بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 30853
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 13 مرداد 95 1:48 ب.ظ

کارشناس بهبود تغذیه توضیح میدهد:

چگونه می‌توان عسل و آب‌لیموی تقلبی را از اصل تشخیص دهیم

ثلاث- کارشناس بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر: با شناخت برخی نکات در رابطه با عسل و آب‌لیموی طبیعی می‌توان نوع طبیعی و تقلبی آن را از هم تشخیص داد به‌گونه‌ای که تشخیص عسل طبیعی از غیرطبیعی از طریق مزه کردن غیرممکن است.

به گزارش ثلاث  مهندس محمدصادق موجی عسل را دارای خاصیت فوق‌العاده‌ای دانست و افزود: تشخیص عسل طبیعی از غیرطبیعی از طریق مزه کردن غیرممکن است و برخلاف عقیده خیلی‌ها شکرک زدن دلیل تقلّبی بودن عسل نیست بلکه حالت شکرک زدن و ته‌نشین شدن فقط در عسل‌های طبیعی دیده می‌شود که به دلیل وجود آنزیم‌های موجود در آن است.

وی اضافه کرد: مدت‌زمان شکرک زدن و یا متبلور شدن عسل بسته به نوع گل مورداستفاده زنبورعسل متفاوت بوده و حتی در عسل اقاقیا به چهار سال هم می‌رسد.
کارشناس مرکز بهداشت بابیان اینکه مزه، طعم، رنگ و بوی عسل فقط مربوط به گل‌های هر منطقه می‌باشد، بیان کرد: عسل مناطق شمالی کشور به دلیل بالا بودن رطوبت هوا از آب بیشتری برخوردار بوده بنابراین آبکی می‌باشد ولی عسل مناطق کوهستانی از آب کمتری برخوردار بوده و غلیظ‌تر است.
وی با اشاره به ویژگی عسل‌های تقلبی نیز گفت: با مخلوط نمودن مقداری موم و شربت گلوکز، عسل تقلّبی تهیه می‌شود که برای طبیعی جلوه دادن آن از اسانس و گرده گل استفاده می‌نمایند.
تولید آب‌لیموی تقلبی با مخلوط اسیدسیتریک و رنگ در بازار
مهندس موجی گفت: رنگ طبیعی آب‌لیمو، زرد یا زرد کهربایی و طعم طبیعی لیمو که ترشی مایل به کمی تلخی ناشی از اسانس‌های موجود در پوست به مقدار نیم گرم در لیتر بوده از مهم‌ترین نکاتی می‌باشد که یک مصرف‌کننده باید به آن توجّه کند.
وی تصریح کرد: اسانس‌های روغنی موجود در پوست که موقع آبگیری وارد آب‌لیمو می‌شود خود خواص ضدعفونی‌کننده زیاد داشته و نیز مانند حفاظی ویتامین c موجود در آن را حفظ می‌کند.
وی به بیان مشخصات آب‌لیموی طبیعی گفت: آب‌لیموی طبیعی داری چندین مشخصه می‌باشد که اولین مشخصه بوی آن است که دارای بوی طبیعی لیموترش است.
مهندس موجی افزود: مواد جامد محلول دومین مشخصه آب‌لیموی طبیعی است که ازلحاظ استاندارد حداقل آن باید ۸ گرم در لیتر باشد و متأسفانه بعضی افراد فکر می‌کنند که در آب‌لیمو هرچه کمتر باشد بهتر است و با توجه به کیفیت و طبیعی بودن آب‌لیمو، مقداری نیز که در آن ته شیشه می‌شود به‌واسطه خاصیت آب‌لیمو کاملاً طبیعی بوده و ازلحاظ استاندارد تا ۵ درصد مجاز است، بنابراین آب‌لیمویی را که فاقد این ویژگی‌هاست باید در طبیعی بودن آن شک کرد.
وی عنوان داشت: برای تهیه آب‌لیمو تقلّبی مقداری کاه زبر را با آب ولرم مخلوط و پس از مدت کوتاهی مایع زردرنگی حاصل می‌شود همچنین آن را مدتی روی لیموی آب‌گرفته و پوست لیموها را جدا کرده و مقداری اسیدسیتریک یا جوهر لیمو به آن اضافه می‌کنند، در پاره‌ای از موارد تنها مقداری آب به‌لیموی چرخ شده اضافه کرده و بعد از مخلوط، قسمت مایع را جدا کرده و مقداری جوهر لیمو به آن اضافه می‌کنند که شناسایی این تقلّب‌ها فقط با روش‌های دقیق آزمایشگاهی ممکن می‌باشد.
منبع: سایت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن