بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 24561
تعداد نظرات:یک نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 21 دی 94 4:22 ب.ظ

وزير نفت:

بسته شدن پرونده پارس جنوبی در نیمه نخست سال ۹۶

ثلاث – وزیر نفت با بیان اینکه پرونده پارس جنوبی در پایان دولت یازدهم بسته می‌شود گفت: به استثنای فاز ۱۴ پارس جنوبی، تمام فازهای پارس جنوبی تا سال ۹۶ تکمیل می‌شود و وارد مدار تولید خواهند شد و این یک موفقیت ارزشمند برای صنعت نفت به‌شمار می‌رود.

ثلاث – بیژن نامدار زنگنه دقایقی قبل در آیین افتتاح فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در حضور رئیس جمهور اظهار داشت: با تلاش و برنامه‌ریزی انجام گرفته در دولت تدبیر و امید، فازهای اولویت‌دار پارس جنوبی مورد توجه قرار گرفتند و هر روز شاهد موفقیت بیشتر و بالاتری بودیم.

سخنرانان افتتاحیه (۲)

وی افزود: افزایش ظرفیت تولید گاز در پارس جنوبی از اساسی‌ترین برنامه‌های وزارت نفت در میادین مشترک بوده و بحمدالله در این زمینه به توفیقات خوب و قابل توجهی نیز رسیده‌ایم.

وزیر نفت از افزایش ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز روزانه به ظرفیت کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: طی ۳۰ ماه گذشته چندین فاز در کشور به بهره‌برداری رسیده و ظرفیت تولید گاز در پارس جنوبی ۱۵۰ میلیون‌ مترمکعب افزایش داشته است.

زنگنه در ادامه به تحریم‌ها اشاره کرد و با اشاره به اجرایی شدن برجام طی چند روز آینده گفت: امیدواریم با اجرای برجام هزینه‌های صنعت نفت کاهش یابد و بتوانیم برای ساخت تجهیزات و ارتقای توانمندی ملی در این صنعت تلاش بیشتری انجام دهیم.

وی با قدردانی از تلاش‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، شرکت نفت و گاز پارس و پیمانکاران اجرایی فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی افزود: از ۹ سال پیش که پروژه فازهای ۱۵ و ۱۶ کلید خورد تاکنون بیش از ۶ میلیارد دلار هزینه شده و تلاش‌ها و سختی‌های زیادی در مسیر تکمیل این پروژه متقبل شده‌ایم.

وزیر نفت با بیان اینکه پرونده پارس جنوبی در پایان دولت یازدهم بسته می‌شود گفت: به استثنای فاز ۱۴ پارس جنوبی، تمام فازهای پارس جنوبی تا سال ۹۶ تکمیل می‌شود و وارد مدار تولید خواهند شد و این یک موفقیت ارزشمند برای صنعت نفت به‌شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش، فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی دقایقی قبل با حضور رئیس جمهوری در پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید.

هدف‌ از توسعه‌ فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی، تولید روزانه‌ ۵۶٫۶ میلیون‌ مترمکعب‌ گاز طبیعی‌، ۷۵ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌، ۴۰۰ تن‌ گوگرد و تولید سالانه‌ یک میلیون‌ تن‌ گاز مایع “LPG” (پروپان و بوتان) و یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ برای تامین‌ خوراک‌ واحدهای‌ پتروشیمی‌ است.

زنگنه اضافه کرد: تا پایان سال ۹۶ تنها فاز ۱۴ باقی می‌ماند و سایر فازها به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی گفت: دنبال افتتاح نمایشی نیستیم و تنها فازهایی که تکمیل شده باشند مورد بهره‌برداری می‌رسند.

وزیر نفت اضافه کرد: تا سال ۹۶ ظرفیت تولید گاز کشور به روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز می‌رسد که موفقیت بزرگی است.

زنگنه ابراز داشت: فاز ۱۷ و ۱۸ هم‌اکنون روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کنند ولی آن را افتتاح نکرده و از نظر بنده ۵ یا ۶ ماه برای این کار زمان لازم داریم.

وی بیان کرد: با برداشتن تحریم‌ها فاصله چندانی نداریم و ظرف چند روز آینده دستاورد بزرگی رقم می‌خورد و دسترسی به تجهیزات و انتقال فناوری آسان‌تر و هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

 

نظرات

  1. شهناز منجم دختر عموی مرحوم says:

    به یاد مهندس مرحوم رضا صالح زاده مدیر واحد الکتریکال فاز ۱۵و ۱۶ پارس جنوبی شهید سنگر کارو تلاش که در منطقه ویژه پارس جنوبی جان به جان آفرین تسلیم کرد .
    ما برای پرسیدن نام گلی ناشناس

    چه سفرها کرده ایم ، چه سفر ها کرده ایم

    ما برای بوسیدن خاک سر قله ها

    چه خطرها کرده ایم ، چه خطر ها کرده ایم

    ما برای آنکه ایران گوهری تابناک شود

    خون دلها خورده ایم ، خون دلها خورده ایم

    ما برای آنکه ایران خانه ی خوبان شود

    رنج دوران برده ایم ،رنج دوران برده ایم

    ما برای بوییدن گل نسترن

    چه سفر ها کرده ایم ، چه سفر ها کرده ایم

    ما برای نوشیدن شورابه های کویر

    چه خطر ها کرده ایم ، چه خطر ها کرده ایم

    ما برای خواندن این قصه ی عشق به خاک

    خون دلها خورده ایم ، خون دلها خورده ایم

    ما برای جاودانه ماندن این عشق پاک

    رنج دوران برده ایم ، رنج دوران برده ایم…….

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن