی خود ادامه می‌دهد و ما در کنار آنها خواهیم بود.»

 

 

 

 

این گزارش حاکی است آقای ولایتی پس از این سخنان، دو ضرب‌المثل مطرح کرد و گفت: «به هر حال کسی که خانه‌اش از شیشه است نمی‌تواند به همسایه‌هایش سنگ‌پرانی کند و یا کسی که باد می‌کارد، توفان درو می کند».

 

خبرنگار روزنامه الاخبار پس از این ضرب المثل‌ها، از آقای ولایتی پرسیده که آیا مقصود شما ترکیه است که وی در پاسخ، سکوت کرده و درخواست کرد سوال بعدی مطرح شود.

 

سایت رادیو فردا پس از انتشار این بخش از سخنان دکتر ولایتی نوشت: حمایت ایران از حاکمیت بشار اسد از سوریه، روابط تاثیرگذار ایران با دولت عراق و نیز نقش ایران در یمن، از محورهایی است که میان تهران و کشورهای عربی منطقه چالش ایجاد کرده است.

 

عادل جبیر، وزیر خارجه جدید عربستان سعودی گفته است: «ما منتظر روزی هستیم که روابط خوبی با ایران بنا کنیم. اما این به رفتار ایران و اینکه در مسائل منطقه دخالت نکند، از تروریسم حمایت نکند و از روش‌هایی که اعمال آنها به منافع مردم و منطقه لطمه وارد می‌کند دست بردارد، بستگی دارد».

 

یک روز پس از این سخنان، حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه ایران، گفت: «تهران بر خلاف برخی طرف‌ها که از تروریسم حمایت و استفاده ابزاری می‌کنند و امنیت منطقه را به بازی گرفته‌اند، قویاً از عراق، لبنان، یمن و سوریه و کشورهای در معرض تهدیدات تروریستی حمایت می‌کند».

 

 

 

برچسب ها: , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن