بروز شده در : شنبه 22 اردیبهشت 1403 ساعت 9:41 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 22393
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 3 آبان 94 3:34 ب.ظ

طرقبه شاندیز شهری با ادارات یک‌نفره/بینالود دچار بی‌هویتی است

باوجوداینکه افزون بر هفت سال از ارتقای بخش‌های طرقبه و شاندیز به شهرستان می‌گذرد اما ارتقایی در حوزه اداری به وجود نیامده و برخی ادارات این شهرستان تنها با یک نفر خدمات ارائه می‌کنند. خبرگزاری مهر-گروه شهرستان‌ها: شهرستان بینالود و یا طرقبه شاندیز در استان خراسان رضوی و در مجاورت شهر مقدس مشهد ازجمله بخش‌هایی […]

باوجوداینکه افزون بر هفت سال از ارتقای بخش‌های طرقبه و شاندیز به شهرستان می‌گذرد اما ارتقایی در حوزه اداری به وجود نیامده و برخی ادارات این شهرستان تنها با یک نفر خدمات ارائه می‌کنند.

خبرگزاری مهر-گروه شهرستان‌ها: شهرستان بینالود و یا طرقبه شاندیز در استان خراسان رضوی و در مجاورت شهر مقدس مشهد ازجمله بخش‌هایی بود که هفت سال پیش به شهرستان ارتقا یافت اما این اقبال به گفته بسیاری از شهروندان و مسئولان در حد تغییر تابلوی بخشداری به فرمانداری بوده است.   

نبود کارشناس و نیروی اجرایی در ادارات این شهرستان موجب شده تا در برخی از دستگاه‌های اجرایی مانند اداره کار و تعاون تنها یک نفر در نقش مدیر، کارمند، راننده و کارشناس ظاهر شود.

این وضعیت موجب شده تا در زمانی که ادارات یک‌نفره‌ای که از آن به‌عنوان نمایندگی یاد می‌شود با غیبت مدیر و یا حضور ایشان در جلسات، این نمایندگی نیز تعطیل شود و بسیاری از ارباب‌رجوعان پشت درهای بسته به‌صف بنشینند یا برای حل مشکل خود راهی شهر مشهد شوند.

ناهماهنگی و آشفتگی ارائه خدمات در  نظام اداری این شهرستان از تابلوی نصب شده بر سردر فرمانداری و  کلمات به کار برده در این گزارش مشهود است زیرا نام این شهرستان با وجود اینکه در تقسیمات جدید بینالود نامیده شده است اما تابلوی فرمانداری و مکاتبات آن با عنوان طرقبه شاندیز انجام می پذیرد و لذا ما را نیز بر آن داشت تا به دلیل نا آشنایی غالب شهروندان با نام بینالود، در گزارش خود از همان نام دیرینه طرقبه شاندیز استفاده کنیم.

شهری با هویت دوگانه

بر اساس مصوبه با شماره ۱۶۱۴۱۱ تاریخ ۱۳۸۶/۱۰/۴ که به وزارت کشور ابلاغ‌شده شهرستان بینالود از ترکیب بخش شاندیز و بخش طرقبه شامل دهستان‌های طرقبه و جا غرق ایجاد شد.

در تقسیمات کشوری و حوزه وزارت کشور و استانداری این شهرستان را بانام »بینالود» می‌شناسند، به زبان ساده‌تر نام شناسنامه‌ای این شهرستان بینالود  است ولی در مکاتبات و مکالمات معمول حتی بین ادارات این‌گونه نیست و در مواردی هم شاهد حرکتی خلاف اصل موضوع هستیم وادارات تابعه به‌جای نوشتن نام بینالود هنوز از کلمه شهرستان طرقبه و شاندیز استفاده می‌کنند.

در حال حاضر شهرستان بینالود و مردمانش دارای هویتی دوگانه هستند زیرا تقسیمات کشوری آن‌ها را بینالود می‌داند اما مدیران آن حتی اگر از کلمه بینالود هم استفاده کنند اما از درج نام طرقبه شاندیز داخل پرانتز غافل نمی‌شوند.

این شهرستان با وسعتی بالغ‌بر یک هزار و ۲۰۰ کیلومترمربع و پذیرایی میلیونی از خیل عظیم زائران گردشگر و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج (ع) با وجود دارا بودن جمعیت ۶۰ هزارنفری هنوز فاقد برخی ادارات همچون ثبت‌احوال است و مابقی ادارات در حد نمایندگی و بدون کارشناس‌های مربوطه و متخصص در حال انجام خدمت هستند.

هرچند که در سال گذشته ۹ نمایندگی طرقبه شاندیز با تأیید وزارت کشور به اداره ارتقاء یافته است اما تجهیزات و اعتبارات مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده است.

بسیاری از مردم این شهرستان ۶۰ هزار نفرِی هنوز خاطرات و نقل‌قول‌های مسئولان را که قول حل مشکلات را در طی سال‌های گذشته دادند به یاد می‌آوردند و می‌گویند: اردیبهشت‌ماه سال ۹۱ بود که علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه وقت در حاشیه یکصدمین سفر استانی هیئت دولت به استان خراسان رضوی در دیدار عمومی با مردم طرقبه و شاندیز اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا درخواست‌های مردم این منطقه را در حد امکان پاسخ دهیم و برای حل مشکلات آن‌ها تمام توان خود را بسیج خواهیم کرد اما هنوز از آن زمان تاکنون هیچ قولی به مقام عمل نرسیده است.

شهروندان طرقبه سرگردان در ادارات مشهد

محمدرضا ناصری ازجمله شهروندان ناراضی از نحوه ارائه خدمت توسط ادارات در این شهرستان است و لذا به مهر می‌گوید: بیش از ۵ سال از ارتقای این بخش به شهرستان می‌گذرد اما هنوز مسئولان استانی تکلیف مردم را با ادارات روشن نکردند.

وی افزود: درحالی‌که مسئولان ادعای تکریم ارباب‌رجوع و رعایت حقوق شهروندی دارند اما مردم این شهرستان به دلیل کمبود امکانات باید راهی شهر مشهد شوند و کمبود ادارات و نیروی اجرایی موجب تحمیل هزینه‌های بسیار و سرگردانی مردم این شهرستان در شهر مشهد شده است.

وی می گوید: با وجود اینکه این شهرستان دارای ۶۰ هزار نفر جمعیت رو به رشد دارد اما هنوز از داشتن اداره ثبت احوال محروم است و شهروندان برای انجام امور لازمه باید به مشهد مقدس سفر کنند.

اداره یک نفرِه

نمایندگی اداره کار و تعاون شهرستان طرقبه شاندیز از جمله اداراتی است که یک نفر نقش مدیر، کارشناس، راننده، مسئول بایگانی و حتی مستخدم را بر عهده دارد و لذا غیبت مدیر این نمایندگی و یا حضور وی در جلسات فرمانداری مساوی با تعطیلی این نمایندگی است.

مسئول نمایندگی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرقبه شاندیز در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر چگونگی اداره کردن این نمایندگی به‌تنهایی می‌گوید: حجم بالای پرونده‌ها و متقاضیان به این نمایندگی نیازمند ارتقا آن به اداره و حضور حداقل ۶ کارشناس در رشته‌های مختلف است.

سید پیروز تاج رسیدگی به یک هزار پرونده از بدو تأسیس شهرستان طرقبه شاندیز را هم‌طراز با شهرستان‌هایی همچون بردسکن و کاشمر می‌داند و می‌گوید: شهرک صنعتی طوس مشهد با ۵۹۰ واحد و در برگیری بیش از ۳۵ هزار کارگر در این منطقه به لحاظ رسیدگی به شکایات مشکل‌ساز شده است.

وی افزود: به دلیل شرایط اقتصادی و از طرفی بلاتکلیفی بیشتر پروژه‌های در حال ساخت، آمار شکایت‌ها برای استفاده از بیمه بیکاری رشد فزاینده‌ای داشته و بر حجم اقدامات روزانه افزوده است.

نمایندگی اداره کار و تعاون شهرستان طرقبه شاندیز ازجمله اداراتی است که یک نفر نقش مدیر، کارشناس، راننده، کارشناس، بایگان و حتی مستخدم را بر عهده دارد و لذا غیبت مدیر این نمایندگی و یا حضور وی در جلسات فرمانداری مساوی با تعطیلی این نمایندگی استوی بابیان اینکه این نمایندگی فاقد کارشناس در بخش تعاون است گفت: در زمینه های تعاون، اشتغال، امور ورزشی و فرهنگی فقط در حد مشاوره کار پیش می‌رود و تنها روابط کار در این نمایندگی از صفرتا صد بررسی و اقدام می‌شود.

مسئول نمایندگی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرقبه شاندیز نداشتن ساختمان اداری مستقل و نیروی کارکنانی متخصص را از مهم‌ترین مشکلات باوجود تعداد مراجعه‌کننده زیاد عنوان داشت و گفت: حتی برای ابلاغ رأی و دعوت‌نامه حضور در جلسه یک راننده در اختیار ندارم و می‌بایست در برخی اوقات برای شرکت در جلسات و انجام امور محوله درب اتاق را بسته و مراجعه‌کنندگان صبوری کنند.

وی استقبال از تسهیلات خوداشتغالی را به دلیل سود بانکی زیاد کمرنگ دانست و افزود: تسهیلات خوداشتغالی همه‌ساله بااینکه سهم شهرستان طرقبه شاندیز نسبت به دیگر شهرستان‌ها بسیار ناچیز بود به‌طور کامل جذب می‌شد ولی با توجه به نرخ سود بانکی بالای ۲۰ درصد از سال ۹۳ تاکنون میزان درخواست‌ها به شکل چشمگیری کاهش‌یافته است.

بودجه دومیلیونی برای جمعیت ۶۰ هزارنفری

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان طرقبه شاندیز ازجمله دستگاه‌های اجرایی است که به ازای ارائه خدمات به ۶۰ هزار نفر جمعیت این شهرستان فقط دو میلیون تومان بودجه در طی سال در اختیار دارد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی طرقبه شاندیز در این رابطه به مهر می‌گوید: در طول سال برنامه‌های متنوعی در سطح شهرستان برگزار می‌کنیم که هزینه‌ای بالغ‌بر ۵۰ میلیون تومان را در بردارد اما بودجه تخصیصی همان‌طور که از آن مطلع هستید از دو  میلیون تومان تجاوز نمی‌کند.

سید مجتبی حسینی گفت: از ابتدای سال جاری نمایندگی اداره فرهنگ و ارشاد طرقبه شاندیز به اداره ارتقا یافته و از بدو تشکیل شهرستان تنها یک دفتر در محل فرمانداری شهرستان سهم این اداره است.

در حال حاضر برخی ادارات شهرستان در واحدهای استیجاری و غیرملکی نامناسب به مردم خدمات می‌دهند و ساختمان فرمانداری پس از گذشت ۶ سال از ارتقاء بخش طرقبه به شهرستان هنوز در حال ساخت و به دلیل کمبود اعتبار در مراحل پایانی متوقف‌شده استوی ادامه داد:در حال حاضر با دو نفر  نیرو در طی دو سال گذشته توانسته‌ایم تعداد مراکز فرهنگی و هنری را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهیم.

حسینی با اشاره به اینکه در حال حاضر طرقبه شاندیز دارای ۲۷ کانون فرهنگی و هنری در مساجد هست گفت: نداشتن مجتمع فرهنگی و هنری دارای سالن چندمنظوره از نیازهای مبرم شهرستان هست که علی‌رغم پیگیری‌های انجام‌شده هنوز هیچ اقدام عملی در این زمینه رخ نداده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد طرقبه شاندیز افتتاح شرکت سینمایی، استودیو صدا و آموزشگاه آزاد موسیقی برای بهره‌مندی شهروندان و شکوفاسازی استعدادهای این شهرستان با صبغه فرهنگی بسیار خوب را کارهای بزرگی توصیف و تصریح کرد: طرقبه شاندیز به‌عنوان یکی از اقلیم‌هایی که از دوران گذشته دارای بزرگانی در عرصه فرهنگ و ادب داشته نیازمند توجه ویژه است.

وی ساماندهی هنرمندان برای اجرای زنده در تالارها و رستوران‌های طرقبه شاندیز را از اقدامات مهم این اداره عنوان کرد و بیان داشت: از ابتدای امسال با اجرای بیش از ۶۸ برنامه فرهنگی و هنری در راستای نشاط اجتماعی با رعایت مسائل شرعی و عرفی تلاش کردیم این خطه سرسبز و ییلاقی را بیش‌ازپیش به قطب فرهنگی و گردشگری نزدیک کنیم. 

فرمانداری نیمه‌تمام

کمبود فضای اداری ازجمله نارسایی‌هایی است که با ارتقای بخش طرقبه به شهرستان بیش از گذشته در این شهر خودنمایی می کند و نه تنها گریبان ادارات بلکه فرمانداری را نیز گرفته است.

فرماندار بینالود در گفت و گو با مهر یکی از مهم‌ترین راهکارها برای رفع مشکلات فضای اداری را واگذاری زمین با کاربری متناسب اعلام کرد و بیان داشت: با توجه به حضور خیل عظیم زائر و گردشگر و مجاوران به شهر های توریستی طرقبه شاندیز متأسفانه سرانه خدمات و تعداد نیروی انسانی ادارات آن بر مبنای جمعیت ۶۰ هزار نفری آن در نظر گرفته نشده است.

سید حسن حسینی افزود: همه روزه به همین تعداد از این دو شهر بازدید کننده داریم و در روزهای تعطیل به دو و یا سه برابر جمعیت ساکن می رسد که ارائه خدمات را بسیار سخت کرده است.

وی مهم‌ترین علل کمبود نیرو در ادارات طرقبه شاندیز را متناسب نبودن چارت اداری و پست‌های سازمانی با ساختار واقعی و گردشگری شهرستان و جمعیت شناور آن عنوان کرد و گفت: این موضوع باعث شده است تا تعداد نیروهای موردنیاز برای دستگاه‌های شهرستان به‌اندازه نیاز تأمین نشود.

فرماندار طرقبه شاندیز ادامه داد: از سوی دیگر شاهد مسائل و مشکلات عدیده مراجع بومی و غیربومی به ادارات شهرستان هستیم که فشار زیادی را به کارکنان ادارات از این حیث وارد کرده است.

وی مهم‌ترین راه برای رفع مشکلات نیرو در ادارات شهرستان طرقبه شاندیز را تصویب چارت اداری و پست سازمانی جدید عنوان کرد.

حسینی نبود ساختمان را از دیگر مشکلات ادارات شهرستان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر برخی ادارات شهرستان در واحدهای استیجاری و غیرملکی نامناسب به مردم خدمات می‌دهند و ساختمان فرمانداری پس از گذشت ۶ سال از ارتقاء بخش طرقبه به شهرستان هنوز در حال ساخت و به دلیل کمبود اعتبار در مراحل پایانی متوقف‌شده است.

خبرنگار: نصیر مُکاری طرقبه

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن