بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 17244
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 4 تیر 94 1:12 ب.ظ

حکم رفتن به دندان‌پزشکی در هنگام روزه‌داری

اگر کسی به علت دندان درد در ماه رمضان به دندان پزشکی برود و در هنگام کار بر روی دندانش، آب و موادی را فرو دهد آیا روزه‌اش باطل می‌شود؟ به گزارش  حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ اگر کسی به علت دندان درد در ماه رمضان، به دندان پزشکی برود و در هنگام کار […]

اگر کسی به علت دندان درد در ماه رمضان به دندان پزشکی برود و در هنگام کار بر روی دندانش، آب و موادی را فرو دهد آیا روزه‌اش باطل می‌شود؟

به گزارش  حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ اگر کسی به علت دندان درد در ماه رمضان، به دندان پزشکی برود و در هنگام کار بر روی دندانش، آب و موادی را فرو دهد. الف: آیا جایز است با این حال به دندان پزشکی برود؟ ب: آیا روزه‌اش باطل می‌شود، اگر پاسخ مثبت است، آیا صرفاً قضا دارد یا کفاره هم شاملش می‌گردد؟
پاسخ : 
۱٫ مراجعه به دندان‌پزشکی در حال روزه و تزریق آمپول بى‌حسّى در آن‌جا یا داخل کردن وسایل پزشکی در دهان، موجب بطلان روزه نیست، مگر این‌که وسایل مذکور آغشته به آب دهان شود و آن‌را بیرون آورد و دوباره وارد دهان کند و رطوبت آن ابزار یا سایر مواد غیر خوراکی را فرو برد.
۲٫ چنانچه درد دندان قابل تحمل بوده و مراجعه به دندان‌پزشک در حال روزه ضرورت نداشته باشد و بداند با مراجعه، آب یا موادی دیگر به حلق می‌رسد، رفتن به دندان پزشکی جایز نیست. و چنانچه مراجعه کند و چیزی وارد حلق شود علاوه بر قضا موجب کفاره هم خواهد بود.
اما در صورتی که درد شدید باشد، و احتمال مواظبت از فرو رفتن آب و مواد دیگر را میی‌دهد، اگر چیزى از حلق فرو رفت، صِرفاً قضا کردن آن کفایت مى‌کند و کفاره‌اى به عهده او نیست.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
آیت الله خامنه‌ای (مد ظله العالی):
اگر چیزى وارد حلق نشود، مانعی ندارد ولى اگر بداند چیزى وارد حلق می‌شود، جایز نیست هنگام روز به دندان پزشکی مراجعه نماید، مگر در فرض ضرورت و مشقت که در این‌ صورت اگر چیزى وارد حلق شده، صِرفاً قضا کردن آن کفایت مى‌کند و کفاره‌اى به عهده او نیست.
آیت الله مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
چنانچه مواظبت کند ولی چیزی بی اختیار فرو رود روزه‌اش اشکالی ندارد.
آیت الله سیستانی (مد ظله العالی):
اگر بدون التفات و قصد پایین رود روزه‌اش صحیح است.
آیت الله صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه درد دندان قابل تحمل باشد با علم به رسیدن آب یا مواد دیگر به حلق، رفتن به دندان پزشکی جایز نبوده و چنانچه چیزی وارد حلق شود علاوه بر قضا موجب کفاره هم خواهد بود.
آیت الله نوری همدانی(مد ظله العالی):
اگر رفتن آب و مواد در حلق عمدی نباشد، روزه اش صحیح است ولی روزه دار نباید جائی برود که می‌داند چیزی از گلویش داخل خواهد شد.
منبع : خبرگزاری حج
برچسب ها: , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن